Fixat larm om pellets håller på och att ta slut

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
walter
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 14 jan, 2006 18:32
Ort: Almunge/Uppland

Fixat larm om pellets håller på och att ta slut

Inlägg av walter »

Jag har gjort en "enkel" lösning för att få ett larm om pellets i mitt veckoförråd håller på att ta slut. Det bygger på att jag läser av sensorn för internförrådet i Flex-a och mäter tiden som internförrådet är fullt. När pellets håller på att ta slut så får skruven jobba oftare och när det är mindre än 2 minuter mellan påfyllningarna så är det i mitt fall ca 1 timme till dess det tar helt slut (med rådande väderlek).

För att läsa av sensorn till internförrådet har jag använt en optokopplare som tar minimalt med ström från Flex-a. Finns skruvplint att koppla in sig på, så det var smidigt. Därefter blir det kanske lite mer komplicerat då jag byggt en WiFi-sensor baserad på ESP8266, som jag integrerat med en min "hemautomation" (Home Assistant).

Nu finns det andra felsituationer som kan inträffa som jag inte fångar med detta system. Skulle vara bra om den där larmutgången på boxen gick att använda, men den tycks inte vara inkopplad. Risken är att man måste koppa in sig inuti boxen för att få ut bra larmsignal från matningen till lysdioder. Får bli en senare fråga.

Finns intresse av att göra nåt liknande så kan jag dela kod och ritningar. Bifogar bild över mätning av sensorn till internförrådet från Home Assistant.

/Walter
Bilagor
Janfire Flex-a pelletslarm.png
Janfire Flex-a pelletslarm.png (24.39 KiB) Visad 2041 gånger
Janfire Flex-a, CTC 265B 1967
Kånkat småsäck sedan 2005.
philsson
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 17 feb, 2022 15:42

Re: Fixat larm om pellets håller på och att ta slut

Inlägg av philsson »

Kul lösning! Råkar du ha några bilder på kretskortet och din koppling? Har inte själv haft isär min brännare än för att kika då det är ny villa för oss (har en Janfire Flex A2). Jättenyfiken på vad mer du har gjort med brännaren.
Skriv svar