Avstånd till tak från rökrör/dragbegränsare

Skriv svar
PyroSmurf
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 05 nov, 2016 00:07

Avstånd till tak från rökrör/dragbegränsare

Inlägg av PyroSmurf »

Jag överväger att installera en Pellux 200 för att ersätta en äldre pellets konverterad CTC-1200 (fick tag på en begagnad). En riktig asklåda och automatisk uraskning hägrar! Men när jag börjar titta på att få in den hittar jag ett smolk i glädjebägaren...

Takhöjd och avstånd till brännbart i taket.

Mitt tak är 200 cm, sen finns det en klack som pannan ska stå på som är ca. 12 cm. Pannan är 150 cm, med rökrör/dragbegränsare blir det väl ca. 20 cm till? Då är det 150+20+12 - 200 ca. 18 cm kvar till taket och det räcker ju inte vad jag förstår enligt boverkets regler som säger en halvmeter? Eller?

Taket är idag två gips. Väggarna runt är tegel.

Vad göra? Ta ner gipsen och ersätta med cembrit? Eller gips och cembrit med luftspalt? Och om detta hela taket eller en bit åt sidan från rökröret?

Å andra sidan - med en modern pelletspanna lär väl inte rökgaserna vara med än 150 grader, så rökröret lär väl inte vara med än kanske 100, och då borde inte taket vara över 80 grader. Känner man runt rökröret på CTC installationen så blir det ju inte så varmt.

Det är ju inte troligt att alla som har en Pellux 200 i källare har 2,30 i takhöjd eller mer! Så jag undrar nyfiket hur det ser ut hos er andra som har en "högre" panna.

Tacksam för tips & svar!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Avstånd till tak från rökrör/dragbegränsare

Inlägg av Stegatorparn »

Isolera rökröret med en 5cm mineralullsmatta borde räcka för att förhindra värmestrålning.
https://soliduct.se/natmatta-50mm-2m-brandsaker.htm
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
PyroSmurf
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 05 nov, 2016 00:07

Re: Avstånd till tak från rökrör/dragbegränsare

Inlägg av PyroSmurf »

Hmmm, tackar för tipset! Det borde ju funka, fast den delen som är insug/dragbegränsare är ju svår att linda.

Saken är ju den att när man väl ställt dit den och dragit rören - och fyllt pannan - blir det ju lite svårt att baxa ut den och göra om taket! Kanske smäller jag dit en cembrit i taket ändå...
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Avstånd till tak från rökrör/dragbegränsare

Inlägg av GoForIt Pellets »

Och det är väl alltid en god idé att lyssna med skorstensfejarmästaren (eller hans underordnade) om vad de har för åsikt.
Det krävs väl fortfarande att de ska besiktiga installationen okulärt?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Avstånd till tak från rökrör/dragbegränsare

Inlägg av Stegatorparn »

Dragbegränsaren isolerar man inte över. Den drar in kall luft när skorstenen är uppvärmd och bidrar inte med någon värmestrålning att tala om.
Du har ju dubbel gips i taket vilket motsvarar 30 minuters brandmotstånd.
Bättre att isolera värmekällan samtidigt som pannrummet får en lägre temperatur, vilket är bra för elektroniken.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
PyroSmurf
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 05 nov, 2016 00:07

Re: Avstånd till tak från rökrör/dragbegränsare

Inlägg av PyroSmurf »

Ja klart sotarn ska dit - men tänkte att det helst räcker med en gång, inte en gång för att projektera och en gång för att inspektera. Så därför tänkte jag man skulle kolla vad som gäller. Fast regelverket verkar inte helt lätt att tyda. Det vore ju även surt om man fick dit sotaren och denne då säger "ajaj, detta går icke".

Hittar detta angående "Boverkets Byggregler Installation av eldstad och skorsten" - är en pelletspanna att jämställa med eldstad undrar man?

Brännbart material i närheten av skorsten får alltså inte överstiga 85 grader vid kontinuerlig drift och inte heller 100 grader vid en soteld. Det är i princip omöjligt att mäta upp att temperaturer håller sig under detta vid alla situationer, varför det underlättar att genomföra installationer med CE-certifierade skorstenssystem.

Eldstadens avstånd till brännbara byggnadsdelar
Det generella rådet är att brännbart material inte skall komma upp i mer än 85 grader och eldstaden skall placeras därefter. Som vi beskriver under avsnittet eldstadsplan kan nödvändigt avstånd till brännbart komma variera i hög grad beroende på eldstad.

I BFS har förekommit i texten att oisolerade skorstensrör kan placeras 500 mm eller längre från brännbart, detta kan alltså anses vara en maxgräns som det behöver vara mellan en kamin och brännbart material. Högsta temperaturen på en eldstad kan normalt konstateras framtill vid eller på eldstadslucka, vilket skulle kunna leda till att även minimiavstånd till brännbart från en kamin skulle vara 500 mm där kamin skulle kunna vara så het som ett oisolerat skorstensrör. Andra delar är mindre varma och kan placeras närmare brännbart där jämförelse kan ske med de avstånd som isolerade skorstensrör kan installeras jämfört med brännbart. Är temperaturen på en eldstad på utsidan 85 grader eller lägre finns egentligen inga krav på avstånd annat än en ventilerad springa på några centimeter.

När det gäller pelletskaminer är det ointressant att tala om avstånd till brännbart då dessa oftast har yttemperaturer under 85 grader på alla ställen bortsett från framsidan. Ofta ansluts även skorsten i bak varför detta styr avstånd till bakomliggande vägg. På sidorna sätter inte temperaturer begränsningar utan möjligheten att öppna serviceluckor styr avstånd.


Och då tänkte jag att det sticker ju ut en bit vid dragbegränsaren...

Men jag antar att man ska mäta på träet under skivorna (det brännbara materialet) snarare än utsidan av gipset, och jag har svårt att tänka mig att det skulle bli över 85 grader även utan isolering runt rökröret. Även om detta med att minimi avstånden inte uppfylls...

men återigen, kanske överanalyserar jag det hela!

Dock tänkte jag det var bättre å få lite tips innan jag baxade in den, drog rören och fyllde upp pannan! Tack för tips så långt!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Avstånd till tak från rökrör/dragbegränsare

Inlägg av Roli »

Här får du ytterligare några frågor att undra över, några kanske hjälper medans någon ”stjälper”.
Måste klacken på 12 cm vara kvar? Vad har den för funktion? Var sitter nuvarande rökrörs ingång i skorstenen, passar den nya med den nuvarande pannans?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar