Hydroforpumpen slår till o från i ett

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
kbking
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: tis 19 apr, 2011 14:46

Hydroforpumpen slår till o från i ett

Inlägg av kbking »

Hej
Såg att frågor om hydrofor fått svar här tidigare.

Jag har fått problem med att djupvattenpumpen går igång, så fort man öppnar en kran lr spolar i toaletten.

För att försöka fixa det, stängde jag pumpen och stängde avstängningsventilen och öppnade så bottenventilen för att släppa ut allt vatten och tömma hydrofortanken, som är på 500 liter.

Tanken var att därefter fylla tanken mha pumpen till inställt frånslagstryck på tryckströmbrytaren.

Men när jag kom till momentet att släppa ut allt vatten ur hydrofortanken, så kom bara en skvätt och trycket sjönk direkt till 0 från 3,5. Det verkade därför som att tanken inte innehöll något vatten alls. Knackar jag utanpå så låter den tom också.

När jag tömt ut den lilla skvätten vatten - någon dl - gm bottenventilen, stänger denna och därefter öppnar avstängningsventilen och kopplar till pumpen, ja, då går tryckmätaren på hydroforen direkt upp till 3,5. Och sedan är det samma visa, pumpen slår till och från i ett i ett när man öppnar bottenventilen lr för den delen någon annan kran.

Vad kan vara felet här?
TB-Mini, DiomTopp-25K Olja/El/Ved 1986, vattenvolym 190 lit.
Boyta 2 vån. 160 kvm + källare och vind, byggt 1924.
Skorsten c:a 11 m.
Alla fönster u-värde 1.2 (16 st)
Var: Mitt i Skåne
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hydroforpumpen slår till o från i ett

Inlägg av Stegatorparn »

Hur sitter tryckströmbrytaren och manometern på tanken? På anslutningsröret från pumpen? Foto?
Vanligt att det blir en gegga i botten på tanken som sätter igen röret.
Finns i regel en manlucka på så stora tankar som man kan öppna och inspektera innanmätet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
kbking
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: tis 19 apr, 2011 14:46

Re: Hydroforpumpen slår till o från i ett

Inlägg av kbking »

Kan nog ha varit som du säger med gegga. I alla fall så tog jag till kompressorn, efter att ha stängt av pumpen, och körde upp trycket och då porlande det ljudligt i tanken. Sedan tömde jag från bottenventilen och öppnade också en kran och lät den rinna tills trycket var borta. Därefter fyllde jag på vatten och körde upp trycket med kompressorn. Verkar funka nu utan att pumpen går igång för minsta lilla vattenuttag.

Men vattenpelaren ser jag inte för det annars genomskinliga röret är missfärgat. Hur gör jag för att veta när tanken innehåller vatten till 2/3, som den väl ska för att därefter köra upp trycket till ca 4 kilo? Jag tänker att det kanske är en dålig ide att skruva isär, då det är grejor med några år på nacken: står 1986 på märkplåten på h-tanken.
TB-Mini, DiomTopp-25K Olja/El/Ved 1986, vattenvolym 190 lit.
Boyta 2 vån. 160 kvm + källare och vind, byggt 1924.
Skorsten c:a 11 m.
Alla fönster u-värde 1.2 (16 st)
Var: Mitt i Skåne
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hydroforpumpen slår till o från i ett

Inlägg av Stegatorparn »

Finns det avstängningar i ändarna på vattenståndsröret så det är möjligt att demontera och rengöra?
Går det att lysa genom röret med en stark lampa och på så sätt lokalisera vattennivån?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar