Ny med pelletsbrännare

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Duckjar
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 08 mar, 2023 08:41

Ny med pelletsbrännare

Inlägg av Duckjar »

Hej. flyttade till ett hus för ett tag sedan där dom eldat med ved/pellets innan och jag bestämde mig för att dra igång pelletsbrännaren som fann ( viking bio).
Jag har stora problem att få in rätt inställningar då det verkar gå åt väldigt mycket pellets så kan lika gärna köra på el.
Jag har kalmarpannan med viking bio brännare inkopplad, laddomat, ackumulator tank (750L) & automat shunt till radiatorer.

Jag har fått kontroll på värmen i huset med att ställa in kurvan på shunten men det går åt väldigt mycket pellets ändå.
Jag använder idag pannans temp givare där den slår ifrån när den kommer upp i 83 grader och startar igen runt 75 grader.

Detta händer i dagsläget dygnet runt som jag tror slösar väldigt mycket pellet:
Pannan har kylts ner så den startar pelletsbrännare trots ackumulator tankens vatten är 80 grader - brännaren startar - laddomaten börjar cirkulera vattnet vid låga rökgaser - pannan blir 83 grader och slår ifrån brännaren - laddomat fortsätter cirkulera för att kyla ner pannan - pannan blir svalare och startar brännare igen. ackumulator tanken är 80 grader under hela förloppet.
Jag har satt på startfördröjning för att försöka minska förbrukningen av pellets men då blir nedre skiktet i ackumulatortanken kallt så pannan kyls bara ner ännu snabbare. Utan fördröjning så blir hela ackumulatortanken 80 grader men bränner går igång ändå då laddomaten cirkulerar vattnet vilket kyler vattnet i pannan snabbare än om det står stilla.

Det känns som att brännaren går igång trots att den inte behöver. jag har lekt med inställningarna för låg effekt och hög effekt samt startfördröjning men det verkar inte ge någon vidare effekt. Kan en tempgivare på ackumulatortanken till brännaren vara ett bättre alternativ till än att kära på pannans tempgivare? Ställer jag ner pannans temperatur till 70 grader så blir vattnet i ackumulator tanken bara 40 grader av någon anledning som jag inte förstår mig på?

Tacksam för all hjälp jag kan få :)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ny med pelletsbrännare

Inlägg av Stegatorparn »

Hej och välkommen till forumet.

Vid pelletseldning mot ackumulatortank ska brännaren styras av temperaturgivare/termostat i ackumulatortanken. Har man Viking Bio´s egen givare kopplad till brännaren, ska den placeras i ett dykrör mitt på tanken. Brännarens elmatning ska alltid gå via pannans överhettningsskydd.

Laddomaten har en termostat som öppnar för laddning vid 72° eller 78° vanligtvis. Finns termostater för andra öppningstemperaturer, men de nämnda är vanligast. Laddomatens pump startas och stoppas av en termostat placerad antingen i rökkanalen eller i pannan.
Termostaten i laddomaten ser till att returvattnet till pannan inte understiger termostatens öppningstemperatur för att undvika kondens i eldstaden pga kall retur från tanken.

Har du en Laddomat 21, har den en backventil som öppnar för självcirkulation om det blir strömavbrott eller om laddningspumpen stannar efter eldning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Duckjar
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 08 mar, 2023 08:41

Re: Ny med pelletsbrännare

Inlägg av Duckjar »

Tackar & tack för svaret :)

Har beställt tempgivare nu så jag kan sätta den i ackumulatortanken.
i dagsläget så bryter pannan strömmen till brännaren när den kommer upp i rätt temperatur då överhettningsskyddet är inställt på 83 grader ( enda sättet att kontrollera värmen så den slår ifrån någon gång idag).
Laddomaten har jag ställt in så den öppnar vid 50 graders rökgaser ca så att den börjar strömma igenom när pannan börjar få lite värme. borde den gå igång vid högre rökgastemp för mer effektivitet?
då pannan bryter strömmen pga överhettningsskyddet så fortsätter laddomaten pumpa runt vatten. så den spolar antagligen bara in kallvatten vid det läget efter som pannan bryter strömmen så det blir som strömavbrott? detta kanske blir bättre när jag får hem tempgivaren för att styra brännaren?

är på jobbet nu men har för mig att det ska vara en laddomat 21 som sitter.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ny med pelletsbrännare

Inlägg av Stegatorparn »

Inte bra att överhettningsskyddet klipper brännaren. Den gör ingen korrekt ureldning, vilket medför mycket aska i brännaren och täta uraskningar erfordras.
Det gör inget om laddningspumpen startar tidigt och cirkulerar vattnet genom panna och laddomat.
När du monterat temperaturgivaren, justerar du inställningen så brännaren stoppas vid 75°- 80°.
Överhettningsskyddet inställs på 95°, så blir det en god marginal till utlösning, då panntemperaturen brukar bli 5°-10° högre än vad översta termometern i tanken visar.
När brännaren stoppar, fortsätter laddningspumpen att gå tills rökgastemperaturen är nere i inställt värde.
Returvattnet till pannan blir inte kallare än termostatens öppningstemperatur i laddomaten. Laddningspumpen får bevisligen inte ström från överhettningsskyddet och påverkar därmed inte cirkulationen negativt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar