Pelletsen studsar ur brännaren

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Juggernaut
Lärjunge!
Inlägg: 319
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Pelletsen studsar ur brännaren

Inlägg av Juggernaut »

Tjenare!
Jag har ett problem med min Iwabo S-1, pelletsen studsar ur brännaren och landar oförbränd på pannans botten. Jag har provat en massa olika vinklar och slangdragningar men jag har inte lyckats hitta rätt.
Det går antingen för fort så att den studsar ur eller för långsamt så den blir liggande i slangen.
Är det någon som kan bistå med lite mått på hur högt det borde vara mellan matarskruvens huvud och brännaren och eventuell slangdragning?
maxell
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 03 nov, 2005 17:00
Ort: Mjölby
Kontakt:

Inlägg av maxell »

Jag kan kanske bistå... men just nu sitter jag på jobbet.

Min anläggning tycker jag fungerar ganska så bra - kanske inte optimalt, men jag är nöjd. Lite oförbrända pellets brukar jag få med när jag suger ur askan, men det är så lite att jag ignorerar det. Någon enstaka gång har jag fått stopp för att pelletsen fastnat i slangen precis innan brännare. De gånger det har hänt har varit efter att jag har haft brännaren urplockat för att aska ur. Varför det blir så har jag inte lyckats komma fram till, men numera så har jag lite extra koll när jag startar igång efter att jag askat ur pannan.

Jag ska plocka fram kameran och måttbandet när jag kommer hem, så kan du få se hur det ser ut hos mig.
Juggernaut
Lärjunge!
Inlägg: 319
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Det vore väldigt snällt.
maxell
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 03 nov, 2005 17:00
Ort: Mjölby
Kontakt:

Inlägg av maxell »

Ursäkta dröjsmålet... här är i alla fall en bild på min för tillfället något röriga installation.
Bild
Juggernaut
Lärjunge!
Inlägg: 319
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

50 cm!!!
Jag har väl nästan en meter där... Kanske ska sänka lite för att minska antalet uthoppare...
Ozcar
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 22 mar, 2005 19:45
Ort: Valbo

Pelletsen studsar ur brännaren

Inlägg av Ozcar »

Du har kanske för mycket pellets i koppen. När nytt bränsle droppar ner i koppen är de full och trillar över. Det går att ställa hur ofta skruven lägga i pellets och om du minskar det ett blink kanske det blir bättre utan att du fölorar för mycket effekt.

Eller också har du inte rensat koppen från aska tillräckligt ofta så att inte all pellets får plats.

//Ozcar
Pheom
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 06 jan, 2005 00:04
Ort: Runt Borås

Re: Pelletsen studsar ur brännaren

Inlägg av Pheom »

Ozcar skrev:Du har kanske för mycket pellets i koppen. När nytt bränsle droppar ner i koppen är de full och trillar över. Det går att ställa hur ofta skruven lägga i pellets och om du minskar det ett blink kanske det blir bättre utan att du fölorar för mycket effekt.

Eller också har du inte rensat koppen från aska tillräckligt ofta så att inte all pellets får plats.

//Ozcar
Detta problem har jag men efter bara 3 dagar har jag "koppen" full med aska och en tjock kaka. Kör med agrol och SBE pellets som enligt SBE kommer ifrån samma tillverkare i U-hamn. Har inte provat pellets ifrån någon annan då jag bor nära grossisten. Har nu provat med att sänka tiden i matningen en "blink" får se om detta hjälper. :?:
IWABO Villa S1-05, JÄMÄ PUU YP 140-84, Ack-tank 1000/120l,eKontroll TK1B,ThermOmatic.
Juggernaut
Lärjunge!
Inlägg: 319
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Jag har också SBE pellets men har inte problem med att koppen sotar igen...
Sixten
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 23:12

Inlägg av Sixten »

Jag har hört att orsaken till fenomenet är att fläkten blåser ut pellets ur koppen.Lösningen skulle vara att ställa ner effekten,mindre mängd pellets och mindre luft.Synd att Iwabon är så gammaldags att det inte går att skruva ner effekten.Nu måste en installatör med instrument göra det.
Forest
Fröträd
Inlägg: 63
Blev medlem: sön 25 dec, 2005 11:27
Ort: Falun

studsande pellets

Inlägg av Forest »

jag har samma problem även andra användare som jag pratat med,
har funderat om framkanten på rostret är för lågt?har prövat flera lösningar men??
Pheom
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 06 jan, 2005 00:04
Ort: Runt Borås

Re: studsande pellets

Inlägg av Pheom »

Forest skrev:jag har samma problem även andra användare som jag pratat med,
har funderat om framkanten på rostret är för lågt?har prövat flera lösningar men??
Tanken har slagit mig också, frågan är vad de negativa skulle bli om man skulle ta och lägga dit en plåt som står upp 1-3 cm i framkant? :twisted: Vad tror ni andra?
IWABO Villa S1-05, JÄMÄ PUU YP 140-84, Ack-tank 1000/120l,eKontroll TK1B,ThermOmatic.
Juggernaut
Lärjunge!
Inlägg: 319
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Det sm händer är ju att man i så fall riktar lågan mer uppåt, och det är ju inte säkert att det alltid är en nackdel, jag skulle kunna prova att sätta dit en lite bit till. Men som det är just nu, några minus, blåsigt som fan och snörök så tänker jag inte plocka ur brännaren några timmar för att leka lite med den...
Forest
Fröträd
Inlägg: 63
Blev medlem: sön 25 dec, 2005 11:27
Ort: Falun

Re: studsande pellets

Inlägg av Forest »

Pheom skrev:
Forest skrev:jag har samma problem även andra användare som jag pratat med,
har funderat om framkanten på rostret är för lågt?har prövat flera lösningar men??
Tanken har slagit mig också, frågan är vad de negativa skulle bli om man skulle ta och lägga dit en plåt som står upp 1-3 cm i framkant? :twisted: Vad tror ni andra?
Har du testa med plåt i framkant än?jag har ej haft tid att laborera
Eryl dp -64
IWABO villa s
2,5m skruv förbättrad motor Iwabo
Veckoföråd,TK1a termostat
Pheom
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 06 jan, 2005 00:04
Ort: Runt Borås

Re: studsande pellets

Inlägg av Pheom »

Forest skrev:
Pheom skrev:
Forest skrev:jag har samma problem även andra användare som jag pratat med,
har funderat om framkanten på rostret är för lågt?har prövat flera lösningar men??
Tanken har slagit mig också, frågan är vad de negativa skulle bli om man skulle ta och lägga dit en plåt som står upp 1-3 cm i framkant? :twisted: Vad tror ni andra?
Har du testa med plåt i framkant än?jag har ej haft tid att laborera
Tyvärr det samma gäller för mig, prova det skall jag då mycket pellets trillar över. Frågan är hur man bäst får bukt på problemet? Kanske kan man sätta en plåt ovanifrån dvs snett neråt 1-3cm. Eller vad tror du ?
IWABO Villa S1-05, JÄMÄ PUU YP 140-84, Ack-tank 1000/120l,eKontroll TK1B,ThermOmatic.
Forest
Fröträd
Inlägg: 63
Blev medlem: sön 25 dec, 2005 11:27
Ort: Falun

Re: studsande pellets

Inlägg av Forest »

Pheom skrev:
Forest skrev:
Pheom skrev: Tanken har slagit mig också, frågan är vad de negativa skulle bli om man skulle ta och lägga dit en plåt som står upp 1-3 cm i framkant? :twisted: Vad tror ni andra?
Har du testa med plåt i framkant än?jag har ej haft tid att laborera
Tyvärr det samma gäller för mig, prova det skall jag då mycket pellets trillar över. Frågan är hur man bäst får bukt på problemet? Kanske kan man sätta en plåt ovanifrån dvs snett neråt 1-3cm. Eller vad tror du ?
tja testa går ju.om det funkar skall jag prata med tillverkarn av rostret
det går ju enkelt att klippa slitsar i en plåt i framkanten o trycka fast den så enkelt som möjligt
Eryl dp -64
IWABO villa s
2,5m skruv förbättrad motor Iwabo
Veckoföråd,TK1a termostat
Skriv svar