I huset vi köpte för ett par år sedan så stod det en Bio-sol panna med brännare av märke och modell Iwabo Villa S1 som gått så otroligt bra fram till att vi skulle starta upp den efter "sommaruppehåll" i höstas. Till en början gick den bra men efter en tid började pannan slå ut säkringen. Efter lite detektivarbete så kom vi fram till att det var glödspiralen och en gammal och sprucken tändhäll som ställde till det. Vi hade då elektriker på plats som också hjälpte oss att konfirmera detta. Vi har bytt dessa och sen har det fortsatt att krångla i alla fall och vi har nu också bytt fotocellen (har bra dialog med en ÅF av Iwabo och fått råd och tips på distans hur felsöka och åtgärda).
Nuläge: Pannan startar fint, dock först efter att jag vrider till på pannans termostat, och så tänder den på första försöket och börjar elda bra. Fotocellen indikerar att den ser ljus. Pelletsinmatningen fungerar också bra. Då väcks en strimma hopp att nu... nu fungerar det! Men icke... pannan eldar på si så där i fem-10 minuter ca. Men sen så lägger den som av... slutar mata och eldar sen ur och fläkten surrar och går. Sen fortsätter fläkten att surra och gå ett bra tag. Det är som om den inte fortsätter programmet utan avslutar. Vi ser att varmvattentemperaturen ökar när den eldar.
Stressen över att vi samtidigt haft en köldknäpp, ovanlig kall och långvarig sådan, där vi bor gör ju att klumpen i magen bara växer...
Panna: Bio-sol
Brännare: Iwabo Villa S1
Termoventil: Termomatick shunt, EC home WL
Problem: Stannar i driften, ingen felkod indikeras på kretskortet
Inställning enligt fabriksinställning vad gäller inmatning, tändning, ureldning etc
Hjälp oss i kylan - vad kan detta bero på? Hur felsöka vidare?
Sen skulle vi också vilja ha tips på någon firma som skulle kunna hjälpa oss i Nyköpingsområdet - har någon något tips? Har ringt en firma i Södertjälje som jag fått tips på pelletsforeningen.se. Företaget i Malmköping svarar inte. Jag har pratat med Hällefors pellets om tips då vi köper pellets från dem - men att hitta någon som kan hjälpa oss har varit supersvårt tyvärr. Har som sagt en ÅF i norr som vi haft mycket kontakt med som är super men nu vet vi inte hur vi ska gå vidare.
Tacksam för hjälp!
Mvh Lotta