Ecotec Bioline 20 har sluttet å bli varm/tenne

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
dnygaard
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 20 jul, 2019 23:17

Ecotec Bioline 20 har sluttet å bli varm/tenne

Inlägg av dnygaard »

Hei,
Jeg har en Ecotec Bioline 20 brenner som har sluttet å bli varm. Alle de "vanlige" forslagene er forsøkt:
- renset tilførselsrør og brennerkopp for sot og andre brente partikler.
- renset sensorer (givare), verdiene ser normale ut, pellets trekkes fram til brennerkopp.
- byttet tenningselement, uten at det ble noen endringer. (Første gang jeg byttet tenningselement fulgte det med ledningssett. Det gjorde det ikke denne gangen...)

Det er mulig dette startet med at Maxtem alarmene var slått ut, jeg husker ikke nøyaktig.

Det som skjer nå er at når jeg trykker Start, så trekkes pellets fram til koppen, og gjerne over i askesamleren. Så full stopp. Ikke noe mer skjer vanligvis. Det vil si, av og til så kommer den over i "Tenningsforsøk 1" uten at noe blir varmt. Den går over i "Tenningsfeil" de gangene den kommer inn i Tenningsforsøk.

Det står TM3006 på Controller displayet, dette anlegget er noen år gammelt, 10 år kanskje. Han som installerte har sluttet med husvarme og det er såvidt jeg vet ingen andre i sør Norge som driver på med Ecotec...

Er det noen som har noen flere forslag til hva som kan være galt? Eller er det bare å kaste alt sammen og begynne på nytt med å finne et anlegg der jeg kan få lokal teknisk supprt til?

mvh
Dag
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Ecotec Bioline 20 har sluttet å bli varm/tenne

Inlägg av Roli »

Har du provat att tända den "manuellt" för att se om den fungerar i övrigt?
Om den gör det så är det något fel med tändelementet eller dess matning. Har du ohm mätt elementet för att kontrollera att det är helt? Får du fram ström till elementet?
Detta är några kontrollpunkter som du själv kan göra om du har ett vanligt mätinstrument.
Prova detta och återkom med svar så fortsätter vi sedan.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar