CTC Ecoflex

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Brasan
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 17 aug, 2021 15:23

CTC Ecoflex

Inlägg av Brasan »

Hej

Jag har fått tag i en begagnad CTC Ecoflex från 2006.
Funderar nu på att ersätta min gamla CTC oljepanna med Bioline brännare som
sjunger på sista versen,
Ni som har erfarenhet av CTC Ecoflex är ni nöjda med panna och brännare?
Är den enkel att sota?
Något man ska kontrollera extra innan ev installation.
Vi är en familj med 4 personer, är kapaciteten för
varmvattenproduktion bra?
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: CTC Ecoflex

Inlägg av nyman »

Köpte också en Ecoflex från 2006 som fungerat bra i flera år.
Man får sota tuberna men behövs inte så ofta. Konkurrenterna har turbulatorer i sina tuber som skitar ned hela pasnnrummet när de till slut måste rengöras.
Se till att asllting fungerar på pannan. Jag uppgraderade kedjedrift för 3-4 tusen hos https://www.lohr.se men var ganska onödigt om den gamla tappdriften fungerar bra.
Blev något vajsing med fotocellerna i vintras så jag uppgraderade min gamla bionordicbrännare till snabbtändning och ny PLC och satte i ecoflexpannan.
Grejor från pelletsteknik.se. Lätt brännare med tryckluftsuraskning att lyfta ur och allt kan man reparera själv på brännaren. Reservdelarna är billigs. Tycker det känns säkrare. Huvudkortet till Ecoflex är inte billigt.
Varmvattenproduktionen är av den bästa typen med värmeväxlare. Men naturligtvis eldar man inte pellets för varmvatten på sommaren utan monterar en elberedare. Har bra erfarenhet av de billiga beredarna av märket Tesy som finns på Jula.

Ett 110 mm insatsrör satte jag också in i Skorstenen.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Re: CTC Ecoflex

Inlägg av nissetib »

Kan bara hålla med Nyman. Pannan är väldigt driftsäker men som allt mekaniskt så behövs den ju underhållas.Byta lite bronsbussningar, kedja och brännarskruv är exempel på vad som behövs. Jag kör med bulkpellets och även om det ofta är spån så är det inget som orsakar några driftstopp. En bra panna, kort å gott.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Brasan
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 17 aug, 2021 15:23

Re: CTC Ecoflex

Inlägg av Brasan »

Hej

Tack för info och tips. :D
Skriv svar