Tider och styr till bioline 20

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Tider och styr till bioline 20

Inlägg av Snapphane »

Beklagar återigen sent svar. Valborg ……..
Om Du sänder PM så kan jag skicka databladet. Det är en specialbeställd tysk givare som inte tillverkas längre. Svårt att tänka mig att den inte kan ersättas av standardgivare.
Koksning: det är positiv bemärkelse anmärkningsvärt att Du inte har problem med det. Tyvärr har jag det även på standard A3-brännare utan eltändning i koppens botten, så min tes att eltändningen är vållande håller inte. Det koksar i hela botten och högt upp på kanterna.
Om koppen är välfylld med förbränning endast i övre skiktet och kontinuerlig påfyllning sker underifrån bör långa gångtider medföra mindre koksning. Då förhindras pyrande pellets nå botten och färre start/stopp minskar perioder med låg rökgastemp.
Easypell-pannan styrs mha mätning av flamtemperaturen - dvs optimal förbränningstemp.
Har Din brännare långa gångtider? Ack-tank? Har Du observerat pelletsnivån i koppen före tändcykelns start?
Inkomplett förbrända pellets var ett stort problem när jag körde Bequem för 20+ år sedan. Fick inte rätt på det.
Förslagsvis varvtalsreglerar Du fläkten.
Säkerhet: Bakbrand och kortslutning är ”totalkrascher”. I begreppet säkerhet lägger jag inte bara system som utlöser en påföljd då dylika krascher skett. Snarare tänker jag driftsäkerhet och innefattar monitorering som kan påvisa trender med avvikande värden som förebådar kraschen. T. ex:
- Bakbrand pga läckande slussvingar, stopp i lilla trycksättningsröret eller hål i fallschaktsslangen. En tempgivare mellan bakbrandsvakten och monteringsplåten kan indikera avvikande/stigande temp på brännarröret innan tempnivå nås som utlöser bakbrandsvakten.
Janfires lösning med vattenflaska - slang med värmekänslig vaxpropp, kan övervägas. En bekants Janfire utan vattenflaska hade magnifik bakbrand.
- Överbelastning/haveri vxl-låda internskruvsmotorn pga överfullt internförråd, stoppande främmade kropp i internförrådets utlopp (har hänt mig), spån i internskruvens kullager samt brusten främre svets på internskruven (då komprimeras främre spiral o skruven går trögt). Överbelastningen bör kunna fångas mha amperemeter som visar stigande värden vid överbelastning. Tempmätare på lindningen kan övervägas.
Även en torsionsavkännade koppling mellan motor och slussaxel kan visuellt o/el via larm påvisa avvikelse.
En funktion liknande ”brytstift” eller friktionskoppling mellan motor och slussaxel kan hindra motor-/vxllådehaveri.
Tröggående internskruv kan påvisas om kedjespännaren görs fjädrande så att ökat motstånd ändrar spännarens läge - det kan utlösa en mikrobrytare som ger larm eller loggvärden.
-Spånhalt. Iofs har jag inte upplevt ökad spånhalt förorsaka driftsavbrott men det kan tänkas att spån sätter igen det lilla trycksättningsröret. Därav kan spånavskiljning övervägas på externskruven

Ovanstående kan tyckas överarbetat men jag har varit i flera situationer när ett dylikt upplägg sannolikt förhindrat krasch, underlättat felsökning och tidigarelagt service.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Tider och styr till bioline 20

Inlägg av Roli »

Intressanta saker ni diskuterar, har missat denna diskussion då jag inte har haft tid att läsa så mycket här i forumet på senaste tiden.

När det gäller kedjespännaren på Bioline 20 brännaren så sitter den ju inte på kedjans "dragande" sida så ett högre motstånd påverkar väl inte en eventuell fjäderbelastad kedjespännare.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Tider och styr till bioline 20

Inlägg av Snapphane »

Visst, man får sätta en spännare på dragsidan.
Roli - Du har kört Ecotec under många år.
Har Du problem med koksning i koppen?
Själv har jag provat allt möjligt men under 20+ år knackat koks var 7-10 (14) dag.
Koppens botten täcks så att skruvaxeln inte syns. Tjock kaka på koppens väggar.
Brännaren upplevs i övrigt 15 år yngre pga att min son fixat en eminent styrning och monitorering baserad på kommunikation direkt med PLC:ns serieport. Open source, inga specialprogram. Kan i princip fjärrstyra och monitorera allt som annars Beijer E150~panelen medgett.
Koksningen är akilleshälen. Om den löses anser jag brännare/styrning toppmodern och svårslagen (utom av PellasX Revo). Jag
Läste en studie som visade att när visuell bedömning att lågans färg indikerade bra luft/bränsleförhållande, visade mätning ca 650 ppm vilket minskade till en tiondel när luftflödet minskade. Koksningen minskade också. Så jag misstänker att hastighetsreglering av fläkten är viktigt att fixa. Tyvärr finns det inte med i PLC-programmet (Mitsubishi FX1N, Melsec Medoc). Jag letar en wifibaserad rpm-styrning men hittar ingen steglös. Man kan begränsa ytan på fläktens luftintag, så det kan ju testas men känns primitivt.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Tider och styr till bioline 20

Inlägg av Roli »

Jo, det har bara varit EcoTec brännare. 1997-2010 kördes det med en A3:a som gick på underhållsglöd. Den koksade en del men aldrig så mycket så att axeln i brännarkoppsbotten täcktes över. Det var främst på somrarna, om jag inte minns fel, som det mesta dök upp. Men efter 2004 så stängdes av sommartid (började då med solfångare) så det var egentligen aldrig något stort problem. 2010 kom jag över en begagnad EcoTec A4 Bioline. Och efter det behövdes ingen "glödkörning" så då minskade koksningen lite. Men den har aldrig upphört helt men varierar lite fram och tillbaka. De sista 5 åren tycker jag att den har varit väldigt liten. Det brukar kunna bli en liten "ås" ungefär i glödtoppen. Som störst kring ett lillfinger i diameter och längd på ena sidan, den andra sidan är den ännu mindre. Skall försöka komma ihåg att ta en bild nästa gång det är dags för askning, senaste gången var för ca 2 veckor sedan. Men det dröjer nog ytterligare 1 - 1,5 månader innan nästa gång. För just nu ligger veckoförbrukningen kring en säck per vecka eftersom värmebehovet är litet och solfångarna levererar än.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar