Hur förvara pellets?

rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Hur förvara pellets?

Inlägg av rod02 »

Varför är det tredje lagret plast(presesen) fuktgivande? Säckar i plast. Och vad jag tror ett lager för att de skall ligga still på pallen.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Hur förvara pellets?

Inlägg av Vednisse »

Grannen fick just 6pall Vida avlastade på sin grusplan, där lär de sista säckarna ligga vid samma tid nästa år. Så förvarar han sin pellets, där chauffören ställer den, utan någon täckning oavsett väder/årstid och även pallar utan skyddsplast.

Han har aldrig haft några problem, han tar in sex säckar med skottkärra när förrådet nästan är tomt (en tunna). Justerade brännaren till honom för två år sedan, men det är inget han bryr sig om...det bara fungerar.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Hur förvara pellets?

Inlägg av psau »

Varför pressen...

Plasten på pallarna är relativt tät men när snön ligger och smälter tränger vatten in om jag inte har pressen..

Samt att när det är snö ute är pallarna snöfria när jag lättat på pressen lite...

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Eld
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 03 dec, 2004 00:54

Re: Hur förvara pellets?

Inlägg av Eld »

Jag bär alltid in mina pellets inom en vecka efter leverans. Då har fåglarna redan hackat hål i de översta säckarna på varenda pall. De verkar tro att det finns foder i säckarna, för inte är de väl intresserade av bränslepellets?
CTC Easyflex -11 med Viking Bio -03 i Älvsjö
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Hur förvara pellets?

Inlägg av rod02 »

En flygråtta kan smälta en sten....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Re: Hur förvara pellets?

Inlägg av vatsug »

Har alltid förvarat mina säckar ute , under pressening, kör in en halvpall åt gången ,utom under dec-mars , då kör jag in en hel pall åt gången. Inga problem m fåglar , dom får frön under vintern , så dom är nöjda.
Däremot hade jag möss som bodde under en pall , det gjorde ju inget , men dom tyckte att det var mysigare i motorrummet på bilen , så när det blev mörkt så kilade dom dit o käkade isolering från torpedväggen.Fick parkera bilen m fronten åt andra hållet, då gick/ hittade dom inte dit :)
Hälsn Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Magnus23
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 26 nov, 2022 09:54

Re: Hur förvara pellets?

Inlägg av Magnus23 »

Och vad tror ni om plasten under säckarna, den som ligger på själva pallen? Är den nödvändig för att slippa få upp fukt ur backen? Saken är den att jag inte vågade köra hem hela pallar (hemleverans var tydligen uteslutet i år, i varje fall där jag bor) utan plockade ner dem på släpet och travade på nya torra pallar hemma (utomhusförvaring med pressenning) men glömde lägga plast PÅ pallarna. Nu tänkte jag stapla om och lägga byggplast under, men det blir en ryggknäckare och jag vet inte om det är nödvändigt. Förr om åren när vi fått hemkört så har det legat plast på botten under säckarna. Nu är de som sagt var staplade på torra pallar med en pressenning över men ingenting under. Vad tror ni? Ska jag stapla om?
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Hur förvara pellets?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Långt ifrån alla leverantörer som har plast ovanpå träpallen.
SCA t.ex. har det inte.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Magnus23
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 26 nov, 2022 09:54

Re: Hur förvara pellets?

Inlägg av Magnus23 »

Oj, känner mig ändå lite osäker på om inte fukt kan krypa uppfrån backen. Någon som har råkat ut för det? Hade börjat stapla om idag men så kom det regn och jag tyckte att det nog skulle ställa till mer blöta än nytta, så jag slutade.
copecca
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 28 nov, 2021 11:38

Re: Hur förvara pellets?

Inlägg av copecca »

Under 8 första åren efter att jag blev pelletsbrännare i ett nyköpt hus så har jag alltid haft pelletsen ute på sina pallar ställt på grusgången direkt. En presenning öven för snö men mest för fåglarna som ibland tror det finns fågelfrö på säckarna. Detta för grannen har sånna pallar vid vägen efter leveranser till sina duvor. Under vinter finns inget fukt under för allt är ju mesta tiden fryst.. andra årstider är ju just under pallen marken torrt och ett par år har jag haft ett par pallar även över hela sommaren i väntan på eldningsperioder.eller när beställt större mängder.
Har normalt eldad med Stora ensos och de har inte haft någon plast under sina säckar men runt däremot flera lager och en tjockare ovanför. Har inte haft något problem alls under de tiden med pellets som skulle sugit fukt på sig.
Idag bär jag den alltid in till källaren där jag har en gammal tvättstuga bara för pellets skull tomt. Kör ca.4 pallar per år nu under vinters värsta tider och resten av tiden med värmepump. Gått från att köra med värmepump hela året tillbaka till pellets för elpriser men vetefan vad man bör nästa års vinter...
Bor i Storfors i en liten villa. Kör KPM, förr px21 nu uppgraderat pb25 installerad i ctc regent från 1996 kombipanna. Korstenhöjd ca.6-7m ..
Magnus23
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 26 nov, 2022 09:54

Re: Hur förvara pellets?

Inlägg av Magnus23 »

Tackar för ditt svar, ja alla jag pratat med hittills har sagt att det borde vara lugnt utan plast under och flera leverantörer levererar de också så. OM det nu inte är så att de levererar det mesta till affärer somändå har de under tak.. Men..det spar min rygg om jag slipper trava om demså klart. Vi har ett ganska dåligt isolerat hus och gör av med 4-6 pallar beroende på väderlek. Har en Roslagsbrännare RB 20 in i en Parca-Norahammar-panna men även en luft-vatten värmepump som tyvärr inte orkar värma huset när det blir 0 och neråt utan att dra alldeles för mycket ström.
Skriv svar