Stora problem med min viking bio 20 och Comet panna. Nu har jag äntligen fått den att starta utan att larma misslyckad start. har bytt inre brännarrör, läpp, roster, tändelement och flamvakt. Det ryker in i pelletsförrådet och i plaströret men fallrör och matarskruv blir inte varma. Provade dra ut en turbulator. Funkade några gånger men fick hög rökgastemperatur och sen började det ryka in igen.
Satte tillbaka turbulatorn och nu får jag inte högre rökgastemperatur än 125 grader. Det ryker fortfarande in men inte lika mycket. På rostret blir det en del "askkakor". Pannan och brännaren har funnits sen 2006 och jag köpte huset i maj. Inget är ändrat sen jag köpte huset vad det gäller ventilation. Jag försöker hitta nån hekniker men det är ont om dem. Fick tips från värmebaronen men när jag ringer dem så säger dem att de inte jobbar så mycket med pelletsbrännare. Hjälp en fullständig novis som håller på att bli tokig
Askklump kvar på roster
Askklump kvar på roster
Senast redigerad av Mlnovis den sön 08 dec, 2024 22:44, redigerad totalt 2 gång.
Re: Värme
Har pannan gått på el under sommaren eller på pellets eller varit helt avstängd.
Kör igång elpatronen till att börja med och se om du får varme på elementen. Får du ingen varme kan cirkulationspumpen vara avstängd. Alternativt kan shunten vara helt stängd.
Downloda handboken till cometen och brännaren från Värmebaronen så står det mesta.
Kör igång elpatronen till att börja med och se om du får varme på elementen. Får du ingen varme kan cirkulationspumpen vara avstängd. Alternativt kan shunten vara helt stängd.
Downloda handboken till cometen och brännaren från Värmebaronen så står det mesta.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.