Inkoppling av slavtank
-
- Gallringsobjekt
Inkoppling av slavtank
Har hittills trott att tekniktankens topp kopplas till slavtankens topp och botten till botten för att få en passiv vridning. Min installatör (som är solfreak) har dock kopplat toppen till botten och botten till toppen. Motivet är att först när solslingan laddar och hela tekniktanken blir varm kommer vattnet att vridas över till slavtanken. Jag tror inte man får någon skiktning i slavtanken. Jag måste erkänna att jag inte helt har förstått hur det ska fungera. Någon som känner till detta sätt att koppla?
Viessmann Vitolig 300, Vitosol 200 2x 3 m2
-
- Gallringsobjekt
Tror det är tänkt att funka så här: När bara pelletsbrännaren laddar värms bara översta delen av tekniktanken->ingen vridning av vattnet sker. När solslingan laddat hela tanken skall det varma vattnet i detta läge vridas över och kommer då in i botten av slavtanken (det är detta moment jag inte förstår). Men om man jämför den lätta varma vätska med luft förstår jag inte hur den passivt ska kunna transporteras från tekniktankens topp till slavtankens botten. Borde snarast låsas i detta läge (jämför luftbubbla). Helt annat läge med parallellkopplat system. Där kommer ju det varma vattnet att fördela sig jämnt i toppen på båda tankarna (jämför åter luftbubbla!).
Blir inte klok på det. Nu kan det ev bli ett "trial and error" eftersom tankarna redan är kopplade på detta sätt på min "solkilles" inrådan.
Blir inte klok på det. Nu kan det ev bli ett "trial and error" eftersom tankarna redan är kopplade på detta sätt på min "solkilles" inrådan.
Min gamle far hade två ack-tankar kopplade på det viset.
Det blev ingen skiktning, och han fick elda heeeela tiden.
Efter omkoppling topp-topp / botten-botten blev det bra.
Nu är hela anläggningen dock utriven, pga ålder och bergvärmepump.
Alltså: det är feltänkt och felkopplat.
Det blev ingen skiktning, och han fick elda heeeela tiden.
Efter omkoppling topp-topp / botten-botten blev det bra.
Nu är hela anläggningen dock utriven, pga ålder och bergvärmepump.
Alltså: det är feltänkt och felkopplat.
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
-
- Pannrumstomte!
-
- Gallringsobjekt
Första testen utförd!
Pannan inte inkopplad ännu men värmer primärtanken med patron. Prövade att öppna ventilen till den seriekopplade slavtanken och vips blev röret varmt.
Återkommer med närmare rapport hur det funkar med solen.
Återkommer med närmare rapport hur det funkar med solen.
-
- Frö
Re: Inkoppling av slavtank
Hej, hur gick det ?!?