Viking Bio startar ej

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
ZZ
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 14 sep, 2006 17:20

Viking Bio startar ej

Inlägg av ZZ »

Provkörde en begagnad nyinköpt Viking Bio 20, som plötsligt slutade att fungera efter ett par timmar. Tanken var att ha denna som en reservbrännare om den ordinarie lägger av mitt i vintern.

Grön lampa lyser, men inget annat händer. Har gjort lite felsökning enligt nedan.
- Kontrollerat överhettningsskyddet på pannan. OK, sluten kontakt.
- Kontrollerat panntermostatens kontaktfunktion. OK, sluten kontakt.
- Kontrollerat överhettningsskyddet på fallröret. OK, sluten kontakt.
- Ingen luckbrytare, men bygel på plats.
- Har provkört reservbrännarens enchipsdator i ordinarie brännare. Chipet är OK.
- Har spänningsmätt den bruna kabeln som landar på kretskortet. Avläst 230 VAC

Den ordinarie brännaren fungerar i pannan (CTC1200) men inte reservbrännaren. Detta säger mig att de externa villkoren för start är uppfyllda. Vad finns det ytterligare för villkor som måste uppfyllas internt i/på brännaren?

Om det inte finns några fler villkor än ovan för att få brännaren att starta verkar det luta åt ett felande kretskort!

/Lasse
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Viking Bio startar ej

Inlägg av GoForIt Pellets »

Ja, spontant låter ju din analys vettig..

Utgår från att du kollat startfördröjning, men då borde ju diod för det blinka.. om inte trasig?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
ZZ
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 14 sep, 2006 17:20

Re: Viking Bio startar ej

Inlägg av ZZ »

Har gjort ytterligare efterforskningar varför min brännare vägrar starta. Jag misstänker fortfarande att kretskortet innehåller felet men har inte riktigt givit upp att finna detta fel. Jag har konstaterat att fläkten gör en ansats att starta under någon bråkdels sekund strax efter att startvillkor ges till brännaren. Med detta har jag ytterligare bevis för att villkoren för start är uppfyllda. (Fläkten i sig har jag provkört i min ordinarie brännare och i denna brännaren fungerar den)
Kan det vara så att fläkten har en återkoppling till chipet och att denna återkopplings-krets på kretskortet ej fungerar? Är det någon på detta forum som vet om fläkten återkopplar en signal till chipet och om detta inte sker kan innebära att brännaren vägrar starta utan att indikera någon felkod?
Är det möjligt att någon på detta forum har ett kretsschema på kretskortet som man skulle kunna få en kopia på?

/Lasse
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Viking Bio startar ej

Inlägg av GoForIt Pellets »

Sitter det samma fläkt i båda brännarna?
Ursprungligen satt det ju en Torin-fläkt utan adapter.
När dessa slutades tillverkas krävs det ju en adapter (VB219998) för den nya (märke?) fläkten (VB500020).
När jag tittar nu i servicekatalogen, så står det att även ett nytt e-prom (VB219997) krävs.
Kan problemet ligga där?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
ZZ
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 14 sep, 2006 17:20

Re: Viking Bio startar ej

Inlägg av ZZ »

Sitter samma fläkt i båda brännarna. Dessutom så fungerade ju faktiskt reservbrännaren några timmar/dygn, så denna gång beror inte felet på Viking Bio's fläktkaos :) Tack ändå för att du hjälper mig med infallsvinklar.
/Lasse
Skriv svar