Styrenhet lyser ej

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Pandersson
Frö

Styrenhet lyser ej

Inlägg av Pandersson »

Hej,

Jag har ett problem med min pellx effecta 20 kw. Ska försöka förklara beteende.

När jag ska starta brännaren efter sotning så behöver jag oftast flera gånger stänga av och på manöverbrytare på styrenheten. Ibland så händer inget alls, inga lampor lyser, ibland så blinkar alla stapellampor med ett defused ljus, ibland så blinkar nedre hälften med defused ljus. Samtidigt som de blinkar hör jag ett klickade ljud från brännaren. Ibland så fortsätter den bara blinka/klicka, ibland så startar brännaren igång efter ett par blink/klick och ibland så slocknar allt efter ett par blink/klick

Sedan när brännare väl är igång så är det inga problem alls. Problemet uppkommer igen när jag behöver stänga av brännaren för att sota.

Nu vägrar den helt att starta, tvärdöd. Har kollat/återställt överhettningsskydder.

Vad skulle kunna vara felet? Styrenheten som lägger av? Triacenhet?

Tack för alla idéer.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Styrenhet lyser ej

Inlägg av Stegatorparn »

Jag misstänker att det är brända kontakter i strömbrytaren i styrlådan.
Är du lite händig med lödkolven, byglar du brytarens stift med en bit koppartråd och drar ut strömsladden ur brännaren vid sotning.
Om det fungerar, kan du kanske hitta en lämplig ersättningsbrytare på Elfa eller Electrokit.
Det går ju alltid att sätta en ny brytare bredvid den gamla om du inte hittar någon som passar i hålet.

Lite surt att betala 3 500 kr för en ny styrlåda bara för en strömbrytares skull.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Pandersson
Frö

Re: Styrenhet lyser ej

Inlägg av Pandersson »

Hej igen

Det verkar vara knappen. Den startar alltid om jag stänger av strömmen till brännaren.

Tack för tipset att det kunde vara på/av knappen på styrenheten 🙂
Skriv svar