kombipannor

hammiss
Fröträd
Inlägg: 86
Blev medlem: fre 07 nov, 2014 13:51

kombipannor

Inlägg av hammiss »

Hej. Går i tankar att till våren byta panna till en Ved Pellets panna har tittat på 3 st. Fröling, RB Devron, KWB eller finns det några andra som kan rek finns det folk här på forumet som har någon av dessa pannor.
Atmos DC 32 SP Kombi Dragbegränsare KW Z 150 Solvärme U-pipe TZ 47/1500-20 U
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: kombipannor

Inlägg av Snapphane »

Hej,
Hur gick det med valet av panna?
Devron?
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
hammiss
Fröträd
Inlägg: 86
Blev medlem: fre 07 nov, 2014 13:51

Re: kombipannor

Inlägg av hammiss »

Hej Snapphane. Har bara fått en offert på Fröling ingen på KWB eller Devron än det blev lite försening för mig att byta till våren. Vi får se vad det blir för panna hör av mig framöver.
Atmos DC 32 SP Kombi Dragbegränsare KW Z 150 Solvärme U-pipe TZ 47/1500-20 U
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: kombipannor

Inlägg av Snapphane »

Ok, Fröling toppklass, känner jag förstås till men känner ingen som äger en.
Hur kom du fram till det valet?
På denna är det 100-120 arbetsdagars leveranstid…….

https://heizungsshop.at/heizen-mit-pell ... er=0810115

Vh
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
hammiss
Fröträd
Inlägg: 86
Blev medlem: fre 07 nov, 2014 13:51

Re: kombipannor

Inlägg av hammiss »

Hej igen. Har fortfarande inte fått offert på 2 st K-pannor har pratat med dom i veckan som var börjar tröttna. Dom säger att dom inte har fått svar från leverantören. Har tittat på 2 st nya Atmos o Gasell får se om dom är snabbare med offerter.
Atmos DC 32 SP Kombi Dragbegränsare KW Z 150 Solvärme U-pipe TZ 47/1500-20 U
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: kombipannor

Inlägg av Snapphane »

Intressant.
Såvitt jag kan se klarar Atmos en uppåtbrinnande brännare men går ner i effekt och verkningsgrad vid pelletsdrift.
https://atmos.se/wp-content/uploads/201 ... -32-SP.pdf
Gaselle 28 EVO LP ser inte ut att klara uppåtbrinnade brännare. Bättre effekt och verkningsgrad vid pellets än ved.
https://www.agronola.se/doc/Gaselle-EVO-2021.pdf

Undrar om vedsugfläkten behövs vid pelletseldning som ju har tryckande fläkt.

Hur resonerar du vad gäller Atmos o Gaselle?
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
hammiss
Fröträd
Inlägg: 86
Blev medlem: fre 07 nov, 2014 13:51

Re: kombipannor

Inlägg av hammiss »

Hej Snapphane. Det kan bli ett problem med en Gasell den är rätt hög med luckan upptill så vi får se skall mäta mera har en del rör som går i taket. Den är 1,985 med sot luckan uppe så det blir inte så mycket plats kvar att spela på. Atmos däremot blir 25 cm kortare så vi får se har lite att fundera på. Återkommer med mer info när det är bestämt vilken panna det bli kan bli så att dom andra som jag inte har fått offert från hör av sig i veckan. Det finns annars ett alternativ till Gasell Basic men då måste man bytta lucka vet ej om fläkten måste bort o hållen pluggas har en RB 20 brännare till min Nibe nu o där måste fläkten bort o plugga hållen samt en annan lucka in vill komma ifrån det skulle bli ett moment lättare.Återkommer med info.
Atmos DC 32 SP Kombi Dragbegränsare KW Z 150 Solvärme U-pipe TZ 47/1500-20 U
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: kombipannor

Inlägg av Snapphane »

Hmmm.
Ja, den är hög samt luckan ser ut att vara ledad på gångjärn.
Hittar ingen film på sotning, så jag har bett dem spela in en.
Nöjd med RB 20? Ska du sätta den i nya pannan?
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
hammiss
Fröträd
Inlägg: 86
Blev medlem: fre 07 nov, 2014 13:51

Re: kombipannor

Inlägg av hammiss »

Hej Snapphane. Gasellen blir för hög så det är inte Aktuellt pratade med Atmos i Tisdag dom hade en Atmos 32 sp kombi hemma så jag slog till o beställde den samt ny Syrventil / Laddomat / Brännare / Skruv. Pannan levereras vecka 38 till mig ska bli skönt att få in en ny panna. Har skört RB 1 mån om året när jag varit iväg har inte haft några problem med den har haft folk som har tittat till den vana pelletseldare.
Atmos DC 32 SP Kombi Dragbegränsare KW Z 150 Solvärme U-pipe TZ 47/1500-20 U
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: kombipannor

Inlägg av Snapphane »

Hej!
Tack för återkoppling - det uppskattas.
Gaselle har bra data - speciellt 28-varianten verkar bra. Tyvärr hopplöst för hög för min källare.
De har en Basicvariant jag kollar upp fn. Väldigt bra telefondialog med Agronola.
Grattis till Atmos! Just innan jag läste ditt inlägg ringde jag dem och avtalade samtal senare.
32 SP kan vara ett alternativ. Ska se på den om ett par dagar för att bedöma om den är aktuell då pannbyte blir definitivt.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
hammiss
Fröträd
Inlägg: 86
Blev medlem: fre 07 nov, 2014 13:51

Re: kombipannor

Inlägg av hammiss »

Hej igen. Tittade också på Basic men som jag skrev tidigare ville jag komma ifrån det här med att byta lucka o montera skruven som det nu är. När den nya pannan är installerad så sliper jag det momentet vet ej om man måste montera ner fläkten det visar sig.
Atmos DC 32 SP Kombi Dragbegränsare KW Z 150 Solvärme U-pipe TZ 47/1500-20 U
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: kombipannor

Inlägg av Snapphane »

I en äldre kombipanna täckte jag oljebrännarens munstycke med en kåpa vid vedeldning. Fungerade helt perfekt.
Tyvärr har jag för låg takhöjd (ca 196 cm) även för ATMOS kombipanna.
Gaselle Basic ser jag fyra möjligheter att förse med pelletsbrännare, men ingendera når upp till användarvänlighet som med en kombipanna.
1. Montera brännaren PellasX Revo med brännarrörets hela längd försänkt innanför luckan. Cortenkåpa på brännarröret vid vedeldning
Översta vedlagrets vedlängd kommer att begränsas motsvarande den längd brännarröret sticker innanför luckan.
2. Montera som pkt 1 men med en stos som minskar längden brännarröret sticker in.
3. Brännaren monteras på en släde (jmf Thermias Bequem) så att den vid vedeldning kan dras ut ur pannan. Vermiculitisolerad lucka med snabbfästen på utsidan
4. Svängfäste som medger att brännaren tas ut. Lucka som i pkt 3.

Variant 2. tror jag passar bäst. Pannan har endast 107 l vedförråd vilket är i underkant. Även effekten är i underkant för mig.
Om husets effektbehov är ca 12 kW v DVUT ska pannan ge det samt minst 2 x 12 kW att ladda tankarna. Det blir för frekvent eldande annars.
Lennart på ATMOS rekommenderade 40 kW och det är nog rätt.

Rapportera gärna hur det går med din anläggning. Väldigt intressant.
Man kan fråga sig hur den jämförande testen (gjord i Tjeckien) ved-pellets gjordes som visade lägre effekt/verkningsgrad vid pellets. Var den sugande fläkten igång? Dvs både pannans sugande och brännarens tryckande fläkt igång? Vh /Snapphane
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
hammiss
Fröträd
Inlägg: 86
Blev medlem: fre 07 nov, 2014 13:51

Re: kombipannor

Inlägg av hammiss »

Hej Snapphane. Jag är själv nyfiken på det där med fläkt på eller av men ska prata med Lennart innan pannan kommer. Jag har en del andra frågor om panna o brännan jag tänkte att jag skulle ha min gamla brännare i Atmosen men han sa att dom ska synka varan det var väl bara ett försäljnings trix ( skratt ) skit samma tog den ändå :D. Hoppas att det löser sig för dig med panna hör av mig hur det går frammöver.
Atmos DC 32 SP Kombi Dragbegränsare KW Z 150 Solvärme U-pipe TZ 47/1500-20 U
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: kombipannor

Inlägg av Snapphane »

Hammiss: hur är det att elda med ved i din Vedex? Kan man ha en sådan som vedbackup parallellt med en ren pelletspanna månntro?
Sett en del som klagar över att det ryker in vid ilägg.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
hammiss
Fröträd
Inlägg: 86
Blev medlem: fre 07 nov, 2014 13:51

Re: kombipannor

Inlägg av hammiss »

Snapphane. Det beror på när man öppnar luckan låter man det brinna ner till glöd är det inga problem att det ryker in men oftast öppnar man för tidigt då kan det ryka in. Har inte haft några större problem med att det ryker in det är bra fart i fläkten när man öppnar den går upp på högvarv innan hade jag en CTC 265 men det gick bara in 35 cm så det tog en stund att elda upp 2 st tankar på 1000 l. Kontaktade då Nibe o dom rek NibeVedex 3000 har varit nöjd med panna men det är som jag skrev tidigare det är lite omständigt att byta till pellets när man åker iväg o är borta någon månad jag brukar aska ut pannan var 3 dag när jag kör med pellets eller en kompis som askar ut för att få bästa effekt o RB Master blåser ut askan så det lägger sig vid rökanalen därför askar jag ut ofta.Hare gott.
Atmos DC 32 SP Kombi Dragbegränsare KW Z 150 Solvärme U-pipe TZ 47/1500-20 U
Skriv svar