Har hittat en LVVP med Modbus RTU-port. Appen är rätt ok men porten öppnar för fullständig styrning och monitorering vilket önskas gå att göra på distans (dator/ipad/iphone) pga fritidshus.
Monitorering är viktigast i ett första steg. Därefter att kunna styra maxgräns rpm för kompressorn.
Hur löser man det?
Kan inget om Modbus men har googlat.
I fritidshuset sitter en PLC Mitsubishi FX som sedan 22 år styr pelletsbrännaren. PLC:n har en Beijer 150 panel som via seriell port är ansluten till en dator som alltid är påslagen och kan fjärranslutas till via VPN. Upplägget har min son gjort - jag har bara rudimentära (om ens det..) kunskaper.
Såvitt jag förstår kan Modbus läsas på liknade sätt.
Men hur löser man det utan att ruinera sig??
Modbus RTU
Modbus RTU
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.
Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
-
- Entusiast!
Re: Modbus RTU
Kika på Home Assistant. Går att göra allt, och det finns stöd för Modbus. Finns även inbyggd VPN-tjosan som kostar en liten slant varje månad, men det är det värt.
Focus PE-20, Bioline 20 med hemmasnickrad Siemens Logo! - baserad styr, Iwabo Villa-S som reserv.
Hemmabyggd luft/vattenvärmepump som laddar acktankar på elpriset.
Automatisering med Home Assistant + Node RED
Hemmabyggd luft/vattenvärmepump som laddar acktankar på elpriset.
Automatisering med Home Assistant + Node RED