Vilken panna/brännare 2023?

Skriv svar
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Vilken panna/brännare 2023?

Inlägg av xabre »

Hej!

Har kört en KMP Uno + PX21 sedan 2006, men funderar på att byta till något nytt. Vad rekommenderas nuförtiden om man inte vill bli helt ruinerad eller bo i källaren med ideliga stopp...

Mvh
Henrik
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Vilken panna/brännare 2023?

Inlägg av nyman »

Men Uno är väl en bra panna i sig. Att det stannar beror ju på brännaren.
Har gått igenom det mesta av brännare utom Janfire. Har nu en experimentbrännare från Pelletsteknik i pannan och tror det kan bli något bra.
Nordjysk Bioenergi verkar ha ploppat ur liksom de svenska tillverkarna så på brännarfronten det det mörkt ut.
Biobjörn är en bra och hållbar brännare förutom tändningen som är långsam och osäker.
KMP verkar ha slutat med sjävuraskande brännare sedan konkursen.
Din PX21 från 2006 har väl självuraskning. Är det helt omöjligt att få den att fungera normalt?

Köpa ny panna och brännare idag är det nog inte många som gör.
Tuffe Kristerssons regering verkar gå på tomgång och Tidöavtalet kringgår man.
Allt bäddar för ytterligare 4 år med Miljöpartiet som statsbärande parti.
Då ska vi inte bli förvånade om dessa outbildade galningar helt enkelt förbjuder pelletseldning på grund av "klimatet".
Det helt otänkbara är helt möjligt i klimatgalningarnas värld. De nederländska bönderna får inte längre odla sin jord exempelvis.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Re: Vilken panna/brännare 2023?

Inlägg av xabre »

Tack för bra svar! Problemet med min KMP är främst dåligt drag. Har en 15 m hög skorsten (110 mm syrafritt rör) men det blir nästan alltid övertryck i pannan och en del av värmen/röken går bakåt de första tio minuterna. Ffa från kallt tillstånd så klart. Skorstenen är ren och ingen aska i rören. Firman jag oftast pratar med menar att UNOn är en dålig panna med för trånga passager genom turbulatorer och "hyllan" direkt ovanför dessa. Deras offert ligger på 100k så det är klart att jag görna slipper det. Jag har dock haft systemet i många år och vet inte riktigt längre vad jag skall göra för att få bort problemet... Kan byta brännare, men vet inte riktigt om det skulle påverka draget? Kan också köpa en rejäl rökgasfläkt som jag sätter på taket? Tack för feedback.
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Vilken panna/brännare 2023?

Inlägg av nyman »

Det gamla tricket att kapa turbulatorer är ju beprövat. CTC1100 var vanligaste oljepannan, KMP var vanligaste brännaren. Gick inte ihop då KMP gav för hög effekt. Installatören kapade eller tog bort turbulatorer och pannan gick bra med hög rökgastemperatur. Hade installatörerna satt in en Eurofire, Bionordic. EP18 eller Iwabo hade effekten på brännaren kunnat sänkas så pannan hade fungerat utan att kapas.
Högsta återförsäljarförtjänsten bestämde brännarvalet.
Nu är det nog 15 meter insatsrör som gör att pannan inte fungerar som var tänkt. En tryckande rökgasfläkt monterad i utloppet från pannan borde lösa problemet. Biomaticpannan med liknande konstruktion har väl rökgasfläkt som standard.
Att som de säljsugna installatörerna säga att unopannan är dålig är nog fel.
Dessutom är ved det mest framtidssäkra bränslet om man bor lite avsides och kan elda och sota själv utan någon inblandning av politiska extremister.
Den italienska mescolipannan som Janfire sålde med blå färg under namnet "Janfirepannan" var kanske en lösning. Om dagens janfirepanna går att nödelda med ved framgår inte. Även den skulle i så fall behöva en rökgasfläkt.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Re: Vilken panna/brännare 2023?

Inlägg av xabre »

Tack Nyman!

Jag har frågat om rökgasfläkt tidigare och någon sa då att man bör ha en sugande fläkt på taket som skapar undertryck i pannan. Vad är din tanke kring att istället ha en "tryckande" fläkt nära pannan i källaren? Har du något exempel på en sådan fläkt? Det senare hade underlättat då jag slipper dra el till taket och att skapa undertryck genom ett 15 m långt rör kräver nog en lite större grej, inte en Draftbooster från Bauhaus för 5000 kr...

Mvh
Henrik
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Vilken panna/brännare 2023?

Inlägg av Snapphane »

Obs nya regeringens förslag om bidrag till bl. a. biobränsleanläggningar.
https://bioenergitidningen.se/pelletska ... ngsbidrag/
https://www.regeringen.se/contentassets ... smahus.pdf
Läs ffa denna:
https://www.regeringen.se/contentassets ... ersion.pdf

Vad gäller motstånd mot biobränsle kan det vara värt att uppmärksamma ett EU-parlamentets attack på GROT-användningen för fjärrvärme, röstats ner.

Om man skall vara helt korrekt och följa reglerna för Ecodesign vid köp av nya prylar, så är det den testade kombinationen panna/brännare som gäller. Dvs t. ex. Ulma panna med Ulma brännare. Ulma laddpanna med PellasX Revo är ingen testad kombination och är därmed inte ok om kommunen följer reglerna.
Din UNO-panna känner jag ej till. Jag har Pellmax UB i fast bostad och skall sätta självsotande Pellux 100 i fritidshuset.
Jag sneglade på Ulmas lilla laddpanna, men den måste byggas om för att bli självsotande och går inte att nödelda med ved.
Titta gärna på polska PellasX brännare Revo med roterande brännkammare i nya värmetåliga legeringen ”Incrox”.

https://pellasx.pl/en/home-page/

Revo ingår ofta i den kombination panna/brännare som föreslås av flera panntillverkare i Europa.
99% verkningsgrad. Tåler pellets av dålig kvalitet eftersom det är vanligt i Europa.
Internskruv utan internförråd, skruven omöjliggör klumpdoser som inte förbränns ok.
Integrerad fläkt/matningsmekanism/växellåda. Hallgivare för fläkten,
Eminent styrning från PLUM. Wifi Econet.
Fick i Polen stort kvalitetspris för några år sedan.

Jan Egil Hemfjäll har inlägg på FB. En 35 kW brännare bränt 28 ton på 21 månader utan behov av rengöring.
https://www.facebook.com/groups/5915923 ... ?q=Pellasx
Jan Egil säger att det kan bildas en liten kant med avlagringar som lätt tas bort med en skrapa - PellasX har det som tillbehör vb, men för min del räcker 28 ton på 21 månader som intäkt för rimliga rengöringsintervall.
Jag har haft kontakt med flera ägare som alla är helnöjda. Därav har jag köpt en Revo 26 kW som skall monteras i en Pellmax UB som är dockad till LVVP. Såvitt jag kan se är Revon mekaniskt välbyggd.

Gör en genomtänkt kravspecifikation på Din brännare.
Fallschaktsbrännare utan internskruv kan vara knepiga att kombinera med ffa lång externskruv som matar ojämnt. Överväg doserskruv eller mellanförråd som har kort skruv till brännaren.
Har Du bulkförråd? Ökad spånhalt? Inte alla brännare som klarar det. Min Ecotec (doserande interskruv) i fritidshuset tuggar i sig allt, men den skall bytas till PellasX Revo i en självsotande Pellux 100. Spånsilning i skruvröret kan man göra med ok resultat, men prova det först på nuvarande externskruv innan Du väljer brännare som inte gillar spån.
Se upp med brännare som har gediget dokumenterad problemhistoria med brännarrör, interna små plåtar som skall bromsa pellets, roster som bränns sönder, tändelement som går sönder ofta osv.
Vill/kan Du meka själv? Kan Du grundläggande elektronik, felsöka, löda komponenter osv?
Wifi? Personligen skulle jag inte avstå från det utan att ersätta det med annan styrning (till-från mm) på distans.
Behöver Du på distans monitorera parametrar? Kan Du lösa det utan wifi? Jag har kamera som ser manöverpanel på PLC, shuntläge, brännarens roterande delar, temp FLT, retur mm. Ett enkelt sätt att se att klabbet snurrar och låter (mikrofon) som det ska.
Kan Du programmera PLC, t. ex. Crouzet? Då skall Du kanske välja PLC-styrd brännare.

Jag har kontakt med en mycket erfaren installatör som talar mycket gott om Ulmas anläggningar men de passar inte mig.
Det finns diverse kombinationer RTB, Easypell, Iwabo m fl men de har akilleshälar som för min del gör att de väljs bort.

Lycka till.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Vilken panna/brännare 2023?

Inlägg av nyman »

Men en Pellax brännare på hela 25 kW är väl inte lämplig till ett 15 meter långt insatsrör på 110 mm?
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Vilken panna/brännare 2023?

Inlägg av Snapphane »

Nej, 25 kW är nog inte bra i det röret.
Den minsta PellasX-brännarna har 16 kW och effekten är modulerbar med värden som uppfyller Ecodesign.
T. ex. Kalvis (Litauen) har en 10 kW panna med PellasX Revo mini 16 kW som är begränsad till 10 kW. Styrning PLUM Ecomax890 med meny på bl. a. svenska. Såvitt jag vet har PellasX ingen 10 kW brännare. I vart fall inte på hemsidan.
https://www.kalvis.lt/en/produktas/comp ... -k-8-10dg/
Min 26 kW kan jag vb begränsa till 20 kW (Pellmax UB) om mätdata (rökgas osv) vid provtest talar för det.
PellasX patenterade legering ”Incrox” lär vara mycket mer värmetålig än gängse material.
https://pellasx.pl/en/knowledge-base/te ... -material/
Kipi gör också brännare med roterande brännkammare.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Vilken panna/brännare 2023?

Inlägg av nyman »

Om stålet i brännaren går slut fort beror det ju mest på konstruktionen.
Den idiotiska iden att elda pellets i ett rör, "precis som en oljebrännare", har ju ända sedan år 2001 när PellX kom varit en
svår ekonomisk belastning för pelletseldarna.
Det bästa stålet för pelletsbrännare är MA253. Det materialet återfinns i bl.a. iwabobrännarna.
Köpte min bionordicbrännare begagnad, körd ett år sommaren 2007.
Har sedan kört det mesta med den brännaren. Enda som slitits något är rostret men det går fortfarande att använda.
Ståldelarna i bionordicbrännaren gjordes inte i MA253 utan av ett billigare stål. Ett nytt roster, numera av riktig MA253 kostar
endast 625 hos Pelletsteknik, så blir det dyra stålkostnader beror det på konstruktionen.
Enda bra "rörbrännaren" jag hittat heter Altbegs EP18. Den har inte feltänket med dubbla rör utan ett enkelt rör som kan
vridas runt enkelt när man askar ut. Slitaget blir då fördelat runt hela röret som håller länge. Brännaren är nedlagd och någon
självuraskande modell kom aldrig.

Det som knäckt pelletseldningen i Sverige är felkonstruktioner. Brännarna ansågs behöva vara på 20 kW eftersom konkurrenterna
var så. "Precis som en oljebrännare" var stridsropet hos Värmebaronen. Pannorna, vare sig oljepannor eller kombipannor klarade av att eldas med 20 kW eftersom pellets skapar mer rök än olja.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Vilken panna/brännare 2023?

Inlägg av Snapphane »

Jovisst var Altbergs en produkt som kanske kunde vidareutvecklats. Du Nyman har framhållit den flera ggr.
http://www.altbergsplat.se/EP18.htm. Väldigt bra att den hade internskruv men PellasX har en internskruv som förhindrar överdoser till förbränningsrummet.
Produkten EP18 finns inte och är därför inget alternativ att föreslå trådstartaren om man avser nytillverkade prylar.
Kunde den konkurrera med PellasX verkningsgrad 99%? Nej, den hade 90%. Brännarval står och faller nog inte på den siffran, men 9% skillnad.
Hur ofta behövdes EP18 sotas? Hur många ton klarade den?
En brännkammare som skall roteras manuellt (dvs kräver tillsyn) är en sämre variant än PellasX.
MA253 kontra Incrox kan jag inte tvärsäkert påstå avgörande fördel för den ena eller den andra. MEN är det rimligt att anta att en av Europas största brännartillverkare undersökt stålmarknaden innan de startar samarbete med ett universitet för att ta fram en speciallegering? Är det rimligt att anta att det beslutet är väl underbyggt? Jag kan skriva till PellasX och be om jämförelse MA253/Incrox.

Om man inte vill ha rörbrännare kan man överväga de andra PellasX-modellerna med eller utan självrengöring. Jag har haft kontakt med ägare av bäggedera. Brännarna går fint med långa rengöringsintervall.
Men vad är det rationella skälet att välja bort Revo? Alla andra konstruktioner har sämre verkningsgrad och ökat skötselbehov.
Iwabo klarar inte ens 2 ton utan att behöva rengöras enligt de jag pratat med.

Inte i något sammanhang på forum eller annorstädes finns uppgift om en annan brännare än PellasX Revo som kört 28 ton på 21 månader utan avbrott eller rengöring. Ingen är ens i närheten. Det är endast klassiska helautomatiska t. ex. österrikiska dyra pannor som klarar det. Priserna blir därefter.
Det kan jämföras med den litauiska 10kW pannan (om man stör sig på 20kW eller har begränsande skorsten) jag föreslog. Ca 20000:- efter bidrag! Om pannan har en strypt 16 kW brännare som går på max 10 kW - det är ca 63% av den effekt brännaren är dimensionerad för, så kan man anta att det blir varken materialslitage eller rengöringsbehov att tala om. Vad talar emot det?

Så vad har vi på svenska marknaden som kan konkurrera i den prisklassen för en ny 10 kW-produkt. Svar: ingenting
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Vilken panna/brännare 2023?

Inlägg av rod02 »

Säga vad man vill om PellX. Men den värmer mig ännu. 20år+ . Perfekt? Verkligen inte. Men det går. Och den kostar inte mycket beg idag. Försumbart lite, som startmaskin.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Vilken panna/brännare 2023?

Inlägg av Snapphane »

Visst, man kan få de flesta brännare att hanka sig fram och man kan ha tur. Ämnestråden om Pellx vittnar om ett otal problem, dvs inte bara ett enda genomgående d:o. Är den något att rekommendera?
Mina Ecotec A3/projektbrännare med svindyr PLC och den vanliga A3 värmer också. De ger också evigt koksande i koppen, avbrända internskruvar (för dålig stålkvalitet?), igensatta tryckrör till internskruven (bakbrandsrisk), slussvingar som måste bevakas (bakbrandsrisk), växellåda som ibland havererar, MEN A3/projekt har tuffat på i 20+ mha handpåläggning och gott tålamod.Ingen wifi. Ingen modern monitorering på distans. Allt kan man fixa. Ska man rekommendera trådstartaren att köpa prylar med den profilen?
Viking Bio lägger jag inte 10 minuter på att fixa - den sätts i brännarhålet när sotaren kommer som annars klagar pga bruten Ecodesignkombo. Trams. Viking Bio är rena bonnasmidet jmf med PellasX Revo. Även nya G2 distanseras totalt av Revo.

Min plånbok måste jag hålla hårt i, så fina svindyra nya statuspannor som Ökofen, Windhager m. fl. är inte att tänka på.
Brännarens tillförlitlighet, underhålls- och underhållsbehov bör vara avgörande. Att då bortse från PellasX är irrationellt agerande och graveras än mer om det tillika ges 50% bidrag från staten.

Avslutningsvis vill jag påminna om detta inlägg från 2014>

”Re: PellasX
Post by Johannes-Pelltec AB » Mon 10 Mar, 2014 16:04

Hej Allihop!

Jag jobbar som säljare på Pelltec AB i Ljungby som säljer den Polska brännaren "Pellas x" under namnet Pelltec X i Sverige. Vi samarbetar med de andra importörerna fast vi har valt att kalla brännaren Pelltec X för att stämma in med vårt övriga sortiment: Pelltec varmluft, Pelltec värmecentral m.m. Vi har ett återförsäljarnät runtom i Sverige som hjälper oss med installation och service. Vi säljer enligt samma garantier som Pellas X. Vi har sålt de flesta fabrikaten av Brännare i Sverige och kan efter ett 100-tal levererade brännare och efter 2,5 års drift konstatera att denna brännare är överlägsen de flesta andra fabrikat när det gäller, driftsäkerhet, förbränningsverkningsgrad och pris. Vi har därför valt att helt sluta sälja pelletsbrännare av andra fabrikat, vi har funnits i branschen i 16 år och hjälper gärna även er med uppgradering till denna revolutionernande brännare... Hjälp oss att radera ut den stämpel som pelletsbranchen har fått på sig med krångel och låg driftsäkerhet!”

Alltså: upp till bevis alla andra tillverkare.

Ha en fin påsk alla.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Skriv svar