(LÖST) PellX20, tändelementet glöder ej trots byte

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
jesaug205
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 26 jan, 2022 14:48

(LÖST) PellX20, tändelementet glöder ej trots byte

Inlägg av jesaug205 »

Hej hjärntrusten.
Jag har problem med min gamla trotjänare. Efter senaste askningen (efter att pelletsförrådet blivit tomt) så har min kära lilla maskin börjat strula.
Jag märkte att den inte tände. Jag kollade de pellets som hade matats in och såg att inga spår efter eldning fanns. Jag körde brännaren i testsekvens (4) och såg då att elementet inte glödde alls. Jag kände även på det efter ett par minuter i testsekvensen och det var iskallt. Jag är säker på att testsekvensen inte blev avbruten av flamvakten. Jag bytte tändelementet till ett nytt men felet avhjälptes inte utan situationen var densamma.
Jag testade motståndet i det nya elementet och det mätte 130 ohm. Jag testade även det gamla vilket mätte 125. Båda elementen verkar således funka som de ska.

Min fråga blir således var jag bör fortsätta min felsökning? Jag har ingen större erfarenhet av elektronisk felsökning så betänk gärna det vid utformningen av svar :)
Jag tänker framförallt på vad som enligt er expertis kan vara en trolig orsak samt var och vad jag ska mäta bakåt i kedjan för att se var det brister.

Tack på förhand :)
Senast redigerad av jesaug205 den lör 29 jan, 2022 15:07, redigerad totalt 1 gånger.
Hnilsson
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 29 sep, 2019 17:48

Re: PellX20, tändelementet glöder ej trots byte

Inlägg av Hnilsson »

Har du kollat om du har spänning på plinten där kablarna till elementet går in?
Men var försiktig, där är 230V!!
jesaug205
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 26 jan, 2022 14:48

Re: PellX20, tändelementet glöder ej trots byte

Inlägg av jesaug205 »

Återkoppling:

Det var Triacenheten som behövde bytas.
Skriv svar