Har i mina två senaste pelletsleveranser fått problem med ej helt förbränd pellets. Hela asklådan består nästa av sådan pellets och den blir full väldigt snabbt. Pelletsen är 6 mm från Scandbio och det har inte varit några problem med den tidigare.
Har försökt justera genom att dra ner på matning och öka på fläkt, men jag får inte till det. Är det någon som kör 6mm i Ecoflex som kan dela med sig av sina värden så har jag något att utgå ifrån i den fortsatta justeringen. Har ni andra tips är jag tacksam även för sådana.
På förhand tack!
CTC Ecoflex - Problempellets?
Re: CTC Ecoflex - Problempellets?
Folk som vill undvika problem eldar väl normalt inte med annan pellets än vad brännartillverkaren rekommenderar. 6mm tillkom för att pelletstillverkarna ville tjänas pengar på tyskarnas energikris och sälja 6mm till deras pelletskaminer. Kanske finns det någon som lyckats med 6mm.
Vad har du för rökgastemperatur ut i rökröret när brännaren går på full effekt? Är den temperaturen lagom så ge dig på att justera pelletsmatningen så att du nästan kan se lite rök i rökröret med en stark lampa. Bäst går det att justera just när brännaren startat och gått upp i full effekt. Min brännare modulerade ned till lägre effekt om ett tag och då blev justering meningslös.
Eldade 5 år i den begagnade ecoflexpannan med 8 mm, både hårda långa Vida pellets och korta dasmmiga pellets utan några problem alls. Sedan gick pannans dyra styrkort sönder och modifierad bionordicbrännare fick ta över jobbet.
Vad har du för rökgastemperatur ut i rökröret när brännaren går på full effekt? Är den temperaturen lagom så ge dig på att justera pelletsmatningen så att du nästan kan se lite rök i rökröret med en stark lampa. Bäst går det att justera just när brännaren startat och gått upp i full effekt. Min brännare modulerade ned till lägre effekt om ett tag och då blev justering meningslös.
Eldade 5 år i den begagnade ecoflexpannan med 8 mm, både hårda långa Vida pellets och korta dasmmiga pellets utan några problem alls. Sedan gick pannans dyra styrkort sönder och modifierad bionordicbrännare fick ta över jobbet.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Re: CTC Ecoflex - Problempellets?
Har tröttnat på problemen med 6mm, så i morgon kommer 3 ton 8mm från Laxå. Hoppas allt blir enklare nu.