Hjälp en nybörjare: stänga av brännaren innan sommaren (viking bio värmebaronen)

Skriv svar
Sara83
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 15 maj, 2024 17:17

Hjälp en nybörjare: stänga av brännaren innan sommaren (viking bio värmebaronen)

Inlägg av Sara83 »

Hej alla smarta!
Värmebaronen/viking bio med varmvattenberedare i pannan om jag förstått rätt…

Vi har bott i hus och eldat med pellets i 6-7 år, nu har vi satt upp solceller och överväger att stänga av brännaren under sommaren och låta el(patronen)? sköta varmvattentillverkningen i pannan. Stänga av brännaren är ju inte svårt MEN hur i hela världen stoppar jag så det inte åker ut värme i huset? Läst instruktionsboken men det var rena arabiskan, fattar inte. Nåt med shunten? Kan någon komma med en enkel förklaring?

Mvh Sara
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1907
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Hjälp en nybörjare: stänga av brännaren innan sommaren (viking bio värmebaronen)

Inlägg av GoForIt Pellets »

Hej, och välkommen..

Det är shunten som måste stänga, precis som du är inne på.

Det är svårt att komma med en närmare förklaring utan att veta mer hur din anläggning är uppbyggd. Hur styrs värmen hos er? De flesta använder någon form av shuntautomatik, som reglerar mot någon slags givare.

En bild säger mer än tusen ord, är ju ofta ett sant ordspråk.
(Bilder i detta forum måste korslänkas från en särskild tråd i forumet "ÖVRIGT" alternativt länk till annan plats).
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Sara83
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 15 maj, 2024 17:17

Re: Hjälp en nybörjare: stänga av brännaren innan sommaren (viking bio värmebaronen)

Inlägg av Sara83 »

https://postimg.cc/zVdDSWp8

https://postimg.cc/BjDyQfjk

Ja nån form av automatik finns, hoppas bilderna visar!

Är det ”shuntmotorn” jag ska vrida ner eller ska jag in i driftmenyn och justera? Det är driftmenyn som mest är arabiska för mig 😂
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5043
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp en nybörjare: stänga av brännaren innan sommaren (viking bio värmebaronen)

Inlägg av Stegatorparn »

Har inte din panna men efter en koll i manualen, kan du gå in i Driftmenyn och stega ner ett par steg och välja "stoppa brännare".
Därefter går du in i Justeringsmenyn och stegar ner till "Sommardrift" och sätter den i "Manuell", vilket stänger av cirkulationspumpen men behåller pumpmotioneringen så den säkert fungerar när värmen behövs igen.
Borde inte behövas några mer justeringar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar