Börvärdet passeras ibland vid eldrift

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Carl
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 01 okt, 2009 20:50

Börvärdet passeras ibland vid eldrift

Inlägg av Carl »

P g a att rök dras tillbaka ner i friskluftsventilerna vid vissa förhållanden på sommaren och för att undvika pyreldning när knappt nåt varmvatten behövs så kör vi på el under sommaren. Det har gått bra i många år, men nu löser överhettningsskyddet ut dagligen. "ALARM MAX TERMOSTAT EL"

Att det löser ut verkar korrekt. Det som däremot är konstigt är att ibland när temperaturen nått börvärdet så säger displayen att elpatronen är av, men temperaturen fortsätter ändå att stiga.

Inatt filmade jag beteendet. För att minska risken för att öh-skyddet ska lösas ut är börtempen 60 grader nu. Första "cykeln" så gick temp från 56 upp till 87 grader innan det vände ner. Sen var det flera cykler där temp pendlade mellan 56 och 60 grader precis som det ska.

En bekant har teorin att reläet som styr elpatronen har börjat ge upp, vilket låter troligt, eller? Var sitter i så fall det och är det utbytbart?
Ariterm Biomatic+ 20 från 2007 med spaksotning
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5043
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Börvärdet passeras ibland vid eldrift

Inlägg av Stegatorparn »

Mycket troligt att det är ett relä som klibbar och sannolikt något relä som styr 6 kW elpatronen.
Reläerna sitter på kretskortet, 7 st, och är ganska enkelt att byta om man har en lödpenna på 40 - 60 watt, tennsug eller avlödningsfläta och lite lödvana.
Likvärdiga reläer borde gå att hitta hos Elfa https://www.elfa.se/sv/relaeer-och-stro ... m_sv_ds=24
Sök med den beteckning som dina reläer har, så bör förslag på lämplig typ komma upp.

Alternativet är ju ett nytt kretskort för ett antal tusenlappar. https://www.pbs.nu/sv/pannor/ariterm-pe ... bm-20.html
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Carl
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 01 okt, 2009 20:50

Re: Börvärdet passeras ibland vid eldrift

Inlägg av Carl »

Ok, tack, då har jag lite att gå på!
Ariterm Biomatic+ 20 från 2007 med spaksotning
Echo Foxtrot
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: mån 14 mar, 2022 18:01
Ort: Skånelandet

Re: Börvärdet passeras ibland vid eldrift

Inlägg av Echo Foxtrot »

Har varit med om en gång också, i en anläggning utan jordfelsbrytare, att brytningen på termostaten bara var tvåpolig. Med överslag till jord i elpatronen var effekten tillräcklig för att överhetta varmvattenberedaren som det var i det fallet.
Focus PE-20, Bioline 20 med hemmasnickrad Siemens Logo! - baserad styr, Iwabo Villa-S som reserv.
Hemmabyggd luft/vattenvärmepump som laddar acktankar på elpriset.
Automatisering med Home Assistant + Node RED
Carl
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 01 okt, 2009 20:50

Re: Börvärdet passeras ibland vid eldrift

Inlägg av Carl »

Har kikat lite mer. Reläerna är av typen Omron G2RL-1-E 24V

Här finns de hos Elfa, men de ser ut att sakna tryck där.
https://www.elfa.se/sv/effektrelae-foer ... p/13715471

Här är de hos Conrad, där har de tryck på.
https://www.conrad.se/sv/p/omron-g2rl-1 ... 03907.html

Kom på att man kan ju styra utgångarna i servicemenyn. När jag satte på och av EL1 så klickade reläet, men jag hörde inget vattenbrus, så jag undrar om lägsta effekten ens fungerar.
Stegar jag upp till EL2 och ner igen så klickar det också för varje tryck. Är jag kvar på EL2 ett tag så börjar det brusa så man hör att elpatronen är igång. Men ibland när jag kommer ner tillbaka till 0 så fortsätter det brusa. Då kan jag gå upp till EL2 igen och sen ner till 0, då blir det tyst.

Så frågan är om ett relä kan klicka men ändå klibba? Oavsett så tänker jag att det är värt att testa att byta alla fyra reläer.

Vad menar du med 7 reläer förresten @Stegatorparn?
Nu har jag bara en elpatron, men ja, det verkar ju vara 6kW-läget som klibbar, hur kunde du gissa det?

Lägger till lite bilder för kontext.

Kretskort
https://drive.google.com/file/d/1V-6E6z ... ZKLhA/edit

Kopplingsschema
https://drive.google.com/file/d/1hIgh6n ... sp=sharing
Ariterm Biomatic+ 20 från 2007 med spaksotning
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5043
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Börvärdet passeras ibland vid eldrift

Inlägg av Stegatorparn »

Elfa och Conrad har exakt samma relä. Elfa har en allmängiltig bild vilket de förklarar med liten text Bilden är endast i illustrativt syfte. Se produktbeskrivningen.

EL1 ger 3kW och EL2 ger 6 kW. Strömmen genom reläerna för 6 kW blir dubbelt så hög som den genom 3 kW vilket belastar kontakterna mer och därmed högre slitage.

Relä klickar så länge spolen är hel oavsett kontaktfunktion. 3kW patronen tar längre tid på sig att komma upp i temperatur, vilket kan förklara att du inte hörde något brus.

Biomatic +20 är en nyare modell av Biomatic 20+, vilken du har, så där blev jag lite lurad. Borde insett att +20 inte fanns 2007. Biomatic +20 kom 2012.
Styrkortet för +20 har 7 effektreläer.

Jag har själv en elpatron 3 + 6 kW i ackumulatorn där jag fått byta 6 kW reläerna.

När du ändå är igång med kretskortet, så passa på och byt elektrolytkondensatorn 100uF 35V 105°i nedre vänstra hörnet på bilden om den inte nyligen bytts. När den slutar fungerar, börjar fläktmotorn och skruvmotorn surra och har svårt att starta och hålla varvtalet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Carl
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 01 okt, 2009 20:50

Re: Börvärdet passeras ibland vid eldrift

Inlägg av Carl »

Bytte alla fyra relän, nu har den gått ett dygn utan avbrott så det verkar ha gjort susen!

Kondensatorn har jag bytt för nåt år sen, när pelletsskruven stannade.

Aha, intressant med flyttandet av plusset i "Biomatic 20+" till "Biomatic+ 20". I kvittot står det "Biomatic 20+" som du säger, men på dekalen och medföljande instruktionsbok så står det "Biomatic+ 20", så en aning förvirrande. Pannan är från 2007, köpt 2009.
Lapp_liten.jpg
Lapp_liten.jpg (43.78 KiB) Visad 60 gånger
manual_liten.jpg
manual_liten.jpg (55.26 KiB) Visad 59 gånger
Senast redigerad av Carl den fre 28 jun, 2024 11:12, redigerad totalt 4 gång.
Ariterm Biomatic+ 20 från 2007 med spaksotning
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5043
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Börvärdet passeras ibland vid eldrift

Inlägg av Stegatorparn »

Kul att det ordnade sig till slut :D. Själv är bästa dräng, plus att du sparat åtskilliga tusenlappar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar