Ecoflex shuntautomatik

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Dennis76
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 10 dec, 2016 00:01

Ecoflex shuntautomatik

Inlägg av Dennis76 »

Hej på er!
Ni har lyckats hjälpa mig med problem tidigare så jag hoppas på samma lycka denna gång. Mitt problem är shuntstyrningen på min Ecoflex -06. Shuntventilen fungerar perfekt, den går lätt att vrida, däremot verkar själva styrningen inte fungera.
Donet är ett Esbe 12002000. När jag testar donet från servicelägenhet snurrar den lilla motorn när donet ska stänga men inte när den ska till att öppna. Någon som har en kvalificerad gissning vad problemet kan vara?
CTC Ecoflex 2006
Tigex 25
Timmerhus 280m²
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ecoflex shuntautomatik

Inlägg av Stegatorparn »

Kontrollera först att det inte är avbrott i 3-ledarkabeln mellan styrkortet och ställdonets plint och att kablarna sitter fast.
Obs, det är 230V till motorn, så gör pannan strömlös vid kollen.

Nästa kontroll blir att mäta reläutgången för "öppna" om den ger 230V.
Blir det inte 230V på utgången, är det något fel på kretskortsrelät. Lätt att byta för en lödkunnig.
Är spänningen 230V, sitter felet i ställdonet. Kanske brända ändlägesbrytare?
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MO ... uppfil.pdf
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Dennis76
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 10 dec, 2016 00:01

Re: Ecoflex shuntautomatik

Inlägg av Dennis76 »

Tack för snabbt svar, ska ta tag i detta så fort jag kan...förbered dig på följdfrågor :)
CTC Ecoflex 2006
Tigex 25
Timmerhus 280m²
Dennis76
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 10 dec, 2016 00:01

Re: Ecoflex shuntautomatik

Inlägg av Dennis76 »

Hej igen.
Efter en lång sommar utan värmebehov börjar det bli dags att ta tag i problemet med pannan som inte shuntar ut rätt temperatur.
Kontrollerade kablarna till shuntmotorn och de var hela. Däremot kom det inte 230V när jag körde shunten i öppnaläge i servicemenyn, stäng fungerade bra och då snurrade även motorn.
Du skriver att det isåfall är fel på kretskortsrelät, är det den vita prylen som sitter på vänster sida av pannan?
CTC Ecoflex 2006
Tigex 25
Timmerhus 280m²
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ecoflex shuntautomatik

Inlägg av Stegatorparn »

Relät för öppna sitter på pannans relä/huvudkort som sitter bakom manöverpanelen.
Öppnareläet skall vara anslutet till kortets plint A12 som kabel 21 är ansluten till.
Du får följa kopparbanorna fram till rätt relä, allt enligt schemat i manualen.
Bild
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Dennis76
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 10 dec, 2016 00:01

Re: Ecoflex shuntautomatik

Inlägg av Dennis76 »

Tack för svar. Så det går alltså att köpa bara själva relät, har sett att hela kretskortet kostar en hel del när jag letat på nätet.
Ska se om jag kan lokalisera relät i eftermiddag.
CTC Ecoflex 2006
Tigex 25
Timmerhus 280m²
Dennis76
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 10 dec, 2016 00:01

Re: Ecoflex shuntautomatik

Inlägg av Dennis76 »

Okej, nu tror jag att jag hittat relät tillslut. Började med att meka på fel ställe, trodde först att det var bakom kabelanslutningarna på pannan men det kändes inte helt rätt när den plattan satt fast med två muttrar i mitten. :)

Jag vet inte riktigt hur man laddar upp bilder men om jag refererar till den bild du laddade upp så ansluter kabel 21 till stiftet i överkant i bild på kretskortet, längst till vänster.
Följer jag sedan kopparbanan så hamnar jag på relät som sitter snett nedanför, längst till vänster, i gruppen med 7st.

Relät har beteckningen: Omron G6RN-1 12VDC

När jag googlar så hittar jag relät men jag blir lite osäker på om det är rätt variant jag hittar. Allt stämmer men inte siffer-/bokstavskombinationen i nedre högra hörnet på relät, kan det vara ett löp-/tillverkningsnummer?
På mitt relä står det: 0595W1

Känns som jag är ute på lite djupt vatten när jag håller på med detta, inget jag hållit på med förut. Hade det varit att laga ett hål i pannan med svets eller laga något mekaniskt hade det varit en annan sak. Är detta verkligen något man klarar om man är hyfsat händig? Såg att relät hade 5st ben undertill som är fastlödda i kretskortet. Är det bara värma loss ben för ben med lödkolven?

Det borde ju vara värt ett försök, relät kostade drygt 100kr med frakt, varav frakten kostade 70kr.
CTC Ecoflex 2006
Tigex 25
Timmerhus 280m²
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ecoflex shuntautomatik

Inlägg av Stegatorparn »

Det viktiga är att relät har spole för 12 VDC och har en växlande kontakt samt att anslutningarna stämmer med hålbilden i kretskortet.
Nu har du hittat samma relä med samma beteckning, GRN-1 12VDC, som satt där och då ska det passa direkt. Det finns andra fabrikat som har liknande reläer med andra beteckningar, men det slipper du fundera över nu.

Rekommenderar att du köper 2 reläer och byter även det stängande relät som sannolikt är lika slitet.

För bytet behöver du en lödpenna 40 - 60 watt samt tennsug eller avlödningsfläta för att få bort så mycket tenn som möjligt innan du försöker dra bort relät från kretskortet. Sedan får man i regel värma lite på stiften, en sida i taget, när man drar i relät.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Dennis76
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 10 dec, 2016 00:01

Re: Ecoflex shuntautomatik

Inlägg av Dennis76 »

Tack för tips! Beställer två relän och meddelar när/ om jag lyckats montera de :D
CTC Ecoflex 2006
Tigex 25
Timmerhus 280m²
Dennis76
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 10 dec, 2016 00:01

Re: Ecoflex shuntautomatik

Inlägg av Dennis76 »

En snabb fråga.
Går det att köra pannan på elpatron, och producera varmvatten, trots att kretskortet till brännaren är bortmonterat?
Tänkte ”worst case”, att om jag misslyckas med bytet av reläer så står vi utan varmvatten 😳.
Reläerna skulle förresten levereras idag!
CTC Ecoflex 2006
Tigex 25
Timmerhus 280m²
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ecoflex shuntautomatik

Inlägg av Stegatorparn »

Elpatronerna styrs av kretskortet, så det är nödvändigt att ha det anslutet för att köra på elpatronerna.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Dennis76
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 10 dec, 2016 00:01

Re: Ecoflex shuntautomatik

Inlägg av Dennis76 »

Nu är det klart och pannan fungerar perfekt!
Det var lite klurigt att löda bort reläerna när de hade så många ben men det gick tillslut.

Tack för all hjälp Stegatorparn, uppskattar den verkligen!
CTC Ecoflex 2006
Tigex 25
Timmerhus 280m²
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ecoflex shuntautomatik

Inlägg av Stegatorparn »

Kul att det ordnade sig för dig. :D
Med lite meck sparade du några tusenlappar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar