TB-mini hjälp. Trött på detta nu. Vet inte vad jag gör.

Här diskuteras fabrikatspecifika frågor för övriga fabrikat
Skriv svar
Napahlm
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 22 feb, 2023 22:25

TB-mini hjälp. Trött på detta nu. Vet inte vad jag gör.

Inlägg av Napahlm »

Hejsan

Ny medlem här. Har sökt runt lite och försökt hitta svar på min fråga men jag vet inte hur jag ska gå vidare.

Har en Torsbyugnen TB-mini i kombination med en elpatron. Har bott i mitt hus i ganska många år nu och har fått pannan att fungera okej, med lite passning.
Fick en snabb genomgång av tidigare ägaren men har inte mer erfarenhet av den här typen av panna mer än enkla byten av fläkt, skruvmotor, flammvakt och lite sånt. Men nu senaste året har jag haft bekymmer hela tiden. Pannan går väldigt oregelbundet, till 99% med felmeddelande E3. Pannan startar upp och värmer upp vattnet men när den sen ska starta om igen kommer felmeddelandet.
Dåligt drag i pannan är det enda jag kan härleda till. Inför varje start eldar jag därför tre fyra blad tidning i skorstenen tills den vrålar och suger iväg pappret. Men det verkar inte hålla.

Har förstått att det finns massor med inställningar med spjäll och luckor med mera men jag förstår verkligen inte något. Jag är väl glad att det fungerat såhär länge.
Förr förra året hade jag en sotare som gav mig massor med tips och ändrade om en del inne i pannan.
Det här året däremot hade jag en 19-årig kille som inte fattade något och gjorde att allmänhet dåligt jobb, städade inte efter sig plus att han hade sönder en skruv till rensluckan på mellanröret mellan skorsten och panna så luckan flög av och pannan tömde rökgasen direkt i pannrummet och tvättstugan med förstörda kläder som följd. Brandlarmet gick mitt i natten. Kul.

Jag vara raljerar känner jag. Kanske ett bevis på min hopplöshet och oförmåga att lösa mitt problem.
Finns här någon vänlig själ som har några tips.
Eftersom jag inte riktigt vet vad jag gör får nog ni ställa frågorna och jag svarar, för jag vet verkligen inte var jag ska börja?
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: TB-mini hjälp. Trött på detta nu. Vet inte vad jag gör.

Inlägg av nyman »

Handboken finns här: https://www.eldkraft.se/Bruks/TB/TB%20M ... 20MINI.pdf
"5.1 Felkod E3
Fallschaktsfotocellen indikerar att fallschaktet är fullt med pellets alternativt smuts på glasen."
Har du polerat glasen vid fallröret?

Pannan ska du inte röra. Alla luckor ock spjäll på på pannans framsida ska vara stängda så att allt drag går genom brännaren. Om det finns ett rökgasspjäll efter pannan ska det vara helt öppet.
Vilket effektläge startar du brännaren med?
Vilken sorts panna har du?
Brännaren är ganska kraftig så i en liten oljepanna får man välja ett lågt effektläge. Fläktens spjällspak på framsidan av brännaren ställs in på samma siffra som effektläget. Detta är bara en grovinställning.
Brännaren brinner snett uppåt så i vissa oljepannor fungerar det kanske inte så bra.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Napahlm
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 22 feb, 2023 22:25

Re: TB-mini hjälp. Trött på detta nu. Vet inte vad jag gör.

Inlägg av Napahlm »

Jo, E3 vet jag vad den står för. Har manualen utskriven. Men jag jag har fått ta bort glasen för att så fort jag sätter dit dom så bryts lasern och pannan stannar.
Har provat polera och tvätta dom och även med nyare glas. Men det är lögn att få lampan grön på fotocellen. Funkar ca två dagar (när det funkar) innan reflexen blir för skitig. Så den putsar jag varje kväll när jag startar pannan.

Inga spjäll efter pannan.
Vet faktiskt inte vad för sorts panna det är. En kombipanna. Med möjlighet till att elda med ved plus att jag har elpatronen på den.

Startar i regel på nivå ett, med fläkten ett par steg högre 5-7 på senare tid. Annars tidigare har jag kört den på 2-4.
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: TB-mini hjälp. Trött på detta nu. Vet inte vad jag gör.

Inlägg av Snapphane »

Hur har det gått för Dig Napahlm?
Jag kan inget specifikt gällande Dina prylar men gör en stilla reflexion huruvida fotocellen är i fullgott skick. Vilka mätvärden ska den ge? Mäta på kretskortet?
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Jens S
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 16 sep, 2013 11:36

Re: TB-mini hjälp. Trött på detta nu. Vet inte vad jag gör.

Inlägg av Jens S »

Jag tror att du kan vrida lite på fotocellen för att få den i rätt läge. Har märkt att det är lätt att komma åt den vid sotning. Testa att vrida på den så att du får det konstanta gröna skenet.
Skriv svar