Stabil pelletsmatning som är brännarstyrd.

Skriv svar
akekarlsson_
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 14 dec, 2017 10:23
Ort: Björneborg

Stabil pelletsmatning som är brännarstyrd.

Inlägg av akekarlsson_ »

Hej.

Tipps o ide’er sökes på ett problem…

Jag har för avsikt att bygga mej ett större pelletsförråd än mitt nuvarande Mafa-förråd till min Ulma panna med TCA brännare. Funderar över pelletsmatningen,den ska vara en stabil o matning som är styrd av brännaren.

I mitt gamla hus så är pannrummet nästan som en hall/korridor med pannan på ena sidan o på andra sidan (där oljetanken stod förut) staplar jag mina pelletspåsar.

Problem 1. Måste passera genom pannrummet för att komma vidare till tvättstugan o det är lite bökigt ibland att ta sej förbi mellan Mafa-förrådet i ”korridoren” o pelletssäckar.

Problem 2. Idag så får jag bära varje säck 3 gånger innan den är i veckoförådet. Jag använder typ 6 ton om året o det betyder att jag bär omkring på typ 18 ton pellets om året… Den kan man fundera på :)

Vill bygga ett större förråd där gamla oljetanken stått. Inte ett bulkförråd utan ett typ större ”veckoförråd” som jag tänkt mej att fylla på utifrån med säck några gånger om året. Påfyllning utifrån har jag lösningen på, kort sagt ett rör in utifrån o en tratt.
Matning ska ske direkt från nya förrådet till pelletsbrännaren.

En lösning jag funderar på är Ariterms Feedo skruv. Jag tänker mej att den ska ligga vågrätt i taket med fallröret över brännaren, första röret vågrätt i taket (över ”korridoren”) mot mitt nya förråd ca 1 meter sen sen i förrådet 90° böj som vinklas 45° neråt o typ 2-2,5 meter rakt rör ner mot botten av förrådet. Tänker mej att Ariterms Feedo skruv är styrd av brännaren. Nån med erfarenhet av Ariterms Feedo skruv?

Jag har även letat efter en vacuum lösning på mitt problem men inte hittat nått system som jag kommer undan veckoförrådet.

Tipps o ideér mottages :)

MVH
Åke Karlsson
Ulma Lambdapanna.
Ulma 2000 TCA 2.
EQ-3 MAX! radiatortermostater.
petmal
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 18 okt, 2006 22:03
Ort: Norrtälje

Re: Stabil pelletsmatning som är brännarstyrd.

Inlägg av petmal »

Jag byggde ett bulkförråd med Ariterms Depo och Feedo, Det fungerade jättebra, men jag tror inte att du kan ha en 90 gr böj, du kan ha max 2 böjar.

Hittade en manual på nätet: https://docplayer.se/10253621-Installat ... feedo.html


Peter
Bio-Sol Panna med KMP PX22
Bulkförråd
1 1/2 hus från -37
akekarlsson_
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 14 dec, 2017 10:23
Ort: Björneborg

Re: Stabil pelletsmatning som är brännarstyrd.

Inlägg av akekarlsson_ »

Hej Peter.

Tack för svar.

Intressant! styr du skruven med brännaren? Inget mellanförråd utan direkt i brännaren?

Jag tänker mej en 90° böj, inte fler. Varför tror du inte jag kan ha en 90° böj?

Var har du köpt skruven?

/Åke
Ulma Lambdapanna.
Ulma 2000 TCA 2.
EQ-3 MAX! radiatortermostater.
petmal
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 18 okt, 2006 22:03
Ort: Norrtälje

Re: Stabil pelletsmatning som är brännarstyrd.

Inlägg av petmal »

Hej, jag hade fel ang 90 gr, det följer ju med en i satsen. Jag styrde den från brännaren en KMP PX 22, bara sätta in kontakten till skruvmotorn. Jag installerade den 2010 och köpte från KMP i Kalmar. Jag arbetade med KMP´s pelletsinstallationer så därför köpte jag den av dom. Jag såg att den säljs här: https://www.eldkraft.se/produkt/Feedo-2 ... or-Ariterm
Bio-Sol Panna med KMP PX22
Bulkförråd
1 1/2 hus från -37
Skriv svar