Skorstenen blöder!

Skriv svar
T Belenos
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 17 maj, 2024 21:29

Skorstenen blöder!

Inlägg av T Belenos »

Hej!
Jag är ny här från idag och har fått ett tips om att ni är bäst på att hjälpa mig få svar på problem. Jag vet inte heller om felet har diskuterats tidigare, men jag känner att jag inte har tid att söka utan måste få hjälp ganska snabbt!

Min berättelse:
1. I höstas så bytte vi panna (Baxi Bonus) och kopplade upp mot 1,5 kubik acktank. På den har vi monterar en Eurofire brännare. Jag har drivit på effekten så att den i alla fall har en rökgastemperatur på 130 grader.
2. Jag fick ingen hjälp att fixa det nya uttaget i skorstenen så jag murade om den själv. Har sotluckan på samma plats och har monterat Tigex draglucka på en plåt i skorsten och anslutning till rökkanal. Jag tätade insidan med "drag" keramik och fick tätt så att det inte luktar rök inne längre när den startar.
3. Det började bli svarta fläckar i en parallell rökkanal så jag förstod att det var fukt där så jag ökade effekten.
4. Sotaren sade att sotet var blött i Mars när han var på plats.
5 Å nu rinner det gult kladd under färgen på skorstenens motsatt sida alltså inte från rökkanalerna. Där finns endast ventilationskanaler.

Va f...n ska jag göra dethär är ju hemskt.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Skorstenen blöder!

Inlägg av Stegatorparn »

Otät rökkanal och kondenserande rökgaser är ingen bra kombination.
Bäst vore att få ner ett rostfritt rör i rökkanalen men det kan vara svårt om rökkanalen inte är helt rak.
Då är alternativet en rostfri slang som är lättare att dra ner.
Soliduct AB har både material och tips hur ett insatsrör monteras. https://ventilation.se/sv/page/installation-insatsror
Rördimensionen bör vara 125 mm om det är möjligt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
T Belenos
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 17 maj, 2024 21:29

Re: Skorstenen blöder!

Inlägg av T Belenos »

Hej Tack!
Jag var nog lite otydlig, eller missade information!
Med gamla pannan så luktade det rök inne när den tände. Så då tog vi hjälp med att dra keramik i pann-pipan och kamin-pipan så de ska vara täta. Sotaren kontrollerade jobbet. Sen i höstas så bytte vi panna till en Baxi Bonus och satte in en renoverad Eurofire.
När pannan skulle installeras så visade det sig att man behöver boka hjälp ca 8 månader innan för att få hjälp med skorsten. Å det gick ju inge bra för oss att vänta så länge, så jag fixade själv. Jag sänkte ner kanalen 30cm och murade efter anvisningar så att det skulle bli bra. Jag har murat väggar tidigare så jag är inte helt ny. Jag klädde in rökgången längst ner med flamsäkert tegel och kletade på samma sort keramikbruk som de använt för övriga rökkanalen. Så då var det tätt från rökrör till den keramik-tätade delen. Hängslen och livrem!
Fördelen med nya panna och skorstensanslutning var att det slutade lukta rök när pannan startade.

Så om inget har hänt senaste vintern med rökkanalen så ska den vara tät.
Men jag söker ju hjälp och om du säger att pipan inte är tät och att det därför rinner gul gegga under färgen på skorsten så har du säkert rätt.
Men jag funderar på varifrån allt vatten kommer ifrån. Pannan har inte kokat, så den borde vara hel, vi har inga vattenrör runt skorsten så det är inte läckage därifrån, men det fäller ut sot genom målningen vid kaminen som stått still över vintern och nu börjar det alltså rinna klägg på andra sidan skorsten där vi inte har några rökkanaler?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Skorstenen blöder!

Inlägg av Stegatorparn »

Okej, jag förstår.
Har du någon plåtbeklädnad på skorstenstoppen, huv eller liknande så rökgaserna inte går rakt upp i det fria?
Rökgaserna kanske kondenserar mot plåt och rinner ner utefter skorstenen och i ventilationskanaler.
Rökgastemperaturen bör vara minst 70°en halv meter ner från skorstenstopp för att undvika kondens i skorstenen. En tumregel brukar vara att rökgaserna tappar 10° per meter från pannan. Därifrån kan man beräkna erforderlig rökgastemperatur. Är din skorsten högre än 6 meter, bör du alltså försöka få upp rökgastemperaturen genom att ta bort en turbulator.
Nu när det blir varmt ute och man bara eldar för varmvatten, är det stor risk att det blir tjära och kondens i panna och skorsten pga att pannan är kall vid varje uppstart. Det lönar sig och det skapar mindre problem om varmvattnet värms med elpatron i ackumulatorn eller separat varmvattenberedare.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
T Belenos
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 17 maj, 2024 21:29

Re: Skorstenen blöder!

Inlägg av T Belenos »

Vi har inga plåtar eller liknande.
Det ser uppenbart ut som om utgående temperatur är för dålig, men jag begriper inte vart allt vatten kommer ifrån. Det måste gå mellan rökkanaler in i ventilationen och ut genom murstocken. Det är ju helt barockt! Jag får sänka verkningsgraden och försöka höja förlusterna genom att öka tempen ut genom rökröret.
Vet du hur mycket man förlorar i vedeldning när man kapar turbolatorerna?
Den slutar vif 70 grader men går till 75 innan den stänger av!


Min lista:
tid från start tankar [˚C] panna [˚C] rökgas [˚C]
00:00 60 45,5 44,9
00:03 60 45,5
00:05 60 45,5 47,8
00:07 60 45,5 55,3
00:09 60 45,5 62,1
00:11 60 45,9 71,3
00:13 60 46,8 79,1
00:15 60 48,7 85,4
00:17 60 51,2 91
00:19 60 53,6 95,5
00:21 60 56,1 99,1
00:23 61 58,6 102
00:25 61 60,8 105
00:27 62 62,1 108
00:29 62 63,7 111
00:31 62 65,1 112
00:33 62 66,2 113
00:35 62 67,2 115
00:37 62 67,9 116
00:39 64 68,4 117
00:41 65 68,8 118
00:43 67 69,1 119
00:45 68 69,4 120
00:47 70 69,7 121
00:49 70 69,9 121
00:51 70 70 122
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Skorstenen blöder!

Inlägg av Stegatorparn »

Verkar onekligen som att pipan inte är tät. Kondensatet borde komma ut i pannrummet och inte spridas till andra kanaler.

Kapa inga turbulatorer nu, de behövs när du eldar ved. Testa först genom att ta ur en eller två och se vilken rökgastemperatur du får. Behöver du experimentera, kan du köpa en rulle hålband på Byggmax och vika till turbulatorer i lämplig längd när du eldar pellets. Mycket billigare än att skrota turbulatorer.

Hur hög skorsten har du?
Tar du bort rökgasfläkten och monterar en blindplåt när du eldar pellets?
Varit uppe på taket någon gång och mätt temperaturen?

Blir alltid kondens i skorstenen när pannan startas upp, men om rökgastemperaturen är för låg hela tiden, kondenserar det kontinuerligt i skorstenstoppen. Luften innehåller en viss mängd fukt och även träbränsle. Blir ofta vit rök ur skorstenen efter uppstart.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
T Belenos
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 17 maj, 2024 21:29

Re: Skorstenen blöder!

Inlägg av T Belenos »

Vi har dragit pipan med keramik. den besiktades av sotaren och var godkänd.
När vi bytte panna till en Baxi Bonus och bestyckade den med en Euofire 30 brännare så startade problemet.
Baxis kundservis är ointresserade att ge annan hjälp än att vi ska kapa turbolatorer.

Skorstenen är ca 9m i den pipan, rökfläkten är bortplockad enligt anvisning och ersatt med en plåt.
Nej jag har inte mätt temp vid skorsten eftersom monteringen skedde i höstas och jag är försiktig med tak när det kan vara halt.
Det är vit rök nästan hela tiden, men jag har tittat så att det inte blir svart rök, när jag justerar luftflödet.

Jag önskar att någon kan hjälpa mig ställa in brännaren, den är snart uppe i max fläkt 240/255 med matning på 200gram/3 min, den koxar lite men det bränner inte fast och röken är som sagt vit! Sänker jag fläkthastigheten så sjunker rökgastemperaturen!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Skorstenen blöder!

Inlägg av Stegatorparn »

Brännarfläkten kan bara ha en inställning som är rätt till den matning som är inställd.
200 gram/ 3 min ger 19 kW inmatad effekt. Högre effekt ska inte brännaren köras med då det sliter på stålet i brännarkassett och brännarkåpa.
Fläkten ställs in så eldstadsväggarna får en ljusgrå färg, varken vitt eller svart då vitt betyder för mycket luft och svart för lite luft.

Rökgastemperaturen regleras med turbulatorerna.
9 meter skorsten ger i runda slängar 160°rökgastemperatur som måste lämna pannan för att slippa kondens.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
T Belenos
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 17 maj, 2024 21:29

Re: Skorstenen blöder!

Inlägg av T Belenos »

Hej!
Har varit borta en stund.
Ja det är lite som jag tänker själv så det ser ut som om turbulatorerna är kruxet i det hela. Jag får samma svar överallt!
Så mitt arbete med att bygga en så effektiv anläggning som möjligt faller på kondens i skorsten, det är ödets ironi.
Min före detta sotare sa att jag skulle ta ut en retard och vara nog med sotning av systemet så det är väl bara att peta
ut en pinne och se vart det bär.

Vad tror du om skorsten? När det rinner vatten på utsidan (trots keramik åtgärd) är den paj?
Eller ser vi till att torka upp den och målarom där det runnit vatten. Kan den vara skadad?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Skorstenen blöder!

Inlägg av Stegatorparn »

Får du upp rökgastemperaturen så pass att kondenseringen upphör, borde det även sluta att rinna på utsidan.
Skorstenen borde torka upp utan åtgärd. Även om ytskiktet har blivit frostsprängt, är det ingen större fara. Det går alltid att putsa skorstenen med putsbruk eller/och klä den med plåt.

Gå gärna upp på taket och mät rökgastemperaturen med en stektermometer eller dylikt när brännaren gått 15-20 minuter.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
T Belenos
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 17 maj, 2024 21:29

Re: Skorstenen blöder!

Inlägg av T Belenos »

Hej igen!
Jag tackar så mycket för all hjälp och att jag nu går övertala frun om att vi inte behöver mura om hela skorstenen.
Men när jag nu dragit ur två turbulatorer så blir det betydligt varmare i skorstenen, får se om det räcker för sommaren.
Men turbulatorerna har rätt färg (grått) på sotet i botten, men har fet svart sot i toppen. Kan det bero på att jag har
för hög kylning genom laddning av acktankarna? Har för mig att sotet ska vara grått långt upp i skorsten?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Skorstenen blöder!

Inlägg av Stegatorparn »

Tycker att första tredjedelen av turbulatorerna borde vara ljusgrått/vitt sot och resten mörkare mot brunt/grått men inte fet sot. Ska vara relativt lätt att skaka av sotet mot något hårt.

Först och främst, har du temperaturreglering av returvattnet från ackumulatorn till pannan, alltså en laddomat som blandar varmt pannvatten med kallt vatten från ackumulatorbotten till minst 60°som går in i pannreturen?
http://www.termoventiler.com/applicatio ... M20_SE.pdf

Utan laddomat går pannan för kall och förbränningen blir usel, vilket skapar kondens i pannan och rökkanaler. Man vill snabbt få upp panntemperaturen till c:a 80° för att slippa dessa bekymmer.

Jag kör också pellets i vedpanna mot ackumulatortank, men runt första maj stänger jag av pelletsen och värmer varmvattnet med elpatron i tanken.
Blir tjära och blanksot i panna och skorsten om jag kör med pellets sommartid.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar