Ackumulatortank

Skriv svar
Micke83
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 30 dec, 2022 03:10
Ort: Strömsund

Ackumulatortank

Inlägg av Micke83 »

Då min vedpanna gick sönder ifjol så fick jag köpa en begagnad pelletspanna och brännare... Har gått jättebra men förstår inte riktigt detta så.. Då "nya" pannan är kopplad på vedpannans rörkoppling så går det igenom 500 liter actank och använder shuntstyrningen från actanken, och cirkulationspump därifrån..
Då det är hål i vvb så är den bortkopplad å är istället elberedare sommar som vinter..

Det kan ta 3 timmar på högdrift att få pannan temp å öka från 50 till 75, så optimalt är väl att koppla bort acktank å köra direkt på elementen?
Det är inte inkopplat utegivaren, utan vill bara ha värmen och struntat i allt annat.. Men nu vill jag försöka få det bättre fungerande, å vänder mig till experterna här för hjälp :) ?
Värmebaronen pelletspanna, viking bio 20
2-plans tegelvilla byggd 1959 på 130 kvadrat + källare 90 kvadrat
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ackumulatortank

Inlägg av Stegatorparn »

Det där med pannans temperatur låter fel.
Kan du beskriva vad du har för panna, brännare, acktank m.m. och hur det är kopplat. Ta gärna några foton och lägg upp på en bildsajt som du länkar till, t.ex. forumbilder.com.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Micke83
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 30 dec, 2022 03:10
Ort: Strömsund

Re: Ackumulatortank

Inlägg av Micke83 »

Värmebaronen pelletspanna, viking bio 20
2-plans tegelvilla byggd 1959 på 130 kvadrat + källare 90 kvadrat
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ackumulatortank

Inlägg av Stegatorparn »

Fördelen med acktank är att brännaren får långa gångtider och samtidigt långa stillestånd, vilket reducerar antal starter över dygnet till ett fåtal.
Har svårt att få en överblick av kopplet med enbart närbilder, men vad jag kan se saknar installationen en laddstyrning typ Laddomat (http://www.termoventiler.com/sv/vara-pr ... omat-11-30), varför panntemperaturen följer ackumulatortemperaturen. Samtidigt ökar förlusterna med acktank och oisolerade rör, som i och för sig kommer huset tillgodo förhoppningsvis.

Kopplar du värmesystemet direkt på pannans shuntventil, blir det en lite bättre verkningsgrad, men brännaren kommer att göra fler starter under dygnet. Pannans vatteninnehåll inklusive varmvattenberedaren är 190 liter, vilket ändå är en hyfsad volym.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Micke83
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 30 dec, 2022 03:10
Ort: Strömsund

Re: Ackumulatortank

Inlägg av Micke83 »

Nej, det finns ingen laddomat..
Men då skulle jag nog helst ha tagit bort allt istället för å köpa laddomat, då det är så mycket vatten i pannan redan. Jag är helt novis så är jättemycket värt detta :)
Fler starter blir mera slitage eller drar det mera pellets å därför man vill undvika det?
Tacksam för hjälp
Värmebaronen pelletspanna, viking bio 20
2-plans tegelvilla byggd 1959 på 130 kvadrat + källare 90 kvadrat
Micke83
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 30 dec, 2022 03:10
Ort: Strömsund

Re: Ackumulatortank

Inlägg av Micke83 »

Det är som så, att då jag vrider på värmen på shunten vid acktankarna så hinner det gå inte många minuter innan pannan startar.. tror givaren sitter i toppen på tanken, så det är bara toppen som blir varm å sen stängs pannan
Värmebaronen pelletspanna, viking bio 20
2-plans tegelvilla byggd 1959 på 130 kvadrat + källare 90 kvadrat
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Ackumulatortank

Inlägg av nyman »

Slitage av starter handlar mest om tändelementet. Om det är något som håller bra på VikingBio så är det tändelementet. Blir bara mer jobb och mer krånglande om du kopplar på tanken.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ackumulatortank

Inlägg av Stegatorparn »

Som du säger, fler starter ger mer slitage och drar lite mer pellets vid varje uppstart. Det ska då vägas mot ökade värmeförluster från acktank och rörsystem samt pumpenergi för laddningspump. Enklast blir väl att använda pannan enbart och få igång den shuntstyrning som finns i pannan. Kanske fattas någon givare, men det borde gå att komplettera med. Styrningen behöver en utegivare och en framledningsgivare placerad efter shunten.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Micke83
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 30 dec, 2022 03:10
Ort: Strömsund

Re: Ackumulatortank

Inlägg av Micke83 »

Har en rörpulare på byn som får kolla på det där mot vår/sommaren.. var -23° igår morse så vill inte göra något nu. Men får kolla om det finns nån givare där, återkommer senare.
Värmebaronen pelletspanna, viking bio 20
2-plans tegelvilla byggd 1959 på 130 kvadrat + källare 90 kvadrat
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ackumulatortank

Inlägg av Stegatorparn »

Micke83 skrev: tis 24 jan, 2023 10:10 Det är som så, att då jag vrider på värmen på shunten vid acktankarna så hinner det gå inte många minuter innan pannan startar.. tror givaren sitter i toppen på tanken, så det är bara toppen som blir varm å sen stängs pannan
Givaren som styr brännaren brukar man sätta i mitten på tanken för att utnyttja volymen bättre.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Micke83
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 30 dec, 2022 03:10
Ort: Strömsund

Re: Ackumulatortank

Inlägg av Micke83 »

Jo, det borde ju stämma bättre.. Men får se vad rörpularen säger, men bort med dom iaf.. Får försöka läsa mig till hur man ställer in med givarna å sånt
Värmebaronen pelletspanna, viking bio 20
2-plans tegelvilla byggd 1959 på 130 kvadrat + källare 90 kvadrat
Micke83
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 30 dec, 2022 03:10
Ort: Strömsund

Re: Ackumulatortank

Inlägg av Micke83 »

https://forumbilder.com/i/Qm8p
https://forumbilder.com/i/Q8V8

Detta är ju 1 givare iaf, men den lite grövre kabeln bakpå pannan bredvid strömkabeln är klippt så vet inte vad som skulle varit där
Värmebaronen pelletspanna, viking bio 20
2-plans tegelvilla byggd 1959 på 130 kvadrat + källare 90 kvadrat
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ackumulatortank

Inlägg av Stegatorparn »

Du får se vilken plint kablarna är anslutna på i pannan, så ger det sig nog vilken funktion de har.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar