nybörjarfrågor förråd

Skriv svar
Schizimo
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 23 jan, 2022 16:27

nybörjarfrågor förråd

Inlägg av Schizimo »

Har precis köpt en villa med pelletspanna och Janfire pellistore. Har tyvärr varit strul sen dag ett.

När jag läser instruktionsboken ser jag att avluftaren ska gå utomhus, hos mig går den dock rakt ut i rummet den står i (pannrummet) och med en säck på för att fånga upp dammet. Är detta ett problem eller fungerar det ändå?

Han som leverar pelletsen är den som monterat den och han verkar inte tycka det är något problem, trevlig men eventuellt lite partisk.. :wink:
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: nybörjarfrågor förråd

Inlägg av Stegatorparn »

Låter inte så bra. Vid påfyllning från bulkbil blir det övertryck i pannrummet. En dörr eller ett fönster mot det fri måste vara öppen för att pelletsen ska kunna blåsas in med avsedd effekt. Ett påsfilter släpper alltid igenom fint damm, så lösningen är inte särskilt lyckad enligt min mening.
De flesta leder ut avluften med en 200 mm rund kanal genom väggen och har eventuellt filter på utsidan. Jag kör utan filter. Blir lite damm i gräsmattan, men det försvinner snart och blir jordförbättring.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Schizimo
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 23 jan, 2022 16:27

Re: nybörjarfrågor förråd

Inlägg av Schizimo »

Hej, tack för svar. Då är jag med. Är problemet mest att det blir skitigt med damm eller finns det en risk för kolmonoxidförgiftning kopplat till det också? Man blir ju lite nervös när man läser om det i samband med pelletsförråd, har småbarn hemma (som såklart inte har in där att göra).
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: nybörjarfrågor förråd

Inlägg av Stegatorparn »

Det kan bildas kolmonoxid i förrådet efter en tid och lite kan läcka ut i pannrummet. Pannrummet är förhållandevis välventilerat, särskilt när brännaren går men även vid stillestånd då det blir ett litet självdrag genom skorstenen. Risken för förgiftning är så gott som obefintlig.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: nybörjarfrågor förråd

Inlägg av Snapphane »

För många år sedan gjorde jag filter ( två skikt, sålde flera st) som enligt chaffisarna på pelletsbilen var de bästa de sett.
Jag leder ut slangar från bulkförrådet och har filter. Det dammar ”ingenting” utomhus men har ej provat inomhus. Använder i båda mina fastigheter.
Jag har ett par stycken liggande om du vill prova. Skicka PM.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Skriv svar