Styra baxi lv12

Här diskuteras allt kring olika slags värmepumpar
Skriv svar
aronsson
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: sön 04 mar, 2007 22:13
Ort: Vilsen Värmlänning i Södra Kilsbergen

Styra baxi lv12

Inlägg av aronsson »

Skaffade i våras en baxi lv12 för att komplettera min pelletspanna. Mestadels för att få en backup men också för att tanken var att det skulle vara billigare så länge det knte var svinkallt. Nu pendlar ju elpriset så vissa dagar är nog pelletsen väldigt mycket billigare men samtidigt lyckas jag knte beställa pellets så är tacksam att jag skaffade den.

Nu till min fråga.
Jag kör Tibber och har styrningar som går på elpriset. Bland annat värmer jag garaget mer luft luft pump när elen är billig.
Men jag skulle vilja styra baxi pumpen också. Allra helst så skulle jag vilja justera kurvan några punkter upp och ned beroende på pris men det är nog kört. Men andra tanken är ju att stänga av den då elen är som dyrast beroende på temp och inte så många timmar. Manualen säger inget om de ingångar som skulle kunna vara intressanta. Är det någon som har gjort något liknande eller har några idéer?

I förlängningen så skulle man ju kunna växla mellan pellets och lv beroende på pris eller prognos.

Framöver ska jag köra mot tank men för tillfället är det flytande kondensering.

Tacksam för tips.
Janfire brännare Flex-A 2002
Nibe Pellux 2007
Baxi lv12 2022
Bulkföråd ca. 10m3
Hus 160kvm (kulvert) + Gäststuga 70kvm
Echo Foxtrot
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: mån 14 mar, 2022 18:01
Ort: Skånelandet

Re: Styra baxi lv12

Inlägg av Echo Foxtrot »

Det finns ju en ingång för remote on/off som kan användas. Om du vill justera kurvan går det att sätta ett relä tillsammans med utegivaren med motstånd som simulerar en förskjutning av utetemperaturen med n grader.
Focus PE-20, Bioline 20 med hemmasnickrad Siemens Logo! - baserad styr, Iwabo Villa-S som reserv.
Hemmabyggd luft/vattenvärmepump som laddar acktankar på elpriset.
Automatisering med Home Assistant + Node RED
Skriv svar