Problem start Pellx

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Philipnjr
Frö

Problem start Pellx

Inlägg av Philipnjr »

Hej, försöker få igång pelletspannan igen nu efter pelletsen tagit slut. Stängde av manöverpanelen när jag skulle fylla på mer pellets då larm-lysdioden lyste, när jag väl skulle sätta igång manöverpanelen igen så händer ingenting, verkar helt död, kablar sitter i som de ska. Är helt novis på detta då det är en pelletspanna i dödsbo, aldrig kört med detta själv.
Såg att det fanns en säkring på brännaren, kan den spöka? Inga andra säkringar har gått iallafall.

Tacksam för hjälp!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Problem start Pellx

Inlägg av Stegatorparn »

När inget lyser på panelen när manöverbrytaren slås till, finns tre alternativ.
- Säkringen (2A) i brännarens elanslutning har löst ut eller gruppsäkringen i elcentralen.
- Överhettningsskyddet i pannan har löst ut.
- Överhettningsskyddet på brännarens fallrör har löst ut. Vid återställning måste brännaren vara strömlös.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Philipnjr
Frö

Inlägg av Philipnjr »

När jag kom dagen efter så lös manöverpanelen. Nu när pelletsen tagit slut igen så lös larmknappen, stängde av och fyllde på pellets men nu är det samma igen…

Jag har kollat säkringarna på pannan, brännaren samt elcentral, de är intakta. Överhettningsskyddet på brännaren har jag återställt. Vet inte exakt var jag ser överhettningsskyddet på pannan, är en gammal kombi panna, alpha.

Tycker det är konstigt att det kom igång dagen efter förra gången, förstår inte alls. Precis som den återställt sig själv..
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Har du en Nibe Alpha Combi så sitter överhettningsskyddet längst till vänster i panelen. En liten tryckknapp som ska tryckas in till det klickar till. Det bryter elen till både elpatron och brännare.

Jag tror dock inte att det är överhettningsskyddet som spökar, utan sannolikt strömbrytaren i styrlådan som har brända kontakter efter lång användning med gnistbildning. Har du ett universalinstrument, kan du mäta resistansen över strömbrytaren när brännaren är strömlös.
Ibland går det att förlänga livet lite med att "massera" brytaren och försöka få in lite elektronikrengöring, men det enklaste är att byta brytaren med lite lödvana. Mät upp brytarens hålmått, så finns det nog en passande hos Elfa eller Electrokit.
Alternativt kan man sätta en annan brytare med andra mått bredvid i lådan.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar