Billigare med bergvärme?

Skriv svar
hagfors
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 17 nov, 2012 23:18

Billigare med bergvärme?

Inlägg av hagfors »

Har senaste åren funderat på att överge Pellets mot bergvärme, till stor del eftersom vi reser till Thailand i 4-6 veckor på vintern och då behöver hjälp med att värma upp huset. Har tills nu känt att kostnaden för byte varit för hög, men med vintern prishöjningarna minskar skillnaden. Har haft en lokal leverantör som jag har hemkört mkt. billigt oavsett det varit 1 eller 4 pallar men nu senast var det 3200 kr/pall ( bor lite för långt från byggmax m.fl. för att det ska vara ett alternativ)
Har haft stor hjälp av forumet när det krånglat med brännaren (inte frågat så mkt. utan detta forum är en guldgruva att leta svar på frågor man haft)
Så hoppas det finns ngn som kan kika på mina uträkningar när jag försökt att jämföra kostnaden pellets vs. bergvärme.
Vissa värden förstår jag inte vart de kommer ifrån så hoppas ni kan justera eller förklara
Pelletsbrännaren sitter i en gammal kombipanna med vad jag antar dålig verkningsgrad så pelletsförbrukningen är nog högre än den borde

Pelletskostnad: 2 840 kr/mån inkl. sotning och lite el för att driva brännaren (snitt senaste 2 år, just. med uppskattat pris kommande året)
förbrukning 9 000 kg/år -> 44 100 kwh
Här har jag fått fram att man multiplicerar med 4,9 för att få fram energivärdet ?!?
Sedan har jag läst att för att jämföra med bergvärme ska man ta kwh/år x verkningsgrad ?!?
Innebär det el-behovet vid byte till BVP `?
med verkningsgrad 75% blir det 33 075 kwh

Kostnad för bergvärme (jag kommer att låna hela kostnaden)
Installation 150 000 kr
Amortering 10år 1 250 kr/mån
Ränta 6% 378 kr/mån (uppskattat genomsnitt räntekostnad)
räntekostnad minskar med tiden, genomsnitt är ca 50% av initial räntekostnad (Inte Annuitetslån )

...ett vanligt SCOP-värde för en värmepump är 3,5 (stämmer det ????)
BVP förbruk./år 9 450 kwh .... 3,5 x 33 075kwh (från ovan pellets-energi-kostnad)

Mitt Elpris f.n är 1,255 kr/kwh (har fast pris ca 1½ år till )
El-kostnad 11 860 kr/år (9450x1,255) ... 988 kr/mån

Kostnad inköp+drift BVP
exkl. amortering 1 366 kr/mån (378+988)
inkl. Amortering 2 616 kr/mån (378+988+1 250)

Med mina uträkning skulle jag göra en vinst på 224 kr/mån (inkl kostnad för amortering)
När jag gjorde en uträkning förra året hamnade jag på förlust på byte med ca -400 kr/mån och det kändes som gränsfall om det var värt det

Blir lite rörig att skriva ut här i forumet så mina uträkningar finns även på nedan kalkylblad
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... ue&sd=true
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Billigare med bergvärme?

Inlägg av nyman »

SCOP värdena är beräknade för mellaneuropa typ sydtyskland.
Överföringsavgiften inklusive skatt kostar här 76 öre. Det priset skall läggas till elkostnadspriset.
En kombipanna har inte så låg verkningsgrad om den förses med en modern brännare som kan eldas med en effekt som passar kombipannan.
Värmen stannar i huset. Man behöver värme i källaren. På sommaren kör man elberedare för varmvatten.
När elkriserna kommer är det guld värt att ha en kombipanna. En bra luftvärmepump som komplement kan löna sig ibland men med ett dåligt elavtal så blev pellets billigare i vintras. Kostnad lite över 20 000 för en bra L.V pump.

Ingen vet var det kommer att sluta. Pellets blir troligen dyrare pga. den lönsamma pelletsexporten. El blir definitivt inte billigare. Regeringen uppträder som ett gäng höns när energifrågan och bolundspriserna kommer på tal. De har nu godkänt byggandet av en serverhall för Google mitt i mellansverige (Avesta). Den lönsamma exporten från stålverket i Domnarvet ska då konkurrera om el med en helt onödig och olönsam serverhall som förbrukar mycket stora mängder el.
Toklandet tyskland som lagt ned sin egen elproduktion kommer att kräva mer och mer el. Sverige är genom EU tvunget att exportera el. Så vi har nog bara sett början av galenskapen än.
Tittade på elavtal idag. treårsavtal ligger på 120 öre.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Stego385
Fröträd
Inlägg: 81
Blev medlem: mån 04 jan, 2021 00:58

Re: Billigare med bergvärme?

Inlägg av Stego385 »

Lägg på alla kostnadrr för att få elen till kåken så får du det riktiga priset. Det blir garanterat högre än för pelletsen.
Jag har en granne som har bvp. Vi har liknande elförbrukning och han betalar betydligt mer än mig som kör pellets.
Jag betalar 60 öre/kwh och allt inräknat blir drt över 2 kr/kwh.
Inte ens om pelletsen kostar 100 kr säcken blir kwh priset via pellets högre. Nu när politikerna vänt folket ryggen och elpriset rusat iväg så är el inget alternativ över huvud taget.
CTC 1200 Family Pellex KMP px20 från -00. Tigex 25 dragbegränsare. Kåk byggd 1963, 90 kvm + 90 kvm källare.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Billigare med bergvärme?

Inlägg av nyman »

Räknar man på dagspris Jemfix, 84:90 per påse så blir det ett kilopris på 5:30 för pellets. Drygt en krona per kilowattimme. Klart billigare än direktel.
Bergvärmepump eller luftvärmepump med COP 3,5 kan konkurrera med pellets så länge kilowattpriset för el ligger kring två kronor. Överföringsavgiften glömmer många bort men också den har ökat kraftigt.
Undrar hur många villaägarkonkurser som Miljöpartiet genom sitt mygel med aktivister i myndigheterna pressat fram.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Billigare med bergvärme?

Inlägg av Andreas Hansson »

nyman skrev: tor 08 sep, 2022 12:22 Undrar hur många villaägarkonkurser som Miljöpartiet genom sitt mygel med aktivister i myndigheterna pressat fram.
Du menar socialdemokraterna.. Mp fick 4,41% i förra valet och hade inte varit något utan S !!
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
andreas
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: tor 22 sep, 2011 14:44
Ort: Småland/Eksjö

Re: Billigare med bergvärme?

Inlägg av andreas »

https://www.youtube.com/watch?v=_d-iNqqJbgw - "Så orsakade S och MP elkrisen"
Uppvärmning:
CTC 1100 UE -95 med pelletsdrift. VikingBio -07.
(100mm insatsslang, 7m.) Mafa mini.
-o^o- Keddy 510, Ved. (125mm insatsslang, 6m).
Boyta: 95m2 /\ Timmerhus 100+ år.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Billigare med bergvärme?

Inlägg av nyman »

Nej Andreas Hansson. Att stänga av 2 och så småningom 4 fint fungerande kärnkraftsverk var det pris som S fick betala för att få sitta vid makten med hjälp av marginalpartiet Mp. Den extra effektskatten som kärnkraften påfördes var också ett krav från Mp.
Det var Mp som i kraft av att inneha energiministerposten böt ut styrelsen i Vattenfall till okunniga extremister så att förstörelsen lätt kunde fortsätta.
Det var Mp som vid regeringsbildandet ställde kravet att få den strategiskt viktiga energiministerposten så att förstörelsen av det utmärkta svenska energisystemet kunde genomdrivas. Fanns inte det minsta behov av några miljöskadliga vindkraftverk år 2014.
Gamla dammiga moderatramsor duger inte. Mp:aren LeMoine kar skriftligen verifierat att allt detta stämmer.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Billigare med bergvärme?

Inlägg av Snapphane »

Ja, det är stollepartiet MP som (S) tillåtit att få ett oproportionellt stort inflytande på energipolitiken och därmed raserat kärnkraften.
Stollig ideologi fick dominera över ingenjörskonst i världsklass. DET är skälet till att Sverige blöder nu.
Politik påverkar allt, så även på ett forum om pellets finns det skäl att blanda in politik.
Rösta bort stollarna i morgon 11/9! Rösta bort ytterligare utbyggnad av vindkraft! Ifrågasätt, kräv konsekvensanalys av och nyansera i alla situationer tillämpning av Agenda 2030!
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Re: Billigare med bergvärme?

Inlägg av Psycho Dave »

För mig i elområde 2 så är det i dagsläget billigare att köra elpatronerna i pannan än att elda pellets.

Mitt elpris ligger på 83 öre/kWh inräknat elöverföring, elskatt, elpris och 25% moms inkluderat. Jag räknar inte med det fasta kostnaderna för den är ju likadan om jag bara förbrukar 1 kWh per månad eller om jag maxar mina säkringar, och el måste man ju ha. Verkningsgrad på elpatron är 100%.

För pellets så skulle jag få betala 4,99 kr/kilo (SCA bulk) och 1 kg är ju 4,9 kWh. Verkningsgrad på pannan ca 85% (om jag sköter sotningen). Det ger totalt pris på 120 öre/kWh med pellets.

Så jag struntar i att köpa pellets nu och håller koll på vad som sker med priserna framöver.
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Billigare med bergvärme?

Inlägg av Snapphane »

Visst är det klokt att göra så med det elpriset.
Personligen skulle jag räkna in säkringsavgiften eftersom den varierar med effektbehovet på elpatronerna.
Ibland kan man gå ner ett säkringssteg vid övergång från elpatron till pellets.
En elpanna har väl sällan över 13 kW effekt. Det kan klara sig med säkring 16A, men ofta krävs 20A. Pelletsbrännaren har ju minst 50% större effekt vilket kan vara en fördel.
Tillämpar ditt nätbolag effektavgifter? I så fall får man tänka sig för lite vad gäller elpatronerna, men det går inte att hävda att effektavgiften konsekvent diskvalificerar ditt upplägg. Avgiften måste korreleras till totala elkostnaden.
En bra kombination är LVVP+pellets tror jag.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Billigare med bergvärme?

Inlägg av Roli »

Här får det nog bli elpatron i kombination med pellets. Har fastprisavtal på elen (30,62 öre +moms och överföring) fram till jun-23. Och det blir billigare än pellets med senaste Byggmaxpriset på 99:95 per säck. Synd att elpatronen bara är på 3+3 kW.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Billigare med bergvärme?

Inlägg av teufel »

Om man vill labba lite själv med olika scenarior på pellets- och elpriser, kan man använda den här räknesnurran till hjälp:

https://visual-data.se/pellets-el/

Har man andra säckar än 16 kg-säckar så kan man justera det i Pellets-rutan.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Furetör
Stor entusiast!
Inlägg: 185
Blev medlem: tor 05 okt, 2006 16:30
Ort: Dalarna

Re: Billigare med bergvärme?

Inlägg av Furetör »

Mina grannar har bergvärme, jag eldar pellets. De med bergvärme kan sällan separera förbrukningen för hushållsel och värme. Så om jag lägger ihop mina rörliga kostnaderna för el och pellets kan jag jämföra.
I början på året räknade jag ut, i jämförelse med mina grannar som har bergvärme, likvärdiga hus och hushåll, att break-even mellan energiformerna (om man bortser från investeringskostnaderna) är när den rörliga delen av elkostnaden (elpris, elnät, skatter) närmar sig 2,50/kWh med det pelletspris vi haft tidigare år. Då börjar pelletsen kunna konkurrera med bergvärme. När pelletspriserna (4 kr/kg i augusti) har ökat ligger break-even vid ett elkostnad på ungefär 3,40/kWh. Man kunde kanske förutse en övergång mot pellets där det var möjligt, men än ser man ingen klar prisfördel för pellets. Nu när priset på pellets är ca 6 kr/kg måste elkostnaden upp till 5 kr/kWh för nollpunkten ska nås. Vi får se hur det utvecklar sig.
Nu har pelletstillverkarna tillfälle att ta marknadsandelar för uppvärmning, men då höjer man priserna till europanivå så det fortsätter att vara olönsamt med pelletsvärme.
Investeringskostnaderna för ny bergvärme eller pelletsanläggning skiljer inte mycket. Och som andra skrivit, de fasta kostnaderna för el är lika.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
Mittbygg
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 13 okt, 2017 08:21

Re: Billigare med bergvärme?

Inlägg av Mittbygg »

Om jag använder ”kalkylatorn” på länken och räknar med 5500 kr per pall, nät och skatt inklusive moms 68 öre resp 45 öre, 85% verkningsgrad, så behöver jag hamna under 45 öre spotpris för att det ska bli billigare med min elpatron i min biomatic 20+ än pellets. Ser det ut som jag tänker rätt? Isf väldigt liten chans att det skulle löna sig med att prova med el och timpris och koncentrera pannan till sen kväll, natt och tidig morgon.
Skriv svar