Ny panna Ecotec Miniq 20kw

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Ny panna Ecotec Miniq 20kw

Inlägg av xdigger »

Tjena!
Då har äntligen min gamla Thermia Biomatic som jag kört min A4 i börjat läcka. Klickat hem en Miniq och har en del funderingar till er som kör sån panna.

1. Ska man sätta tempgivaren i pannan eller tanken?
2. Kan jag styra påslaget av laddpumpen med brännaren?
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ny panna Ecotec Miniq 20kw

Inlägg av Stegatorparn »

Tempgivaren ska sitta i ackumulatortanken, vanligen i mitten under varmvattenslingan, men överhettningsskyddet sitter förstås i pannan.
En mer optimal laddning får man med en startgivare i mitten och en stoppgivare vid tankbotten, men hur man löser det med Ecotecgivare vågar jag inte ge mig in på. Kanske med mekaniska termostater via en hållkrets som kopplar in lämplig resistans för start och stopp via givaringången.

Jag styr min laddpump med termostatfasen från brännaren via ett relä. Ecotec styr ju brännaren med en tempgivare, vilket komplicerar det hela.
Kan möjligen gå att via brännarfläkten plocka ut en signal till ett relä som startar och stoppar laddpumpen. Fläkten går ju hela tiden. Skulle du ordna med en hållkrets, hämtar du styrsignalen där.
Sedan är det en god idé att även styra laddpumpen med en termostat i pannan som tar vara på eftervärmen när brännaren stängt ner. Nu har din panna inte så stor volym, bara 55 liter, så det kanske inte gör så mycket.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Ny panna Ecotec Miniq 20kw

Inlägg av xdigger »

Ecotec har en ingång för styrning av start och stopp av själva brännaren. Går att styra den med termostater, finns ingen anledning att krångla till det med motstånd och grejer. Men då vet jag att givaren ska sitta i tanken.

Tänkte om någon hade koll om den även hade en utgång för styrning av extern utrustning.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Skriv svar