Jag planerar att suga upp pellets från storsäck in i bulkförrådet (det finns tyvärr ingen som levererar pellets på bulk i Jämtland längre).
Jag har kommit så långt att jag eventuellt kan använda en spånsug, en cyklon, en undertrycksventil, en tunna och slang.
Mitt problem nu är att om en cyklon monteras på en tunna (pelletsen som sugs upp ska alltså ramla ner i tunnan istället för att sugas in i spånsugen där den kommer att krossas) så måste tunnan tömmas när den blir full. Jag ingen lust att behöva tömma tunnan manuellt utan önskar en automatisk tömning när tunnan börjar bli full.
Se skissen över idén i stort.
Bildlänk borttagen - fixa en ny säker som fungerar //Admin
En första idé
- Montera tunnan hängande (med cyklonen uppepå
- Ha en botten som går att fälla ner. Kanske en tvådelad fällbar botten.
- Montera in en nivåsensor i tunnan (ir-diod och mottagare)
- När nivån uppnås släpper en motor ner luckorna och sen vevar de upp luckorna igen. Borde gå med en lina och en enkel motor
Det hela skulle kunna göras ännu bättre så att spånsugen stängs av när tunnan töms osv men just nu är jag mest ute efter en enkel och stabil lösning. Jag behöver dessutom bara lösningen ca 1 gång per år när jag ska suga in ca 7 storsäckar (á 666 kg) med pellets i förrådet.
En andra idé
- Montera tunnan hängande (med cyklonen uppepå
- Ha en botten som går att fälla ner. Kanske en tvådelad fällbar botten.
- Fjäderbelasta luckorna så att de öppnas då tillräckligt mycket pellets ramlat ner i tunnan
Eller finns det en enklare lösning på problemet?
/Pelle