CTC171 montering av ny shunt?

Skriv svar
BennyM
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 23 dec, 2015 21:09

CTC171 montering av ny shunt?

Inlägg av BennyM »

Hej alla, är ny här och har letat runt som bara den efter en sak.
Köpte ett hus i mars som har en ctc171 panna. Installerade direkt en viking bio med vecko förråd och satte in en trycktank i källaren istället för öppet kärl på vinden (den var dålig, 40år). Och en annan massa.

Min fråga är, jag har köpt en ny Esbe vrg133 3-vägs ventil shunt samt deras motorshunt och automatik.
Den gamla shunten är en linjär ventil (tryck). Den ska blindas helt i båda ändar, alternativt tas bort och blindfläns på.
På returen sitter circ pumpen.
Jag har 2 anslutningar på sidan av pannan som jag kan använda till detta ändamål, att ta varm vatten till tilloppet i toppen och köra in returvatten i botten på pannan.
Frågan är då hur jag ska dra detta med 3 vägs ventilen? Var ska in var? Jag har en ganska stor aning om hur, men tänkte höra era åsikter.

Mvh Benny
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: CTC171 montering av ny shunt?

Inlägg av Eldvin »

Kan du inte bara ta hetvattenröret på pannan och ansluta till returröret på sidan?? Och helt sonika skita i orginalshunten??
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: CTC171 montering av ny shunt?

Inlägg av Stegatorparn »

CTC 171 tillverkades under ett antal år där utförandet under hand förändrades.

Vad jag förstår av din beskrivning har du det äldre utförandet med stigar- och returanslutning både upptill och i sidorna.
En manual för pannan finns här.

Den gamla shunten i pannan är troligen en 4-vägsshunt för att inte returvattnet skall vara för kallt.
Min tolkning är att bägge stigar- och returanslutningarna är anslutna till shuntventilen.
Man kan gå förbi shuntventilen och ta hetvatten från expansionsanslutningen men problemet är att det inte finns någon returanslutning direkt in i pannan.
Vad jag kan se måste returen kopplas via befintlig retur och shuntventilen som måste låsas i helt öppet läge.

En 3-vägs shunt direkt mot pannan är inte så lyckat då returen för det mesta är kallare än 60°, vilket kan orsaka kondens och korrosion i eldstaden. En 4-vägsventil fungerar bättre mot pannan.

Senare generationer av pannan har en returanslutning i botten av pannan vilket skulle underlätta i ditt fall.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: CTC171 montering av ny shunt?

Inlägg av Cicaro »

Tyvärr inte mycket att bidra med men du får gärna återkomma med hur du gjorde när det är klart! (gärna med några bilder också) Satt själv i samma sits för några månader sen men fick sedan en hel shuntmotor från en vänlig själ som bytt panna vilket gör att jag kunde få igång den gamla styrningen (om än att det inte är helt optimalt för jag måste ha relän och krafs kopplat mellan dem för att det ska fungera då min gamla shuntautomatik har annan drivspänning och jag saknar givarna till CTC-maticen som shuntmotorn hör till)
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
BennyM
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 23 dec, 2015 21:09

Re: CTC171 montering av ny shunt?

Inlägg av BennyM »

Stegatorparn, det du beskriver stämmer inte och det är fel manual till den pannan. Det är en ctc 171B ifrån 1974. Och inte stigarledning och retur nertill. Och inte en 4 vägsventil.
Jag har en lösning nu. Och kommer att göra som Eldvin säger. Köpt en 3 vägs esbe ventil och motorshuntstyrning. Ska lägga upp bild och ritning senare.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: CTC171 montering av ny shunt?

Inlägg av Eldvin »

Blir enklast så.Men det visste ju jag från början :)
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: CTC171 montering av ny shunt?

Inlägg av Cicaro »

BennyM skrev: tis 12 jan, 2016 20:56 Stegatorparn, det du beskriver stämmer inte och det är fel manual till den pannan. Det är en ctc 171B ifrån 1974. Och inte stigarledning och retur nertill. Och inte en 4 vägsventil.
Jag har en lösning nu. Och kommer att göra som Eldvin säger. Köpt en 3 vägs esbe ventil och motorshuntstyrning. Ska lägga upp bild och ritning senare.
Fick du ihop det och någon ritning. Min begagnade shuntmotor verkar ha kastat in handduken i helgen så kommer behöva koppla in något nytt så jag inte skickar ut för varmt vatten som ändå stryps på element etc
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: CTC171 montering av ny shunt?

Inlägg av nyman »

Varför ska du ha automatshunt när du eldar pellets och har termostater på alla element.
Finns ingenting att tjäna på detta hur mycket än värmepumpsägarna tjatar.
All värme stannar i huset enligt fysikens lagar och du kan shunta ut lagom mycket värme och låta elementtermostaterna ta hand om regleringen, Bättre inneklimat får du på köpet jämfört med ett primitivt värmepumpsystem med innegivare och automatshunt. Bara kasta pengarna i sjön.
Skulle normalt rekommendera pannbyte och brännarbyte till modernare grejor. Men nu har du en CTC171 med möjlighet till vedeldning vilket är guld värt nu när Miljöpartiet grundligt förstört vårt elförsörjningssystem.
>G>år det inte att reglera tryckshunten från CTC manuellt med en ratt.

En modern brännare som kan komma ned i lägre temperatur så rökgastemperaturen blir normal och ger vinst i kassan. Samtidigt får du automatisk uraskning av brännaren.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar