Nu har jag tagit isär tändelementet och kan konstatera att felet ligger där. Men jag är faktiskt inte säker på om det är trasigt. Behöver lite hjälp med att bedöma det.
Hållaren till elementet var helt igensotad och kontaktstiften för sladden likaså. Det måste haft väldigt dålig kontakt.
Vad tror ni? Kan man köra vidare på det här?
Innerröret till brännaren har lufthål som jag förbisett helt och hållet. Ska ta och göra rent dem. Men jag antar att sprickan här i änden inte är fullt så bra?
Tändelement Effecta Komplett 3 20kw
-
- Ungskog
Re: Tändelement Effecta Komplett 3 20kw
Luften måste kunna passera tändröret för att transportera värmen till pelletsen så om det var igensatt kan det nog förklara att brännaren ibland inte tänder. Att den sedan inte går upp i full eld tror jag mer beror på att för lite syre når pelletsbädden. Att det är mycket sot bakom det inre brännarröret tyder på dåligt luftflöde,
Om elementet fungerar kan du väl köra vidare på det och ha det nya i reserv? Sprickor har mitt innerrör också men inte så mycket som du har. Det ser ju nästan ut att ha bränt hål undertill. Så länge röret håller ihop och det inte läcker igenom i underkant så är det ok, men det ser onekligen ut att gå mot slutet av livslängden.
Håll koll på färgen på avlagringarna/sotet i pannan som Stegatorparn rekommenderat. De avslöjar en hel del om verkningsgraden och hur rent det brinner.
Om elementet fungerar kan du väl köra vidare på det och ha det nya i reserv? Sprickor har mitt innerrör också men inte så mycket som du har. Det ser ju nästan ut att ha bränt hål undertill. Så länge röret håller ihop och det inte läcker igenom i underkant så är det ok, men det ser onekligen ut att gå mot slutet av livslängden.
Håll koll på färgen på avlagringarna/sotet i pannan som Stegatorparn rekommenderat. De avslöjar en hel del om verkningsgraden och hur rent det brinner.
-
- Ungskog
Det gamla är kaputt. Tänder inte alls nu. Förmodligen någon spricka som förvärrades när jag tog ut det. Nya elementet kommer imorgon. Skriver ut vilket jag köpte när jag vet att det fungerar.
-
- Ungskog
Det var tändelementet som var boven. Monterat det nya och den tände direkt och gick över till Fördrift från Tändning på någon sekund och ganska snabbt vidare till Drift. 100% flamma.
Det är det här tändelementet jag köpte på förslag från PBS: https://www.pbs.nu/sv/tandelement/tande ... t-ptc.html
Ser att de höjt priset något från när jag beställde det.
Tack för all hjälp och råd.