PX22 - Mycket pellets på värmepannans golv?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Wanton
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 30 nov, 2022 22:11

PX22 - Mycket pellets på värmepannans golv?

Inlägg av Wanton »

Hej! Ny medlem och ny på pellets.

Vi har nyss flyttat in i ett lite äldre hus med en Albinpannan Villa Combi 720, och en ditmonterad pelletsbrännare som verkar vara en KMP PX22. Min verkar heta Ariterm, men allt verkar identiskt med KMP PX22, rätta mig gärna om jag har fel.

Jag kan ses som allmänhändig på snickerier och maskiner, men värmesystem, pannor och brännare är helt nytt för min del.

Tidigare ägaren har kört nuvarande setup i okänt, men flera, antal år, och det verkar ha fungerat fint för dem. Jag har själv inte pillat på några inställningar, bara kopplat in kablar och startat igång maskineriet.

Funktionen är bra, värmer på finfint. Det jag reagerar på dock är att det verkar ramla ut rätt många obrända och halvt brända pellets och pelletsbitar inne på värmepannans golv. Dvs inne i pannan på samma ställe där askan faller ned.

Fortsätter det i denna takt så kommer det bli många kilon som bara ramlat igenom systemet utan att göra nytta.

Vad kan detta bero på?
Är det mataren/matarskruven som matar på för mycket?
Är det pelletsbrännaren som tar in för stora portioner pellets innan den börjar bränna?
Bränner brännaren för dåligt?

Lite improviserat inlägg och jag återkommer gärna med mer info och bilder vid behov, fick bara en lugn stund så passade på att gå med och skriva :)
Nybliven husägare på vischan i Piteå.
Värmepanna: Albinpannan Villa Combi 720.
Pelletsbrännare: Ariterm PX22.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: PX22 - Mycket pellets på värmepannans golv?

Inlägg av Stegatorparn »

Hej och välkommen till forumet.

Ditt problem kan bero på två saker. Antingen är matningen för hög eller så får pelletsen för hög fart genom slangen från skruven till brännaren.
Ta gärna ett foto där hela installationen är synlig.
Man kan får en hint om orsaken av färgen på sotet på eldstadens sidoväggar i pannan.
Färgen ska vara mellangrå. Svart sot blir det vid för hög pelletsmatning och vitt sot vid för mycket fläkt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar