Problem start Pellx
Problem start Pellx
Hej, försöker få igång pelletspannan igen nu efter pelletsen tagit slut. Stängde av manöverpanelen när jag skulle fylla på mer pellets då larm-lysdioden lyste, när jag väl skulle sätta igång manöverpanelen igen så händer ingenting, verkar helt död, kablar sitter i som de ska. Är helt novis på detta då det är en pelletspanna i dödsbo, aldrig kört med detta själv.
Såg att det fanns en säkring på brännaren, kan den spöka? Inga andra säkringar har gått iallafall.
Tacksam för hjälp!
Såg att det fanns en säkring på brännaren, kan den spöka? Inga andra säkringar har gått iallafall.
Tacksam för hjälp!
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Re: Problem start Pellx
När inget lyser på panelen när manöverbrytaren slås till, finns tre alternativ.
- Säkringen (2A) i brännarens elanslutning har löst ut eller gruppsäkringen i elcentralen.
- Överhettningsskyddet i pannan har löst ut.
- Överhettningsskyddet på brännarens fallrör har löst ut. Vid återställning måste brännaren vara strömlös.
- Säkringen (2A) i brännarens elanslutning har löst ut eller gruppsäkringen i elcentralen.
- Överhettningsskyddet i pannan har löst ut.
- Överhettningsskyddet på brännarens fallrör har löst ut. Vid återställning måste brännaren vara strömlös.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
När jag kom dagen efter så lös manöverpanelen. Nu när pelletsen tagit slut igen så lös larmknappen, stängde av och fyllde på pellets men nu är det samma igen…
Jag har kollat säkringarna på pannan, brännaren samt elcentral, de är intakta. Överhettningsskyddet på brännaren har jag återställt. Vet inte exakt var jag ser överhettningsskyddet på pannan, är en gammal kombi panna, alpha.
Tycker det är konstigt att det kom igång dagen efter förra gången, förstår inte alls. Precis som den återställt sig själv..
Jag har kollat säkringarna på pannan, brännaren samt elcentral, de är intakta. Överhettningsskyddet på brännaren har jag återställt. Vet inte exakt var jag ser överhettningsskyddet på pannan, är en gammal kombi panna, alpha.
Tycker det är konstigt att det kom igång dagen efter förra gången, förstår inte alls. Precis som den återställt sig själv..
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Har du en Nibe Alpha Combi så sitter överhettningsskyddet längst till vänster i panelen. En liten tryckknapp som ska tryckas in till det klickar till. Det bryter elen till både elpatron och brännare.
Jag tror dock inte att det är överhettningsskyddet som spökar, utan sannolikt strömbrytaren i styrlådan som har brända kontakter efter lång användning med gnistbildning. Har du ett universalinstrument, kan du mäta resistansen över strömbrytaren när brännaren är strömlös.
Ibland går det att förlänga livet lite med att "massera" brytaren och försöka få in lite elektronikrengöring, men det enklaste är att byta brytaren med lite lödvana. Mät upp brytarens hålmått, så finns det nog en passande hos Elfa eller Electrokit.
Alternativt kan man sätta en annan brytare med andra mått bredvid i lådan.
Jag tror dock inte att det är överhettningsskyddet som spökar, utan sannolikt strömbrytaren i styrlådan som har brända kontakter efter lång användning med gnistbildning. Har du ett universalinstrument, kan du mäta resistansen över strömbrytaren när brännaren är strömlös.
Ibland går det att förlänga livet lite med att "massera" brytaren och försöka få in lite elektronikrengöring, men det enklaste är att byta brytaren med lite lödvana. Mät upp brytarens hålmått, så finns det nog en passande hos Elfa eller Electrokit.
Alternativt kan man sätta en annan brytare med andra mått bredvid i lådan.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Tjena. Jag har haft lite problem med starten också men nu är det löst. Först var det tändelementet som behövde bytas men upptäckte snart att den hade svårt att komma igång med förbränningen. Det som har löst det är att smörja fläkten som jag tror börjat bli dålig. Jag skulle egentligen byta den men jag hade fått med mig fel fläkt
. Så på med lite 556 så gick den plötsligt mycket bättre. Jag hade också för hög startdos på pellets. På tok för hög! Typ 7 dl. Nu funkar det bra igen men kommer nog behöva byta fläkten om ett tag.
Hoppas det löst sig för dig.

Den funkar ok från och till. Fick driftstopp nu igen när pellets tog slut och sedan startar den inte igång. Haft samma problem tidigare sen helt plötsligt börjar den köra igång igen, förstår mig inte alls på den. Som nu när jag fått driftstopp så lyser den rött och när jag stänger av den och matar fram pellets lyser den inte alls. Som sagt hade samma problem tidigare och då lös den dagen efter men inte direkt när jag startade igång den, någon som vet varför den gör såhär?
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
I manualen finns ett felsökningsschema där man får förslag på vilka fel det kan vara beroende på vilka lampor som lyser eller blinkar.
Ja har kollat igenom manualen och följt stegen men det hjälper föga. Får se om den kommit igång idag annars får jag testa mig fram
Lagerbyte i fläkten, kan vara möjligt.Koderon skrev: ↑tor 26 dec, 2024 19:25 Tjena. Jag har haft lite problem med starten också men nu är det löst. Först var det tändelementet som behövde bytas men upptäckte snart att den hade svårt att komma igång med förbränningen. Det som har löst det är att smörja fläkten som jag tror börjat bli dålig. Jag skulle egentligen byta den men jag hade fått med mig fel fläkt. Så på med lite 556 så gick den plötsligt mycket bättre. Jag hade också för hög startdos på pellets. På tok för hög! Typ 7 dl. Nu funkar det bra igen men kommer nog behöva byta fläkten om ett tag.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Det höll ett tag bara. Sen bytte jag hela fläkten och sen dess har det fungerat bättre än någonsin.rod02 skrev: ↑sön 12 jan, 2025 11:29Lagerbyte i fläkten, kan vara möjligt.Koderon skrev: ↑tor 26 dec, 2024 19:25 Tjena. Jag har haft lite problem med starten också men nu är det löst. Först var det tändelementet som behövde bytas men upptäckte snart att den hade svårt att komma igång med förbränningen. Det som har löst det är att smörja fläkten som jag tror börjat bli dålig. Jag skulle egentligen byta den men jag hade fått med mig fel fläkt. Så på med lite 556 så gick den plötsligt mycket bättre. Jag hade också för hög startdos på pellets. På tok för hög! Typ 7 dl. Nu funkar det bra igen men kommer nog behöva byta fläkten om ett tag.
Med tanke på vad pelletsen kostar. Kan det vara en ok lösning ,att byta hela enheten. Och få en tid med bekymmers fritt.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA