Internskruv orkar inte

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Internskruv orkar inte

Inlägg av teufel »

Kom hem till stannad Bioline 20-brännare idag, och började felsöka.

Kopplade loss kedjan och märkte att det är internskruven som har svårt att gå runt.
Med bankande på tappen som drar runt primärringen går den runt ett helt varv, men det är riktigt svårt...

Vad kan det vara?
För mycket avlagringar inne i internskruvens schakt?
Eller har hela skruven blivit böjd helt plötsligt?
För den ska väl gå att dra runt "för hand" eller med typ skiftnyckel när kedjan är bortkopplad?

Tycker mig märka metallblänk på själva axeln på internskruven. Den borde väl vara sotig?
Kan flänsarna ha lossnat från axeln?

Om jag nu måste köpa ny skruv, är det bara en sån här jag behöver?
https://www.eldkraft.se/produkt/Internskruv-BioLine-20

Eller kan det vara kullagret i andra ändan som kärvar?
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Internskruv orkar inte

Inlägg av Snapphane »

Hej,

Det kan vara så att skruvspiralens främre svets mot axeln har eroderats bort. Då vidgar spiralen sig vid rotation av axeln och motståndet ökar. Jag har råkat ut för det en gång. Axeln bör då vara eroderad (som ett timglas) i delen framför spiralen.
Har aldrig varit med om att kullagret gått så trögt.
Axelns främre lagring kan knappast orsaka trögheten.
Att någon främmande kropp sitter i skruven också osannolikt.
Har du roterat skruven så att den blivit tom på pellets? Går den trögt då också?
Enklast är att dela brännaren. Det är lätt. Känn på lagret när axeln är ute. Finns filmer på YT.
Jag har aldrig köpt ny axel. Istället svetsat. Om en del av spiralens främre del är borta kan du bygga upp den med svetsen. Obs att rikta axeln efteråt.
Obs att din internmotor inte mår bra när internskruven går trögt. Belastar vxl-lådan!
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
dalkarl
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 13 dec, 2015 22:42
Ort: Asmundtorp

Re: Internskruv orkar inte

Inlägg av dalkarl »

Går motorn om du har kedjan av? Om inte kolla hur det ser ut med smörjningen i växellådan.
Panna: EcoTec MiniQ 20 (-09), brännare: EcoTec Bioline 20kW (-16), acktank: Strömsnäsp. TS500 (-09) + kamrörsbat. ESSEM 2-1122 9,5m, elpat.: Värmebar. VB9003F 9kW (-09), ext.förråd ca.8 m3, dragbegr: Tigerh. TIGEX 25, cirk.: 2 st Grundfos UPS 25-60.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Internskruv orkar inte

Inlägg av teufel »

Motorn går fint med kedjan av.
Har varit med om dålig smörjning i en motor i mitt gamla hus (hade samma brännare där), och den förvarande med att låta riktigt hemskt.
Så nej, jag tror inte det är internmotorn eftersom internskruven knappt går att rubba för hand.

Har inte lyckats vrida runt den så att ”skruvtunneln” har blivit tom på pellets.
Tänkte jag skulle demontera koppen och skruven ikväll.

Äger ingen svets så jag kan inte svetsa om den tyvärr.
Så nog billigare att köpa ny skruv i så fall.

Jag testar bara några sekunder åt gången så internmotorn utsätts inte för speciellt mycket stryk.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Internskruv orkar inte

Inlägg av Snapphane »

Hej,
Avråder att du kör internmotorn. Lämna den ifred.
Är alla fyra slussplåtar kvar? Har varit med om att en ramlat av och kilat fast i internskruven.
Demontera koppen och knacka ut axeln. Obs kil på axeln.
Helst låsringstång för att få ut lagret.
Rensa det lilla luftröret som går ner i övre delen på rör för internskruv.
En som kan svetsa fixar det på 30 min.........
Lycka till.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
frallan
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 07 aug, 2019 10:54

Re: Internskruv orkar inte

Inlägg av frallan »

Har du testat att backa skruven, om nu något har fastnat.
Har en gång fått med en 8 mm bult bland pelletsen som tog sig hela vägen till internskruven, men där blev det tvärstopp.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Internskruv orkar inte

Inlägg av teufel »

Nu har jag fått loss skruven (fy f*n för låsringar!) - och det är mycket riktigt en svetsning i skruven som har släppt, vilket har gjort att en fläns har krupit tillbaka och gör så att pelletsen pressas ihop och orsakar stoppet.

Har ingen svets, och känner ingen som har svets, så det får bli att köpa en ny skruv.

Men tur i oturen - internmotorn kunde ha gått också, när den inte lyckades dra runt hela paketet.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Internskruv orkar inte

Inlägg av Snapphane »

Ok teufel, då är saken klar.
Då är frågan varför svetsfogen eroderades och svaret är troligen att det är pga koks.
Har du mycket koksning i koppen? Avlagringar in mot skruvens främre fläns gör att flänsen slits. Mina två brännare koksar och behöver få koksen avlägsnad varje vecka. Brukar hacka bort med en bred kniv. Diverse justeringsförsök med matning och luft endast minimal påverkan.
Även om din nya skruv kan hålla länge så gör koksning att vxl-lådan ansträngs, så det är klokt att se till att skruven roterar lätt.
Vh/Snapphane
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Internskruv orkar inte

Inlägg av teufel »

Ja, jag brukar alltid knacka loss med stämjärn och liten hammare.
Men jag upplever också att det blir väldigt mycket koks i den här brännaren.

Hade en identisk brännare i mitt gamla hus, och jag upplever inte att det blev lika mycket koks i den.

Samma fabrikat av pellets - varvar mellan Laxå, Bionorr och Södra.
Har längre skorsten i det här huset än i det gamla, om det kan ha något med det att göra?
Har acktank i det här huset, i det gamla gick pannan direkt mot elementen, så här är det längre gångtider och längre stilleståndstider.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Internskruv orkar inte

Inlägg av Snapphane »

Har du dragbegränsare med tillräcklig kapacitet och rätt justerad?
Koksningen är för min del den avgörande nackdelen på min A3 samt A3/PLC-projektbrännare m eltändning.
Andra akilleshälar i konstruktionen men de går att hantera och minska genom modifieringar.
Jag startade en koks-tråd här men fick endast belagt att dessa brännare i många fall koksar.
En stor fördel är internskruven som gör att den tuggar i sig det mesta och har jämn noggrann dosering.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Skriv svar