Viking bio20 stannar tidigt

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking bio20 stannar tidigt

Inlägg av Stegatorparn »

Hade det varit en slät plåt, skulle den täta rökröret neråt vid sotning för att inte få ner skräpet i pannan.
Tillhör den inte Jokern, är det bara ett hinder för rökgaserna och ska bort.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
xrf
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 12 sep, 2005 08:40

Re: Viking bio20 stannar tidigt

Inlägg av xrf »

Switchen står i högerläget japp.
Motdraget, jag såg nu att där är siffror på vredet. Just nu står den mellan 4 och 5. Jag kan inte vrida det mot 3 eller mot 6 så det behöver kanske tas loss och göras rent och smörjas upp?
Tack för hjälpen jag får här :)
Värmebaronen Joker och Viking Bio sedan juni 2006. Hus från 1976 1,5 plan med hel källare.
xrf
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 12 sep, 2005 08:40

Re: Viking bio20 stannar tidigt

Inlägg av xrf »

Det var en oljepanna tidigare om det kan vara nåt som satt i rökgången då möjligen? Borta är den i vart fall. Gone with the wind
Värmebaronen Joker och Viking Bio sedan juni 2006. Hus från 1976 1,5 plan med hel källare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking bio20 stannar tidigt

Inlägg av Stegatorparn »

Sitter en skruv på baksidan som behöver smörjas regelbundet. Sonax, 5-56 eller WD40 fixar det.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
xrf
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 12 sep, 2005 08:40

Re: Viking bio20 stannar tidigt

Inlägg av xrf »

Gjorde rent och smörjde och nu skruvar den sig bra. Startade igår kväll med vikten inställd på 1.5 och då lutade sig dragplattan lite inåt i nederkant...men i morse var pannan ånyo kall och blinkade Misslyckad start. En del aska i brännarröret och en omgång obränd pellets på rostret.
Verkar kinkigt att få ihop det hela ;(
Värmebaronen Joker och Viking Bio sedan juni 2006. Hus från 1976 1,5 plan med hel källare.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Viking bio20 stannar tidigt

Inlägg av GoForIt Pellets »

Med en så kraftig justering av dragbegränsaren, så behöver nog brännaren justeras in också.
Försök om möjligt följa förloppet, och var den befinner sig när den stannar och återkom..

(Ta med paddan, något gott att dricka och kolla fotbollen från pannrummet.. :wink: )
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
xrf
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 12 sep, 2005 08:40

Re: Viking bio20 stannar tidigt

Inlägg av xrf »

Uj uj! Ja jag får se vad jag mäktar med, men det där med fotboll och nåt drickbart lät ju bra :)
Värmebaronen Joker och Viking Bio sedan juni 2006. Hus från 1976 1,5 plan med hel källare.
xrf
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 12 sep, 2005 08:40

Re: Viking bio20 stannar tidigt

Inlägg av xrf »

Det blev inget sittande med en padda men problemet kvarstår.
Brännaren går, oftast ca 4 timmar och sen stannar den. Ibland tidigare och ibland kan den gå ett halvt dygn men så gott som alltid så är det misslyckad start på morgonen när jag går för att kolla till den.

Nåt märkligt observerade jag häromdagen:
Jag kom ned och brännaren gick för fullt, gult fast sken. Samtidigt blinkade röd lampa misslyckad start?! När det brinner, hur kan den redan då veta att det blir misslyckad start framöver?
Jag får liksom inte ihop det här. Kan det finnas nåt elektriskt fel på nån komponent som jag kan kolla?

Annars blir det nog att sitta i pannrummet med några öl :)
Värmebaronen Joker och Viking Bio sedan juni 2006. Hus från 1976 1,5 plan med hel källare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking bio20 stannar tidigt

Inlägg av Stegatorparn »

Misstänker att brännaren matar lite för mycket pellets.
Ta av kåpan och vänta c:a 10 minuter efter brännaren startat. Dra då ut flamvakten och kika in i hålet. Syns det några pellets i slitsen i brännarrörsgaveln eller börjar det bygga upp och täcker slitsen, minskar du matningen lite vid hög effekt. Kör du enbart låg effekt, ökar du fläkten lite. Du har c:a 10 - 15 sekunder på dig att få tillbaka flamvakten innan den larmar.
Upprepa kontrollen några gånger under en brännarcykel tills brännaren går stabilt. Därefter borde problemet vara löst.

Vid din observation har brännaren fått för mycket pellets så slitsen har täckts för. Flamvakten har trott att elden slocknat och matat på en ny startdos trots att det brinner. Brännaren har gjort några startförsök och sedan larmat för misslyckad start. Pellets kan ha ansamlats en bit upp i fallröret och underhållit elden tills du dök upp.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
xrf
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 12 sep, 2005 08:40

Re: Viking bio20 stannar tidigt

Inlägg av xrf »

Jag har försökt spana lite .
Jag har dragit ned driftsdosen mycket, från ca kl 11 till kl 7-8 .

Har kollat många ggr under drift på hur det ser ut in slitsen och det har lyst starkt gult alla ggr , nån gång har man sett nån del av en halv pellets men inte att jag sett att det blivit helt täckt. Långt därifrån.

Däremot att röret fylls upp mer och mer, först hela metalldelen och därefter upp i plaströret. Flera ggr har det blivit så mycket att skruven kört fast och jag fått ta loss och tömma den. Ofta är det dock tomt så jag gissar att skruven fastnar, slutar mata och det som finns staplat i metall- och plaströret sakteliga brinner ned och att brännaren därefter stannar och är tom på pellets.

Börjar undra om det kan finnas ett fel på potentiometern för driftsmängdsinställningen? Hur regleras mängden som fylls på , är det alltid ett halvt varvs rotation på skruven och om man har hög driftsmängd så går den med kortare intervall? För det verkar inte vara hur många grader den går i varje stöt, det är fast på 180 grader? Kan man kolla om den matar så mycket som den skall och om det regleras om olika driftsmängder ställs in med övre gröna vredet bakpå ?
Värmebaronen Joker och Viking Bio sedan juni 2006. Hus från 1976 1,5 plan med hel källare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking bio20 stannar tidigt

Inlägg av Stegatorparn »

Det är tiden mellan matningarna som justeras.
Det verkar bli stopp i röret av någon anledning. Kan det vara långa pellets som fastnar eller fallröret kanske behöver rengöras från damm?
Får pelletsen tillräcklig fart ner från skruven?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Viking bio20 stannar tidigt

Inlägg av nyman »

Om skruven stannar så fylls ju inte på pellets ända upp i plaströret.
Jag gissar på tjära i fallröret orsakat av dåligt drag eller dåliga inställningar.
När röret blir varmt klistras pellets fast i fallröret och sedan slocknar brännaren.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
xrf
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 12 sep, 2005 08:40

Re: Viking bio20 stannar tidigt

Inlägg av xrf »

Ja jag kliar mig i huvet.

Har plockat loss fallröret och där var rent och fint, inget klet på väggarna, knappt ens damm.
Tittade ner och det såg ut bra ut i den sista delen ned till läppen och rostret. Knappt nån sot utan blankt och fint.
Läppen gungar fint i sina båda öglor.
Rostret ligger på sin plats.

Kollade nu när jag monterat tillbaka allt och efter en stunds körning så var fallröret plus plastslangen helt fulla ända upp till skruven. Plaströret är ganska så lodrätt ned så ingen hängmatta där för pellets att bli liggande i.
Kollat flera ggr att där är bra ljus från elden som fotosensorn känner av.

Börjar fundera på om det är nåt med regleringen av pellets som inte funkar? IC-kretsen på styrkortet?
Man får väl börja byta en sak i taget och se om det hjälper ...börjar blir lite uppgiven.
Den brinner ju bra när den brinner men sen verkar det vara för mycket pellets som är problemet. Kanske då inte att de fastnar utan att de helt enkelt fylls på i för snabb takt och inte hinner brinna undan?
Värmebaronen Joker och Viking Bio sedan juni 2006. Hus från 1976 1,5 plan med hel källare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking bio20 stannar tidigt

Inlägg av Stegatorparn »

Vad har du för inställningar på matning och fläkt, låg eller hög effekt?

Kom att tänka på en sak när jag läste ditt första inlägg. Du kollade tändelemntet underifrån, hur då?
Sitter luckan på plats med fyra skruv? Annars går luften bara runt i pannrummet och ytterst lite går ut i brännarröret.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Viking bio20 stannar tidigt

Inlägg av GoForIt Pellets »

Eftersom vi har samma uppställ med utrustning, så vore det kul att se en film med hur brännaren låter när den startar upp och går, matar etc.
Av din beskrivning måste ju något vara helgalet..

Har du möjlighet så filma lite och ladda upp på Youtube..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar