Visslande Ljud pelletspanna

Skriv svar
Davlunt4
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 18 maj, 2020 21:40

Visslande Ljud pelletspanna

Inlägg av Davlunt4 »

Hej!
Har precis köpt mig mitt första hus och vi har en pelletspanna för uppvärmning och varmvatten. Pannan har några år på nacken men har funkat bra hittills. Det enda som jag stör mig på är ett återkommande visslande ljud. Har ställt in pannan på 60-65 c• så när det börjar mata pellets och gå upp i temperatur så kommer ljudet fram. Är det någon som vet vad det kan bero på samt hur man kan åtgärda detta?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Visslande Ljud pelletspanna

Inlägg av Stegatorparn »

Det skulle underlätta betydligt om du berättar vad du har för utrustning och när ljudet märks, t.ex när fläkten går eller när pellets matas fram.
Panntemperaturen bör inte gå under 60° pga korrosionsrisk, så ställ in brännaren till att starta vid lägst 60° för säkerhets skull.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Ekorrens
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 27 feb, 2020 16:36

Re: Visslande Ljud pelletspanna

Inlägg av Ekorrens »

Har problem med ett vinande ljud i min brännare. Har lokaliserat det till fläkten. Beskriv gärna mer om när ditt ljud uppstår för att kunna få tips på åtgärder. :)
Janfire Integral -08, Janfire NH -08, Janfire externskruv, veckoförråd för pellets, Aquasol 10m² plan solfångare, Stocksbro/Dalatanken 750 L. Värmer 120m² + 120 m² källare.
Skriv svar