Placering av värmemängdsmätare

Skriv svar
Echo Foxtrot
Entusiast!

Placering av värmemängdsmätare

Inlägg av Echo Foxtrot »

Ett misstag senare och jag förstår teoretiskt varför, men scenariet går bara i cirklar i huvet mitt.
Jag satte en värmemängdsmätare till pannan och ska göra det på värmepumpen och förbrukarna med. Vid provkörning indikerar den bara produktion när laddomaten öppnat. Och ja, med tanke på placeringen jag valde, så får jag ihop det. Av kabeldragningsskäl satte jag den i närheten av laddomaten, varför givarna inte får något delta innan den öppnat. Men sätter jag den närmare pannan hamnar den ju på samma rör, men givarna kommer att indikera delta något längre tid innan vattnet cirkulerar tillbaka. Kan någon förklara detta fenomen med bättre ord?
Focus PE-20, Bioline 20 med hemmasnickrad Siemens Logo! - baserad styr, Iwabo Villa-S som reserv.
Hemmabyggd luft/vattenvärmepump som laddar acktankar på elpriset.
Automatisering med Home Assistant + Node RED
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Placering av värmemängdsmätare

Inlägg av Stegatorparn »

Det beror på vad du vill mäta. Vill du mäta energin från pannan, ska en givare sitta i rör från pannas hetvattenutlopp och värmemängdsmätare och returgivare i pannreturen mellan laddomat och panna.
Vill du mäta energin till ackumulatortanken, ska en givare sitt i tilloppsröret till tanken och värmemängdsmätare med returgivare i returen från tank till laddomat.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Echo Foxtrot
Entusiast!

Inlägg av Echo Foxtrot »

Jag förklarade nog dåligt. Tempgivarna sitter sitter precis där du beskriver för att mäta energin från pannan, bara det att de är närmare laddomaten än pannan. Så det innebär att under uppvärmning när laddomaten bara cirkulerar runt, indikerar mätaren ingen effekt eftersom det är samma temperatur på tillopp och retur.
Focus PE-20, Bioline 20 med hemmasnickrad Siemens Logo! - baserad styr, Iwabo Villa-S som reserv.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Värmemätaren ska inte registrera någon värme eftersom ingen värme lämnar pannan. All värme som produceras stannar i pannan tills panntemperaturen nått upp till laddomatens öppningstemperatur och det uppstår en temperaturskillnad mellan tillopp och retur. Först då levererar pannan energi till ackumulatortanken som kan vara intressant att veta.
Var du placerar temperaturgivarna i respektive rör har ingen betydelse, vare sig det är nära pannan eller laddomaten och dess bypass ledning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Echo Foxtrot
Entusiast!

Inlägg av Echo Foxtrot »

Ja det är helt riktigt vad som är intressant. Det jag far efter är att under uppvärmning går det att mäta upp en temperaturskillnad över pannan, men ingen över laddomaten. Och båda är ju rimliga, trots att det är samma rör. Över pannan sker en tillförsel av energi till vattnet, men ingen energiförlust sker över laddomaten.
Skriv svar