Enviro EF3 - Skruv roterar inte.

Skriv svar
Erkki
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 25 feb, 2023 20:56

Enviro EF3 - Skruv roterar inte.

Inlägg av Erkki »

Hej,

Har en pelletskamin Enviro fire EF3 som inte roterar skruven som matar fram pellets. Har provat att mata den direkt demonterad från kaminen och då roterar den. Har även provat att koppla förbi diverse brytare mm som servicemanualen förklarar. Vad kan det vara för fel?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Enviro EF3 - Skruv roterar inte.

Inlägg av Stegatorparn »

Kanske någon säkring som gått.
Vilket nummer står det på manualens första sida ner till höger?
Finns olika elscheman beroende på årsmodell.
Lite felsökningshjälp finns här. https://enviro.com/custom_content/docs/ ... Manual.pdf
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Erkki
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 25 feb, 2023 20:56

Re: Enviro EF3 - Skruv roterar inte.

Inlägg av Erkki »

Det är den modell med schemat EF3 timer control. Har inte lyckats hitta några säkringar. Modellen har heller inget kretskort. Kan tillägga att skruven inte går att dra runt för hand.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Enviro EF3 - Skruv roterar inte.

Inlägg av Stegatorparn »

Skruvar brukar inte gå att dra runt pga den stora utväxlingen mellan motor och skruv. Går den med normal hastighet vid direktkoppling, är det sannolikt inget fel med skruvens funktion. Tror snarare att det är något avbrott i den elektriska kretsen, där man får felsöka med något instrument var avbrottet är lokaliserat. I den här manualen finns ett elschema som kanske stämmer med din kamin.
https://enviro.com/custom_content/docs/ ... 202010.pdf
Fungerar tändningen?
Kan vara någon timer som inte fungerar korrekt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Erkki
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 25 feb, 2023 20:56

Re: Enviro EF3 - Skruv roterar inte.

Inlägg av Erkki »

Okej, ska försöka spänningsmata skruver direkt, men det ska vara med 110v?
Jag tror att själva "ignitor" är trasig, för den måste tändas manuellt. Kan det bero på den? Men jag har för mig att skruven matade fram pellets ändå, sist den fungerade.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Enviro EF3 - Skruv roterar inte.

Inlägg av Stegatorparn »

Skruven ska kunna mata även om ignitorn, tändningen, är trasig.
Vet ej om din skruvmotor ska ha 110 V eller 230 V. Finns det en stor transformator i kaminen, kan den ta ner spänningen till 110 V.
Borde finnas en märkning på motorn.
I ditt första inlägg körde du motorn direkt och fick den att fungera. Hur gjorde du då?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Erkki
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 25 feb, 2023 20:56

Re: Enviro EF3 - Skruv roterar inte.

Inlägg av Erkki »

Jag använde mig av en reglerbar transformator som jag fick låna. Är ganska säker på att den ska matas med 110v. Tyvärr så provades bara skruvmotorn när den var bortmonterad från kaminen.
Skriv svar