Är det värmeväxlaren som är slut?
-
- Gallringsobjekt
Är det värmeväxlaren som är slut?
Har en 12 år gammal Biomatic +20 som sakta, men säkert under flera år gett mindre och mindre varmt tappvatten. Nu har jag strutsat så länge det går, men hushållet börjar göra revolt 🫣. I början fick vi så mycket varmvatten man kunde förvänta sig, men idag kanske man kan duscha varmt i fyra minuter innan det sakta, men säkert kryper nedåt. Vi har historiskt sett haft mycket kalk i vattnet, men för några år sedan installerade kommunen någon form utav centrala avhärdningsanläggning så det har förbättrats.
Låter min gissning rimlig, eller kan det finnas andra sannolika felkällor?
Tog nyss en dusch. Efter kanske sex minuter hade tempen gått från skönt, till okej, till ljummet. När jag kollade panntemperaturen direkt efter stod den på 70 grader, vilket borde räcka gott och väl till en hel del duschande.
Låter min gissning rimlig, eller kan det finnas andra sannolika felkällor?
Tog nyss en dusch. Efter kanske sex minuter hade tempen gått från skönt, till okej, till ljummet. När jag kollade panntemperaturen direkt efter stod den på 70 grader, vilket borde räcka gott och väl till en hel del duschande.
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Re: Är det värmeväxlaren som är slut?
Enligt din beskrivning låter det absolut som värmeväxlaren behöver en högre temperatur för att ge en anständig duschtemperatur. Sannolikt kalkbeläggningar på växlarens plattor som begränsar de värmeöverförande ytorna.
Om felet skulle bero på de andra möjliga komponenterna, den interna cirkulationspumpen eller flödesgivaren, skulle det inte komma något varmvatten alls.
Om felet skulle bero på de andra möjliga komponenterna, den interna cirkulationspumpen eller flödesgivaren, skulle det inte komma något varmvatten alls.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
-
- Gallringsobjekt
Hur är det med skållningsventilen? Kan den hänga sig?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Det är kanske bara att avkalka växlaren. Känner till en firma i Skåne som gör dylikt. Finns de som gjort det själva. Kan Du kolla med en kamera?
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.
Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Skruvade ner skållningsventilen här. Där satt en patron som reagerar på värme. Den var kass. Kör utan nu, full värme på vattnet. Inga okunniga här, som kan skålla sig.

Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Ja, den där får man se över med jämna mellanrum. Åtminstone vi som har stenhårt och korroderande vatten. Egentligen ska den bort så att man kan spola stekjärn rena samt få ut riktigt varmt vatten som dödar legionella i blandare och duschmunstycken. När jag renoverar i fritidshusets värmesystem så skall sensorkroppen bort. Legionella livsfarligt.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.