Pellexbrännare problem

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Påj
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 17 feb, 2013 19:26

Pellexbrännare problem

Inlägg av Påj »

Hej!
Har lite, än så länge, smärre problem som jag undrar vad det beror på.
1. Vid förbränning uppstår ibland ett lågfrekvent ljud, som buller eller vibrationer, som jag lokaliserar till skorstenen. Sotarna märker inget konstigt i skorstenen och har inga förslag på förklaringar. Låter och känns oroväckande, men inget har hänt, än aå länge.
2. Jag får mycket koks i brännaren. Beror väl på för hög förbränningstemperatur?
3. Förbränningstemperaturen ändras inte när jag skruvar på inställningen. Pannan stannar först vid 95 gr och jag kan inte ändra det.
4. Jag får glödande pellets i asklådan. För ymnig matning? Eller?
5. Känner någon till en duktig servicekille/firma i Stockholm, som kan pelletsbrännare? Har inte hittat någon bra på mina 17 pelletsår.
6. Ser ingen rök i skorstenen ens när det är 15 gr kallt. Verkar skumt, Borde väl vara en rejäl vit plym då?

Finns det någon därute som kan svara på någon av frågorna. Har en Uno panna och en ack tank på 500l.
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Pellexbrännare problem

Inlägg av AndersAA »

Hej
Det går att ändra på pannans sluttemp, du måste bara hita rätt sätt att göra det på. Skriv gärna vad du har för jtrustning så är det löttare att ge råd.
Mvh Anders
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Påj
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 17 feb, 2013 19:26

Re: Pellexbrännare problem

Inlägg av Påj »

UNO-panna från 2007, brännare KMP Pellex. Luca laddomat.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Pellexbrännare problem

Inlägg av nyman »

Är det en PellX brännare är den ju inte original så du måste titta på brännarens styrlåda som är kopplad till pellXbrännaren.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar