Hjälp med koppling - Effecta Komplett pelletspanna och Tado smart termostat

Skriv svar
Jacob Annerfors
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 13 feb, 2023 23:41
Ort: Rönninge

Hjälp med koppling - Effecta Komplett pelletspanna och Tado smart termostat

Inlägg av Jacob Annerfors »

Hej
Jag har en pelletspanna Effecta Komplett med rumsgivare och termostat (antar jag att det heter - det går att reglera på rumsgivaren med en ratt vad som är rumsbörvärdet på pannan). Rumsgivaren vill jag byta till en Wired Smart Thermostat från Tado. Dock finns ingen beskrivning som tillhandahålls av Tado för hur man kopplar den till en Effecta Komplett men det verkar som att Effcta Komplett stöds, dock rekommenderar de en professionell installatör.

Jag tror att detta är ganska enkelt men jag kan är inte så hemma på att koppla potentiometrar. I min rumsgivare finns tre tunna trådar inkopplade så jag utgår inledningsvis från att det är lågspänning typ 24V eller så.
Min rumsgivare har 4 kopplingsplintar märkta 6, 1, 2, 4
Dessa har följande trådar kopplade till sig, färg, nummer på plint på pannans kretskort
6: Vit, kopplas till nr 2 på kretskort
1: Blå, nr 5 på kretskort
2: Tom
4: Grön-ish, 6 på kretskort

Tadon beskrivs genom en länk till manualen
https://cdn.brandfolder.io/607DGEMS/as/ ... -00-V3.pdf



Alltså. Finns det någon som kan hjälpa mig med
A. Går det att byta till Tado?
B. Vilken tråd ska in var i Tado?
C. Är det en analog termostat jag har idag? Den är snarlik denna https://www.pbs.nu/sv/pelletsbrannare/e ... rning.html

Med vänlig hälsning,
Jacob
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Hjälp med koppling - Effecta Komplett pelletspanna och Tado smart termostat

Inlägg av nyman »

Har ingen aning om Tado. Men har du inte termostater på värmeelementen så du kan slippa innegivare och tvingas ha samma värme i alla rum.
Jag tjänar en del på att inte shunta alls och låta elementen med termostat bestämma värmen i varje rum för sig - hög värmekomfort alltså.
En av anledningarna att jag avstått från LVpump eller bergvärme hittills. LLpump drar ned värmekostnaderna rejält.
Utegivare kan göra en viss nytta men har den bortkopplad också.
Skönt att utan krånglande kunna dra på ordentlig värme på ett element när man skottat snö eller vinterfiskat.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
portuffe
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 06 sep, 2016 05:50

Re: Hjälp med koppling - Effecta Komplett pelletspanna och Tado smart termostat

Inlägg av portuffe »

Hej
Tado kan inte styra pelletsbrännaren, utan den ska kopplas in i shuntregleringen
Ecotec Bioline 20 -05 , styrbox 3006 lambdastyrd, notis larm

Shuntreglering med Nest termostat
separat VVB förvärms med plattvärmeväxlare.
Östergötland
Jacob Annerfors
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 13 feb, 2023 23:41
Ort: Rönninge

Re: Hjälp med koppling - Effecta Komplett pelletspanna och Tado smart termostat

Inlägg av Jacob Annerfors »

portuffe skrev: tis 14 feb, 2023 22:12 Hej
Tado kan inte styra pelletsbrännaren, utan den ska kopplas in i shuntregleringen
Hej portuffe
Jag kanske uttryckte mig otydligt men jag tror det är vad jag försöker göra. Jag antar att min rumsgivare med potentiometer styr shunten.

Så på fråga A verkar det alltså som att det ska gå
Fråga B då, vet du vilka trådar som ska in var i Tadon?
Och C, är det en analog rumsgivare jag har nu?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp med koppling - Effecta Komplett pelletspanna och Tado smart termostat

Inlägg av Stegatorparn »

Effectas rumsgivare är analog. Hur Tado-termostaten ska kopplas in vet jag inte mer än att den borde kopplas in på den analoga utgången.
Tror dock inte att det är 24 volt vid Effecta-givarens plintar. Lätt att kontrollera med en multimeter.
Oavsett spänning, kan man med multimeterns hjälp få fram vilken plint som är + och - samt styrsignalen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jacob Annerfors
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 13 feb, 2023 23:41
Ort: Rönninge

Re: Hjälp med koppling - Effecta Komplett pelletspanna och Tado smart termostat

Inlägg av Jacob Annerfors »

Stegatorparn skrev: ons 15 feb, 2023 10:41 Effectas rumsgivare är analog. Hur Tado-termostaten ska kopplas in vet jag inte mer än att den borde kopplas in på den analoga utgången.
Tror dock inte att det är 24 volt vid Effecta-givarens plintar. Lätt att kontrollera med en multimeter.
Oavsett spänning, kan man med multimeterns hjälp få fram vilken plint som är + och - samt styrsignalen.
Jag mätte med min multimeter och fick konstiga värden. Jag fick bara mellan 3-5 V och jag tyckte inte det ändrades med att jag vred på termostaten. Men hur vet jag vilken som är plus och vilken som är minus.

Bilder finns (se bild 4 och 5):
https://www.byggahus.se/forum/threads/e ... at.481313/
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp med koppling - Effecta Komplett pelletspanna och Tado smart termostat

Inlägg av Stegatorparn »

Ställ rumsgivarens potentiometer i mittläge. Sätt instrumentets svarta testpinne i givarens plint 4 och den röda i först 1 och sedan 6. Notera resultatet samt om instrumentet visar ett minus. Vid minus på instrumentet är polariteten omvänd. Mätningen med högst värde ger att svart testpinne är - och röd +.
Mätningen med ett lägre värde ger röd testpinne potentiometerns reglerutgång, styrsignalen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jacob Annerfors
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 13 feb, 2023 23:41
Ort: Rönninge

Re: Hjälp med koppling - Effecta Komplett pelletspanna och Tado smart termostat

Inlägg av Jacob Annerfors »

Grymt! Tack så mycket!
Det är ju fantastiskt när folk kan. Styrsignalen ska därmed in där det står ”A” på Tado?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp med koppling - Effecta Komplett pelletspanna och Tado smart termostat

Inlägg av Stegatorparn »

Jepp.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jacob Annerfors
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 13 feb, 2023 23:41
Ort: Rönninge

Re: Hjälp med koppling - Effecta Komplett pelletspanna och Tado smart termostat

Inlägg av Jacob Annerfors »

Stegatorparn skrev: mån 20 feb, 2023 12:08Jepp.
Hade ställt en fråga till Tado också och nu har de återkommit med svar att det aldrig kommer funka eftersom mitt effecta-system är av typen resistance network.

Är det någon som vet vad det innebär och tror ni att det verkligen inte kommer funka eller har de bara aldrig testat?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp med koppling - Effecta Komplett pelletspanna och Tado smart termostat

Inlägg av Stegatorparn »

Jag tolkar det som att Effektapannan styrs av en termistor som varierar motståndet efter temperaturen medan Tado-termostaten reglerar on-off, alltså full gas eller stängd, vilket inte fungerar så bra med en motoriserad shuntventil.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jacob Annerfors
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 13 feb, 2023 23:41
Ort: Rönninge

Re: Hjälp med koppling - Effecta Komplett pelletspanna och Tado smart termostat

Inlägg av Jacob Annerfors »

Stegatorparn skrev: tis 21 feb, 2023 17:52 Jag tolkar det som att Effektapannan styrs av en termistor som varierar motståndet efter temperaturen medan Tado-termostaten reglerar on-off, alltså full gas eller stängd, vilket inte fungerar så bra med en motoriserad shuntventil.
Innebär det att det är kört när det kommer till att ”smartifiera” rumsgivaren?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp med koppling - Effecta Komplett pelletspanna och Tado smart termostat

Inlägg av Stegatorparn »

När vi inte vet vad det är för utsignal Tado kan lämna, tycker jag det är dumt att chansa. Den kostar ju drygt två tusen i alla fall.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jacob Annerfors
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 13 feb, 2023 23:41
Ort: Rönninge

Re: Hjälp med koppling - Effecta Komplett pelletspanna och Tado smart termostat

Inlägg av Jacob Annerfors »

Stegatorparn skrev: tis 21 feb, 2023 20:18 När vi inte vet vad det är för utsignal Tado kan lämna, tycker jag det är dumt att chansa. Den kostar ju drygt två tusen i alla fall.
Hehe. Råkar redan ha köpt den 🤦🏼🙈
Skriv svar