Byte av panna och brännare

Skriv svar
Kim84
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 24 nov, 2019 15:20

Byte av panna och brännare

Inlägg av Kim84 »

Hej är ny här på forumet så det här blir första inlägget.
Vi har blivit husägare och har en kombipanna som är en ctc regent med en thermia bequem15 brännare som dom har byggt om till en bq20.
Brännaren är ganska sliten och skulle behöva en del nya delar, så jag köpte en bättre beg brännare av samma modell från 2011 som jag tänkte sätta in för att känna mig säker för vintern.
Min tanke är att till sommaren bytta panna till något bättre/smidigare panna med elpatron som backup då den jag har idag saknar patron.
Vad tror ni om den här ?
https://www.blocket.se/annons/gotland/c ... a/86520119
Panna och brännare är från -06

Kan jag köra med den ”nya” brännaren mot den här pannan?
Eller måste brännaren styras från pannan?

Tack på förhand
Mvh Kim
Ctc regent -94, Thermia bq 20 -03, ESBE CRD122
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Byte av panna och brännare

Inlägg av Stegatorparn »

CTC Ecoflex är konstruerad för din brännare och är en alldeles utmärkt pelletspanna.
Vänta inte för länge för den lär försvinna snabbt.

Du kan välja att köra med brännarens eller pannans styrsystem. Enklast blir med brännarens styrning då du bara behöver komplettera med ett överhettningsskydd eller ansluta matningen efter pannans överhettningsskydd, lite beroende på hur din brännare hanterar överhettningsskydd.
Finns två olika utföranden.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Kim84
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 24 nov, 2019 15:20

Re: Byte av panna och brännare

Inlägg av Kim84 »

Okej va bra jag va lite fundersam på vilket styrkort man skulle använda , ska försöka få ner priset lite men annars så är det nog inget att vänta på

Mvh
Ctc regent -94, Thermia bq 20 -03, ESBE CRD122
Kim84
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 24 nov, 2019 15:20

Re: Byte av panna och brännare

Inlägg av Kim84 »

Hej nu är pannan hemma, fick den för 10000kr :D
Bild
Men nu har jag tänkt att sätta över kontakt stycket från gammal brännaren till nya då dom har samma givare å allt, men den nya har kjedja å drev på doserskruv men det kanske inte spelar någon roll?
Och jag måste flytta ut nya brännaren ca 1cm från pannan då den nya har ett gjutet hus i alu som går längre fram än det gammal.Det tänkte jag lösa genom att montera på en ny fästplatta som bygger 5mm +en plåt som jag skär ut själv som bygger 5mm.
Vad tror ni kommer jag få problem med den nya brännaren med tanke på att dom inte är av samma modell ?

Skickar med några bilder
Bild
Bild
Ctc regent -94, Thermia bq 20 -03, ESBE CRD122
Kim84
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 24 nov, 2019 15:20

Re: Byte av panna och brännare

Inlägg av Kim84 »

Några fler bilder på grejerna
Bild
Bild
Bild
Bild
Ctc regent -94, Thermia bq 20 -03, ESBE CRD122
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Byte av panna och brännare

Inlägg av Stegatorparn »

Vilket kap! Grattis :D

I annonsen nämndes inklusive brännare, fick du med den?

Med kedjedrift blir brännaren driftsäkrare. Kan inte tänka mig att det ska bli problem.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Kim84
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 24 nov, 2019 15:20

Re: Byte av panna och brännare

Inlägg av Kim84 »

Tack
Ja det är brännare på bilden den som heter ctc bio, den som har drivning med hjul med pinnar till doserings skruven.
Den andra som sitter i pannan är den jag vill använda, den har ju kedja på alla axlar och något större brännkopp
Ctc regent -94, Thermia bq 20 -03, ESBE CRD122
Skriv svar