Min elräkning har stuckit iväg rätt ordentligt över sommaren när det borde ha varit tvärsom. Jag har en elförbrukning Feb - Maj som snittar 2.5 kWh
och sen efter jag stängt av pelletsen har den klättrat så högt som 6.31kWh men ligger runt 5 kWh nu.
Så när elräkningen kom i Juni på 1860 kr så kunde jag själv räkna ut att jag hade glömt cirkulationspumpen på. Check. Nu borde det va lugnt. Men i Juli kom en på 1473 kr ändå.
Huset har ju en elpatron med en varmvattenberedare inuti den gamla oljepannan. Jag misstänker att det har med den att göra. Men vad? Är det helt normalt att duschvatten och elförbrukning ligger på 5 kWh när vintertid den ligger på 2.5?
Det jag söker svar på är:
1. Hur hög effekt på elpatrontermostatet behöver jag ha för att få bra värme i duschen samt hålla bakterierna i vattnet på en bra nivå? Ett tillägg är att jag behövt ha effekt på 80 för att inte varmvattnet ska ta slut efter 2 minuter i duschen. Det kan ha blivit bättre efter igår när jag vred lite på värmerörets reglering av temp.
2. Låter det som att jag behöver byta varmvattenberedare (den sitter i pannan) eller någon annan del?
3. Vad skulle du gjort om du var i mina skor?