Fläkt går på max efter återstart [LÖST]

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
sssjge
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 29 jul, 2019 12:47

Fläkt går på max efter återstart [LÖST]

Inlägg av sssjge »

Hej
har en Eurofire 20kW (M3) som tuggat på bra i snart 13år men nu spökar den för mig...

Om jag slår av den, alltså bryter strömmen med AV/PÅ-knappen på undersidan av kontrollpanelen som sitter på väggen och sen slår igång den igen så blir det knas.

Det som händer är att relä't tickar några gånger som det brukar, fläkten går på max och ingen text syns i LCD-panelen (tills jag slår av allt igen). Dvs den går aldrig in i standby läge.

Det har hänt tidigare men efter ett antal PÅ/AV så har den startat upp som vanligt i standby läge (LCD visar temp mm).

Idag råkade jag ut för samma sak men trots flertalet AV/PÅ så gick fläkten på max, ingen text i LCD-fönstret (endast bakgrundsbelysning) efter varje gång jag slog på den.

Jag har kontrollerade alla anslutningar och kablar och de verkar schyssta. Sen provade jag dra ur tempgivarekontakten när allt vara avslaget (AV) och slog på strömbrytaren igen. Då var LCD fönstret som vanligt förutom då att panntempen visade 100grader naturligtvis. Efter det satte jag tillbaka tempkontakten och då stegade temperaturen ner till aktuell panntemp.

Obs att när väl brännaren är igång (standby, uppstart mm) så funkar den klockrent.

Någon som har några ideer om vad som kan vara fel ?

Om jag inte missminner mig så brukar relä't tickar några gånger och sen startar fläkten men stannar ganska snabbt igen för att allt återgår till standby läget när man slår på kontakten.

mvh// Jörgen
Senast redigerad av sssjge den mån 20 jan, 2020 20:53, redigerad totalt 1 gånger.
sssjge
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 29 jul, 2019 12:47

Re: Fläkt går på max efter återstart

Inlägg av sssjge »

Status uppdatering.
Fick tips att, när brännaren är avstängd, lossa fläktkabeln och slå på brännaren igen för att eventuellt se om det är fel på nätaggregatet dvs att den inte orkar driva övrigt när fläkten startar. Men det gav samma fel. Provade att byta nätaggregatet på vinst och förlust. Ingen skillnad...
Åter till ruta ett...
sssjge
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 29 jul, 2019 12:47

Re: Fläkt går på max efter återstart

Inlägg av sssjge »

Fortfarande samma status som tidigare (se första inlägget) med skillnaden att nu har den helt gett upp. Fick larm pga att jag körde slut på pellets(!) och sen vid återstart så vägrar den naturligtvis att starta. Samma fel som tidigare. Ska sägas att jag gjort endel felsökningar och bytt komponenter bla bytt nätaggregatet, provat med en annan fläkt, kollat igenom alla anslutningar och kablar, synat kretskorten både reläkort och PLC (dåliga lödningar?).
Nästa steg, ny PLC styenhet. Funkar inte det byter jag reläerna. Funkar inte det får jag väl ge upp :-(

Tips någon ?

Eurofire Pelletsbrännare (M3)
sssjge
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 29 jul, 2019 12:47

Re: Fläkt går på max efter återstart [LÖST]

Inlägg av sssjge »

Problemet löst !!

Styrenheten hade gett upp ! Fick tag i en begagnad styrenhet som jag kopplade in och voila problemet löst!!

Så nu slipper jag sponsra vattenfall...

// Jörgen
Skriv svar