Iwabo Villa S2 fläkt rpm?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
filip71
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 09 feb, 2007 23:36
Ort: Ransta

Iwabo Villa S2 fläkt rpm?

Inlägg av filip71 »

Hej

Jag tycker att fläkten på min 10 år gamla brännare känns klen och långsam - det blir aldrig något riktigt blås. När jag kör manuella testprogrammet så stegar den upp till 2350 rpm (tar många sekunder) och sedan går den ner till 1950 och sedan håller den sig där. Känner jag på fläkten så löper den lätt. Lägger jag ett A4papper på brännarkoppen så blåser det bort efter en stund, men efter mycket tvekan. Vad ska varvtalet ligga på? När jag tittade på ebmpapst webbsida så skriver de att en liknande modell ska gå på 2450 rpm.
---
Iwabo Villa S2 (fd Pelda 21 & Biona Active) + Diom VedUnic panna
750 liter acktank + Laddomat + Eject rökgasfläkt
12,5 m2 LESOL 3+ solfångare, 4,88+2,4kW solceller
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Iwabo Villa S2 fläkt rpm?

Inlägg av Stegatorparn »

Har en Biobjörn från 2014 som är utrustad med samma styrning och fläkt som Iwabo S2 och Nibe PB20.
Mitt fläkttest fick samma siffror som du. Maxade på 2350 rpm och sjönk sedan till att långsamt vandra mellan 1940 - 2050 rpm.
Vald effekt avgör fläktens varvtal vid drift.

Sedan misstänker jag att all varvtalsreglering påverkar maxvarvtalet då själva styrningen av spänning, ström eller frekvens orsakar ett spänningsfall, alltså skillnad mellan styrning och direktkoppling.

Kan vara en god idé att göra ren fläkten med tandborste eller tryckluft.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
filip71
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 09 feb, 2007 23:36
Ort: Ransta

Re: Iwabo Villa S2 fläkt rpm?

Inlägg av filip71 »

Mycket tack för att du tog dig tid och ge ett snabbt svar. Det hjälper massor att få veta vad som är "normalt" i detta läge. Jag har rengjort allt och det verkar gå hyggligt nu. Men jag tycker ändå inte att det är riktigt bra drag så jag funderar på att byta fläkt i alla fall - om inte annat är det bra att ha en i reserv.
---
Iwabo Villa S2 (fd Pelda 21 & Biona Active) + Diom VedUnic panna
750 liter acktank + Laddomat + Eject rökgasfläkt
12,5 m2 LESOL 3+ solfångare, 4,88+2,4kW solceller
Skriv svar