Ett påstående som beror på hur lång resan är och hur länge man har tid att vänta på att "tanka fullt". När en snabbladdningsstation tar 9:-/kW så tycker inte jag att det är "billigt".Andreas Hansson skrev: ↑tor 25 jan, 2024 15:46 Kör man långt så kan det vara värt att kolla på en lite dyrare elbil då bränslet kostar typ ingenting.
Så tvingar man fram elbilar
Re: Så tvingar man fram elbilar
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2043
- Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56
Re: Så tvingar man fram elbilar
Fast det är typ ingen som tar 9kr. 5-6 kr verkar var medel.Roli skrev: ↑sön 11 feb, 2024 09:29Ett påstående som beror på hur lång resan är och hur länge man har tid att vänta på att "tanka fullt". När en snabbladdningsstation tar 9:-/kW så tycker inte jag att det är "billigt".Andreas Hansson skrev: ↑tor 25 jan, 2024 15:46 Kör man långt så kan det vara värt att kolla på en lite dyrare elbil då bränslet kostar typ ingenting.
Men du har ju full tank när du vaknar på morgonen för några tior.
Nu verkar bilarna gå ner i pris oxå.
Dessutom tankar man aldrig fullt på en snabbladdnings station. Man tankar så man precis tar sig hem eller till nästa station.
Brukar bli en kvart för mig.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
Re: Så tvingar man fram elbilar
Den beräkningen får du gärna redovisa. Full tank för några tior köper jag inte...Andreas Hansson skrev: ↑sön 11 feb, 2024 19:07 Men du har ju full tank när du vaknar på morgonen för några tior.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2043
- Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56
Re: Så tvingar man fram elbilar
Jag kör timpris. På nätterna är ofta elpriset några ören bara.
Batteriet är på ca 75kWh.
Det tillkommer lite skatter och överföringsavgifter.
Nåja några tior kanske var att ta i . Under hundringen då.
I juni laddade jag 558 kWh för 185 kr + överföring.
Det är så billigt att åka så man skäms
Batteriet är på ca 75kWh.
Det tillkommer lite skatter och överföringsavgifter.
Nåja några tior kanske var att ta i . Under hundringen då.
I juni laddade jag 558 kWh för 185 kr + överföring.
Det är så billigt att åka så man skäms
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
Re: Så tvingar man fram elbilar
Nu "slarvar" du igen. Tänk att det skall vara så svårt att redovisa de faktiska kostnaderna, +överföring säger inte så mycket. Du måste ju ta med den avgiften också annars haltar ju jämförelsen. Hur stor överföringsavgift har du? Och glöm inte momsen om det tillkommer. Kommer du upp in typ 25-35 öre/kWh så är kostnaden helt plötsligt det dubbla. Även om det är "billigt" så är det dubbelt upp mot vad skrev.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Re: Så tvingar man fram elbilar
Apple har tillnyktrat och skrotar sitt elbilsprojekt till förmån för AI. Apple har kanske frågat AI vad som är det vinnande kortet att satsa på.
https://www.breakit.se/artikel/39420/ap ... ars-arbete
Men VOLVO ska rädda världen och bli den klara elbilsstjärnan som lyser upp vägen för de otrogna fossilbilsägarna. 50% av sålda nybilar 2025 skall vara elbilar. Glöm det säger jag. Inte ens i Mälardalen kommer Volvo att lyckas med det. Caroline Kjellin (en kvinna som är drivande - förstås) ler brett. Miljöpartist?
Skrota Agenda 2030!
https://www.breakit.se/artikel/39420/ap ... ars-arbete
Men VOLVO ska rädda världen och bli den klara elbilsstjärnan som lyser upp vägen för de otrogna fossilbilsägarna. 50% av sålda nybilar 2025 skall vara elbilar. Glöm det säger jag. Inte ens i Mälardalen kommer Volvo att lyckas med det. Caroline Kjellin (en kvinna som är drivande - förstås) ler brett. Miljöpartist?
Skrota Agenda 2030!
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.
Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Re: Så tvingar man fram elbilar
Svårt att låta bli att skratta åt eländet.
https://samnytt.nu/klimatbluffen-elbuss ... elaggregat
Skam över de som gjort inköpen för skattepengar.
Skrota Agenda 30 och”Fit for 55”!
https://samnytt.nu/klimatbluffen-elbuss ... elaggregat
Skam över de som gjort inköpen för skattepengar.
Skrota Agenda 30 och”Fit for 55”!
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.
Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
- Inlägg: 5047
- Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
- Ort: Kungsbacka
Re: Så tvingar man fram elbilar
Dessa billiga elbilar
https://carup.se/ny-laddkontakt-kostar- ... 0ZvkkiNWqU
https://carup.se/ny-laddkontakt-kostar- ... 0ZvkkiNWqU
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Re: Så tvingar man fram elbilar
Ja, skandal.
Som sagt: man ska aldrig eller nästan aldrig hoppa på trender.
Is i magen
Som sagt: man ska aldrig eller nästan aldrig hoppa på trender.
Is i magen
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.
Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
-
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2043
- Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56
Re: Så tvingar man fram elbilar
Nu har Teslan gått 11 000 mil.
Dags att byta.
Service kostnad är 1300 kr för kupe filter och smörjning av bromsok som jag gjorde själv.
Alltså 1300 kr i service kostnad på 11 000mil!
Den har dragit snitt 1.5kWh per mil.
Blir att beställa en ny Tesla. bästa bilen jag haft
Rekomenderas!
Dags att byta.
Service kostnad är 1300 kr för kupe filter och smörjning av bromsok som jag gjorde själv.
Alltså 1300 kr i service kostnad på 11 000mil!
Den har dragit snitt 1.5kWh per mil.
Blir att beställa en ny Tesla. bästa bilen jag haft
Rekomenderas!
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
Re: Så tvingar man fram elbilar
Grattis till en toppenbil! Hatten av!
Kanske en totalkostnad finns…….. Men den blir väl 3:50/mil. Förstås….
Fast värdet har väl stigit på de superbilen.
KIA är nyss inkörda vid 11000 mil
Kanske en totalkostnad finns…….. Men den blir väl 3:50/mil. Förstås….
Fast värdet har väl stigit på de superbilen.
KIA är nyss inkörda vid 11000 mil
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.
Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Re: Så tvingar man fram elbilar
Om det är så billigt med elbil. Varför kör inte alla lågbemedlade elbil? Om inköpspriset är problemet finns leasing .
Vad gör de som inte kan fuska med villa el? Där rök ekonomin. Sen är livet för kort för långa laddstopp.
Vad gör de som inte kan fuska med villa el? Där rök ekonomin. Sen är livet för kort för långa laddstopp.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Re: Så tvingar man fram elbilar
Leasing: 7000/mån!! Uteslutet att lägga de pengarna på elskrinda!
https://gomore.se/leasing/39701-tesla-m ... k-dragkrok
Bakhjulsdriven (back to the sixties…), 20-tums ”prestandahjul” (alltså…. vad är det?) samt spoiler (ska tipsa KIA om det guldtillägget), 0-100 km/h på 3,2 sek (vilken djä….a idiot har tillåtit det?!? Ingår plats på intensiven och rabatt på däckfirman?).
Och bäst av allt - RATTVÄRMARE!
Fniss i kubik
https://gomore.se/leasing/39701-tesla-m ... k-dragkrok
Bakhjulsdriven (back to the sixties…), 20-tums ”prestandahjul” (alltså…. vad är det?) samt spoiler (ska tipsa KIA om det guldtillägget), 0-100 km/h på 3,2 sek (vilken djä….a idiot har tillåtit det?!? Ingår plats på intensiven och rabatt på däckfirman?).
Och bäst av allt - RATTVÄRMARE!
Fniss i kubik
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.
Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Re: Så tvingar man fram elbilar
Hur byter man upp sig med elbil? i tex England tar inte handlarna in några elbilar. Risken är för stor. När garantin på batteriet(ca 8år)har gått ut, så är det helt kört. Ingen vågar riskera 300 000kr på ett batteribyte.
Har vi någon här som kan kommentera, när värdet på Tesla sjönk med ett par hundratusenlappar. Var det jobbigt? Eller kommer det bara bortförklaringar...
En man ville köpa en fyrhjulsdriven Taycan. Men leveranstiden var så stor, att han valde en tvåhjulsdriven så länge. Det går ju att byta upp sig senare. Dagen kom och nybilsförsäljaren ville inte ens ta emot den. Det blev till att sälja den på annat håll. Med ca en miljon kr i förlust...
Har vi någon här som kan kommentera, när värdet på Tesla sjönk med ett par hundratusenlappar. Var det jobbigt? Eller kommer det bara bortförklaringar...
En man ville köpa en fyrhjulsdriven Taycan. Men leveranstiden var så stor, att han valde en tvåhjulsdriven så länge. Det går ju att byta upp sig senare. Dagen kom och nybilsförsäljaren ville inte ens ta emot den. Det blev till att sälja den på annat håll. Med ca en miljon kr i förlust...
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
-
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2043
- Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56
Re: Så tvingar man fram elbilar
De är för korkade helt enkelt. De kan inte räkna.
Vad är det för elbilsbatteri som kostar 300 000kr? Jag har aldrig hört om ett sånt dyrt batteri? Många batterier går ju att få mycket billigarerod02 skrev: ↑mån 18 mar, 2024 17:08 Hur byter man upp sig med elbil? i tex England tar inte handlarna in några elbilar. Risken är för stor. När garantin på batteriet(ca 8år)har gått ut, så är det helt kört. Ingen vågar riskera 300 000kr på ett batteribyte.
Har vi någon här som kan kommentera, när värdet på Tesla sjönk med ett par hundratusenlappar. Var det jobbigt? Eller kommer det bara bortförklaringar...
En man ville köpa en fyrhjulsdriven Taycan. Men leveranstiden var så stor, att han valde en tvåhjulsdriven så länge. Det går ju att byta upp sig senare. Dagen kom och nybilsförsäljaren ville inte ens ta emot den. Det blev till att sälja den på annat håll. Med ca en miljon kr i förlust...
Man säljer den bara. Elbilarna tappar inte mer än nya Volvo eller BMW.
Fast det skriver man naturligtvis inte om..
När priset på Tesla sjönk så kunde man ju alltså köpa en ny Tesla billigare. Du verkar inte höra till de som kan räkna, eller tänka.
En Taycan alltså. Med 1 miljon i förlust....
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL