Viking bio 20, alla lampor lyser men ingenting som händer

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Huuong
Späd planta

Viking bio 20, alla lampor lyser men ingenting som händer

Inlägg av Huuong »

Hej, jag är ägare till Viking Bio 20 Värmebaronen, som jag har använt de senaste två veckorna och den har fungerat bra, fram tills för två dagar sedan. Nu fungerar inte maskinen längre, men alla lampor lyser utan att maskinen gör något. Är det någon som har upplevt detta tidigare och kan guida mig igenom det? Förhoppningsvis slipper jag anlita en elektriker, vilket skulle göra vintern väldigt dyr för mig. Stort tack på förhand! https://imgur.com/2biTTA9
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Viking bio 20, alla lampor lyser men ingenting som händer

Inlägg av Stegatorparn »

Hjälper det inte att bryta strömmen till brännaren i 30 sekunder, så bryt strömmen till brännaren och kontrollera om brännarens överhettningsskydd på fallröret har löst ut. Skyddskåpan måste demonteras och en liten knapp på skyddet mellan kabelanslutningarna måste tryckas in tills ett litet klick hörs. Det går också att mäta resistansen med en multimeter.
https://www.pbs.nu/sv/pelletsbrannare/v ... llror.html
Du borde allt ha på kåpan för att skydda brännarens ömtåliga delar.
Blås ren brännarens delar med tryckluft om möjligt. Ett smutsigt kretskort kan skapa oönskade överledningar mellan komponenter och ledningsbanor.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Huuong
Späd planta

Inlägg av Huuong »

Tack för ditt svar. Jag har stängt av strömmen och startat om allt, men inget hjälper. Jag öppnade även överhettningsskyddet och tryckte på det, men det hjälper inte heller i detta läge. Jag har en kåpa över maskinen, men jag tog av det enbart för att ta bilden och visa upp den, ifall någon kan påpeka vad som kan vara fel. Ärligt talat har jag nog inte varit särskilt aktiv med att underhålla den heller, med tanke på all damm som finns inuti maskinen. Tack för att du påpekade det. Vad menar du med "Det går också att mäta resistansen med en multimeter"?
https://imgur.com/5yK9fWT
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Med en multimeter går det snabbt att avgöra om överhettningsskyddet leder ström (helt) eller inte (utlöst eller trasigt).
Enligt bilden har skyddet löst ut. Man kan få trycka ganska hårt.
Du skulle kunna tillfälligt testa funktionen med att koppla ihop de två kablarna till skyddet om det gör någon skillnad.
Skyddet sitter där som en säkerhetsåtgård mot bakbrand och ska normalt alltid vara inkopplat.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Huuong
Späd planta

Inlägg av Huuong »

Tack för att du uppmärksammade det! Jag gick ner och försökte trycka hårt på den, och knappen verkar vara lös – ska knappen vara ute? Jag tryckte på den och höll in den, men när jag släpper så kommer den löst ut igen. Ska den sitta inne? Skulle det vara möjligt att du kan rita på fotot för att göra det visuellt enklare, för vad du rekommendera att jag kan testa.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Knappen fjädrar ut när den löser ut. Intryckt kan den kännas lös utan motstånd tills den går i botten.
För att vara säker på funktionen rekommenderade jag testet med multimeter.

För att testa utan överhettningsskydd, drar man loss kabelskorna från skyddet och skarvar ihop dem med en flatstiftsskarv eller tillverkar en kort sladdstump med två flatstift https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000041159
Huuong
Späd planta

Inlägg av Huuong »

Beklagar för det sena svaret, det har varit en lång dag på jobbet. Tack för förslaget, jag ska ge det ett försök!
Skriv svar